Financiën en recht
Rosemary00
11-12-2025 om 08:18
De Klarna card: Gratis geld? Misleidend?
Ik krijg op YouTube steeds reclames van de nieuwe Klarna card waar je dus in termijnen mee kan betalen. Ik had laatst ook iets gezien dat jongeren die Klarna gebruikte flink in de schulden komen te zitten omdat ze het niet terugbetalen en er ook nog eens boetes bij komen. En er gaan stemmen op dat Klarna geboycot moet worden. Nu vraag ik mij af, denken ze dan dat Klarna gratis geld is. Want het lijkt mij toch duidelijk dat uiteindelijk je iets (in termijnen) volledig moet betalen. Ik vind het niet misleidend. Jullie wel?
haarklover
11-12-2025 om 23:07
mensen hebben de neiging te optimistisch te zijn: dat ze geen moeite zullen hebben om elke maand x euro af te betalen.
Dat geldt ook voor volwassenen.
Daarvan maakt Klarna misbruik.
Netherfield
12-12-2025 om 06:41
Kopen op afbetaling kost altijd meer dan meteen betalen, toch zijn er hordes mensen die dat niet inzien. Die zien alleen dat het ook per maand kan. Ooit rekende Wehkamp 23% rente als je op afbetaling kocht! Maar ja, wasmachine stuk, geen geld voor, bij Wehkamp kan het per maand! Zo ging het 20 jaar geleden. Nu koopt vooral de jeugd kleding, elektronica en weet ik wat allemaal op afbetaling. En nog steeds de mensen die het financieel zwaar hebben. Slechte zaak, dat er door de Klarna kaart nog meer mogelijkheden bij komen dat mensen in de shit raken.
MMcGonagall
13-12-2025 om 09:02
Wat een verstandige mensen hier allemaal. Ook toen jullie arm waren natuurlijk. Toen heb je je ook nooit laten verleiden tot aankopen van spullen die ‘iedereen’ had. Of een meevaller uitgegeven aan iets onverstandigs omdat je nooit van je leven genoeg over zou hebben voor dat specifieke item. Als je eenmaal zo dik in de put zit, maakt 200 euro meer of minder ook niet meer uit.
Die rentes die bedrijven rekenden voor hun uitgestelde betaling waren echt misdadig. Mag dat nog steeds?
Netherfield
13-12-2025 om 09:17
MMcGonagall schreef op 13-12-2025 om 09:02:
Wat een verstandige mensen hier allemaal. Ook toen jullie arm waren natuurlijk. Toen heb je je ook nooit laten verleiden tot aankopen van spullen die ‘iedereen’ had. Of een meevaller uitgegeven aan iets onverstandigs omdat je nooit van je leven genoeg over zou hebben voor dat specifieke item. Als je eenmaal zo dik in de put zit, maakt 200 euro meer of minder ook niet meer uit.
Die rentes die bedrijven rekenden voor hun uitgestelde betaling waren echt misdadig. Mag dat nog steeds?
Ik ben arm opgegroeid. Eten was er genoeg (woonde op een boerderij met moestuin, wel gingen we al naar de Aldi toen het nog Albrecht heette), we kregen kleren van mensen uit de buurt. Verstandig met geld omgaan is er bij mij met de paplepel ingegoten. Man en ik zitten ruim boven modaal maar iets als naar een concert doe ik niet zomaar.
Geen idee wat voor rentes de postorder/uitgesteld betalen/Klarna mogen rekenen tegenwoordig.
MMcGonagall
13-12-2025 om 09:54
Netherfield schreef op 13-12-2025 om 09:17:
[..]
Ik ben arm opgegroeid. Eten was er genoeg (woonde op een boerderij met moestuin, wel gingen we al naar de Aldi toen het nog Albrecht heette), we kregen kleren van mensen uit de buurt. Verstandig met geld omgaan is er bij mij met de paplepel ingegoten. Man en ik zitten ruim boven modaal maar iets als naar een concert doe ik niet zomaar.
Geen idee wat voor rentes de postorder/uitgesteld betalen/Klarna mogen rekenen tegenwoordig.
Mijn ouders hadden beide, maar vooral mijn moeder, een gat in hun hand. Aan het begin van de maand reikten de bomen tot aan de hemel en de laatste twee weken aten we van de opbrengst van statiegeldflessen en geleend geld. In de jaren dat ik weinig te besteden had, heb ik ook wel eens verkeerde keuzes gemaakt. Ik had toen ook een partner die nogal graag geld uitgaf maar een wat beter vangnet had dan ik. Maar goed, het idee van mijn hele leven op een houtje bijten, zou ik niet trekken. Dan zou ik ook langs het randje gaan leven. Liever deze leuke dingen gedaan, dan volgend jaar geld voor een koelkast als mijn huidige stuk gaat. Anders heb je volgend jaar én geen vakantie naar Spanje (ik noem maar wat) gehad én een goedkope koelkast. Wie dan leeft, dan zorgt. Met dat principe ben ik het overigens wel 100% eens. Toen ik na mijn scheiding een ander huis kocht, was aflossingsvrij de goedkoopste hypotheekvorm en het enige wat ik kon betalen. Die restschuld zie ik dan over 30 jaar wel, de kinderen hebben nu een dak boven hun hoofd nodig.
Netherfield
13-12-2025 om 22:38
Even opgezocht, de wettelijke maximale rente voor postorderbedrijven e.d. is 14%, gaat per 1 januari 2026 naar 12%. Nog steeds veel, maar niet meer de 23% van vroeger.