Financiën en recht
Vera8
12-08-2026 om 18:00
Doet opa hier verstandig aan?
Hallo,
Opa is een liefhebber van antieke auto’s. In de garage staat een kostbare oldtimer.
Nu opa wat ouder wordt wil hij de auto gaan verkopen. Kleinkind wil deze auto wel graag hebben maar heeft het geld niet. Hij heeft opa gevraagd of het mogelijk is om deze aan hem te schenken (vooruitlopend op de erfenis).
Maar nu zijn er nog 4 andere kleinkinderen. Zij zouden dan ook een schenking moeten krijgen ter waarde van het bedrag van deze auto lijkt me. Het gaat om een dusdanig groot bedrag dat er omgerekend zo’n €20.000 aan schenkbelasting betaald moet worden.
Nu weet ik dat opa vrij is om te doen en te laten met zijn geld en bezittingen. Maar is dit fair? Omdat 1 kleinkind nu net deze auto wil is opa verplicht om veel geld naar de fiscus te brengen. Hij kan ook ieder kleinkind de komende jaren het heffingsvrije bedrag op jaarbasis schenken en dan hoeft er helemaal geen belasting betaald te worden.
Wat vinden jullie? Opa voelt zich een beetje voor het blok gezet (hij kan de auto sowieso aan een externe partij verkopen). Kan kleinkind dit vragen?
Daglichtlamp
12-08-2026 om 19:16
Ik heb al omschreven hoe vrij gemakkelijk de schenkbelasting ontweken kan worden. Maar het klinkt vooral of opa hier helemaal niet draagkrachtig genoeg voor is.
(Overigens klinkt het ook alsof kleinzoon geen geld gaat hebben om deze auto te onderhouden)
Herfstappeltaart
12-08-2026 om 19:17
Ik vind het vooral niet zo netjes van kleinkind om dit aan opa te vragen. Hij snapt toch ook wel dat dit een rare situatie oplevert? Hij kan hoogstens de privilege vragen om als nummer 1 op de lijst te staan om de auto te kopen i.p.v. een vreemde koper. Gewoon betalen dus in mijn ogen.
Mischa83
12-08-2026 om 19:21
Vera8 schreef op 12-08-2026 om 19:14:
[..]
Dit kan dus niet. Kleinkind 1 krijgt het nu. Dus de anderen hebben er nu ook recht op. Kleinkind 1 plukt er nu immers ook de vruchten al van. Opa hoeft het dan nog niet aan ieder kleinkind over te maken maar er wordt wel een forse jaarlijkse rente gerekend. Hierdoor is opa nog duurder uit.
Hebben de andere kleinkinderen dat gezegd dat ze het dan ook meteen willen hebben? Ja je plukt er wel direct de vruchten van idd, maar betaalt dus ook schenkbelasting..
Natuurlijk totaal opa's beslissing, maar ik snap dat je het wel jammer vindt inderdaad, zit die man zn laatste jaren in de stress. Klinkt als een slecht plan m.i. Voor mij zou dit de belangrijkste reden zijn om te adviseren het niet te doen. Heb jij dit ook met kleinzoon zelf besproken? Misschien realiseert hij zich niet goed wat het met opa doet?
Dan lijkt het mij logischer dat kleinzoon ergens anders dat geld leent en opa gewoon betaalt. Of kleinzoon zo'n dure aanschaf moet doen met geleend geld kun je je afvragen, maar dat is een andere discussie.
Kersje
12-08-2026 om 19:24
Pytha123 schreef op 12-08-2026 om 18:51:
Ik zou zeggen dat opa de auto prima kan schenken, maar de belasting moet kleinkind betalen. Zo is het ook goedkoper, want als opa die betaalt betaalt hij weer schenkbelasting over de schenkbelasting die hij dus ook weer schenkt. Als kleinkind dat niet kan betalen dan zou ik zeggen dat dit niet kan.
Dit! Als opa de schenkbelasting betaalt (vrij van recht schenkt dus), kost opa dit nog eens zo’n €4.500 extra belasting bovenop de €20.000. Ikzelf zou desbetreffend kleinkind dus eerst vragen of hij zelf de schenkbelasting kan betalen en zo niet, dan houdt het op.
Deze oldtimer heeft blijkbaar een marktwaarde van zo’n €110.000 en dan komen de kosten richting belastingdienst er nog eens bij. Het zou een heel ander verhaal zijn als hij enig kleinkind zou zijn, maar gezien er meerdere zijn vind ik dit nogal wat.
Vera8
12-08-2026 om 19:28
Mischa83 schreef op 12-08-2026 om 19:21:
[..]
Hebben de andere kleinkinderen dat gezegd dat ze het dan ook meteen willen hebben? Ja je plukt er wel direct de vruchten van idd, maar betaalt dus ook schenkbelasting
Nee dat hebben de andere kleinkinderen niet gezegd. Maar kleinkind 1 zou dusdanig veel geld krijgen dat ik ben bang dat opa niet genoeg jaren meer heeft om dat jaarlijks belastingvrij aan de anderen over te maken. En je zit sowieso met die rente. Kleinzoon 1 zou het bedrag hypothetisch gezien nu ook gewoon op een spaarrekening kunnen zetten en er jaarlijkse nog rente op kunnen ontvangen. Daarmee wordt het totaalbedrag wat de anderen krijgen dus ook hoger.
Vera8
12-08-2026 om 19:31
Kersje schreef op 12-08-2026 om 19:24:
[..]
Dit! Als opa de schenkbelasting betaalt (vrij van recht schenkt dus), kost opa dit nog eens zo’n €4.500 extra belasting bovenop de €20.000. Ikzelf zou desbetreffend kleinkind dus eerst vragen of hij zelf de schenkbelasting kan betalen en zo niet, dan houdt het op.
Deze oldtimer heeft blijkbaar een marktwaarde van zo’n €110.000 en dan komen de kosten richting belastingdienst er nog eens bij. Het zou een heel ander verhaal zijn als hij enig kleinkind zou zijn, maar gezien er meerdere zijn vind ik dit nogal wat.
Dat geld heeft kleinzoon dus niet. En de schenking is dusdanig groot dat ook de anderen ook 18% moeten afdragen. Ik vind dat zo zonde.
madee
12-08-2026 om 19:43
Opa heeft de opbrengst van de auto dus nodig om op zijn oude dag rond te kunnen komen. Dan kun je niet van opa verlangen om de auto te schenken. De auto is van opa en opa is nog niet dood dus de auto hoeft niet een deel van de erfenis te zijn. Tegen de tijd dat opa is gaan hemelen kunnen de erfgenamen zien wat er nog valt te verdelen. Kleinkind kan wel meer willen, maar heeft blijkbaar zelf geen geld en dus pech gehad in deze kwestie.
Loulou39
12-08-2026 om 19:46
Herfstappeltaart schreef op 12-08-2026 om 19:17:
Ik vind het vooral niet zo netjes van kleinkind om dit aan opa te vragen. Hij snapt toch ook wel dat dit een rare situatie oplevert? Hij kan hoogstens de privilege vragen om als nummer 1 op de lijst te staan om de auto te kopen i.p.v. een vreemde koper. Gewoon betalen dus in mijn ogen.
Dit!
Ik word er zelfs een beetje boos om, helemaal omdat opa zich voor het blok gezet voelt en daar komt ook nog dat hij onzeker is of hij de vaste lasten op termijn zelf nog kan dragen. Inderdaad niet netjes dit…
Vera8
12-08-2026 om 19:48
madee schreef op 12-08-2026 om 19:43:
Opa heeft de opbrengst van de auto dus nodig om op zijn oude dag rond te kunnen komen. Dan kun je niet van opa verlangen om de auto te schenken. De auto is van opa en opa is nog niet dood dus de auto hoeft niet een deel van de erfenis te zijn. Tegen de tijd dat opa is gaan hemelen kunnen de erfgenamen zien wat er nog valt te verdelen. Kleinkind kan wel meer willen, maar heeft blijkbaar zelf geen geld en dus pech gehad in deze kwestie.
Opa hoeft geen droog brood te eten. In tegendeel. Maar opa is nogal stressgevoelig aangelegd en is bang dat een keertje uit eten (waar hij veel plezier aan beleeft) nu niet, of minder vaak, kan. Hij overziet het dan niet meer (vond financiën altijd al lastig) en dat vind ik zo jammer. Juist deze verkoop aan derden had hem die ‘rust’ gegeven.
Aviendha
12-08-2026 om 19:50
"Zij zouden dan ook een schenking moeten krijgen ter waarde van het bedrag van deze auto lijkt me." Jij bent een van de andere kleinkinderen? Door dit soort zinnetjes voelt dit topic voor mij niet echt als oprechte zorg voor opa.
Poezenmeisje
12-08-2026 om 19:51
Kleinkind heeft geen geld om de auto te kopen.
Kleinkind heeft geen geld om de schenkbelasting te betalen.
Kleinkind heeft dan waarschijnlijk ook geen geld voor wegenbelasting (hoe oud is oud?), brandstof, onderhoud en verzekering.
Laat kleinkind maar bij de bank aankloppen voor een lening.
Vera8
12-08-2026 om 19:59
Poezenmeisje schreef op 12-08-2026 om 19:51:
Kleinkind heeft geen geld om de auto te kopen.
Aviendha schreef op 12-08-2026 om 19:50: "Zij zouden dan ook een schenking moeten krijgen ter waarde van het bedrag van deze auto lijkt me." Jij bent een van de andere kleinkinderen? Door dit soort zinnetjes voelt dit topic voor mij niet echt als oprechte zorg voor opa.
Kleinkind heeft geen geld om de schenkbelasting te betalen.
Kleinkind heeft dan waarschijnlijk ook geen geld voor wegenbelasting (hoe oud is oud?), brandstof, onderhoud en verzekering.
Laat kleinkind maar bij de bank aankloppen voor een lening.
Nee ik ben niet een van de kleinkinderen.
Het is niet mijn opa, maar wel iemand die mij na staat.
Vera8
12-08-2026 om 20:00
Aviendha schreef op 12-08-2026 om 19:50:
"Zij zouden dan ook een schenking moeten krijgen ter waarde van het bedrag van deze auto lijkt me." Jij bent een van de andere kleinkinderen? Door dit soort zinnetjes voelt dit topic voor mij niet echt als oprechte zorg voor opa.
En ik stel bovenstaande alleen maar omdat dat mij de enige eerlijke optie lijkt. Anders krijg je geheid gedoe en ruzie in de familie.
Vera8
12-08-2026 om 20:03
Loulou39 schreef op 12-08-2026 om 19:46:
[..]
Dit!
Ik word er zelfs een beetje boos om, helemaal omdat opa zich voor het blok gezet voelt en daar komt ook nog dat hij onzeker is of hij de vaste lasten op termijn zelf nog kan dragen. Inderdaad niet netjes dit…
Mijn gevoel neigt hier, hoe langer ik er over nadenk, dus ook steeds meer naar.
Het voor het blok zetten, en het feit dat het nu al gedoe op levert. Overige familieleden vinden hier al wat van. (Dat van die financiële nood valt in de praktijk dus wel wat mee, maar toch).
Aviendha
12-08-2026 om 20:05
Vera8 schreef op 12-08-2026 om 20:00:
[..]
En ik stel bovenstaande alleen maar omdat dat mij de enige eerlijke optie lijkt. Anders krijg je geheid gedoe en ruzie in de familie.
Oke, misschien vergis ik mij. Ik heb zoiets van: geef die jongen gewoon die oldtimer en verder geen erfenis. De andere kinderen hoeven niet exact de waarde van de oldtimer allemaal te krijgen omdat ze anders misschien boos worden. Misschien duurt het nog heel lang voordat opa overlijdt. Dit soort gezeur en geruzie om geld en wat "eerlijk" is zit echt in mijn allergie.