Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

De Klarna card: Gratis geld? Misleidend?

Euphoria schreef op 11-12-2025 om 10:55:

het is een beangstigende trend. Jeugd kan nog niet zo goed inschatten of het wel of niet goed voor ze is. 

Das geen trend hoor. Dat is gewoon hoe hun hersens functioneren op die leeftijd. Hoe ze verleid worden is wel iets dat steeds meer in beeld komt. 

Tuinplant schreef op 11-12-2025 om 10:59:

Klarna is natuurlijk niet alleen een probleem onder jongeren, ook veel volwassenen maken gebruik van uitgesteld betalen zonder daadwerkelijk af te kunnen betalen. Dat is echt van alle tijden. Vroeger werd er ook reclame voor gemaakt op TV. Door social media zijn wel de verleidingen groter en makkelijker geworden.

Precies.

Zo heb ik 1 keer, en de laatste keer, iets op afbetaling gekocht. Het was een fiets, ik denk bij Wehkamp ook. Fiets was gestolen voor ik hem afbetaald had. 

Tuinfluiter schreef op 11-12-2025 om 10:21:

Ik vind het een taak van ouders om kinderen goed financieel optevoeden maar dat gebeurt helaas niet altijd en ik vind dat jonge mensen beschermd moeten worden tegen de praktijken van bedrijven als klarna.

Ik ben het met je eens. Financieel verstandig handelen (cijfers begrijpen, gevolgen inschatten, budgetteren en omgaan met onvoorziene omstandigheden) is voor veel mensen al lastig genoeg. Als ouders daar zelf moeite mee hebben, is het extra moeilijk om die vaardigheden aan kinderen mee te geven. En een deel van de jongeren krijgt überhaupt geen financiële opvoeding. Daarom is het zeker een belangrijke taak, maar wel één die vaak wordt onderschat. Juist is het zo belangrijk dat jonge mensen beter worden beschermd tegen bedrijven zoals Klarna.

Ik vind het wel betuttelend. Het zijn volwassenen. Wie bepaald nou wie er beschermt moet worden. Alsof elke 18 jarige een wandelende economische crisis is. Wat is er gebeurd met eigen verantwoordelijkheid en zelfsbeschikingsrecht? 

Frisdrank1972 schreef op 11-12-2025 om 13:32:

Ik vind het wel betuttelend. Het zijn volwassenen. Wie bepaald nou wie er beschermt moet worden. Alsof elke 18 jarige een wandelende economische crisis is. Wat is er gebeurd met eigen verantwoordelijkheid en zelfsbeschikingsrecht?

Dat geldt dan ook voor gokken. Maar toch is het verstandig om mensen die dat zelf niet kunnen een beetje in bescherming te nemen. Wie is er in de maatschappij gebaat bij verslavingen? (koop- gok- drank-). Ze kunnen alsnog overal gewoon kopen hè, maar wel als het geld er is. 

Herfstappeltaart schreef op 11-12-2025 om 13:39:

[..]

Dat geldt dan ook voor gokken. Maar toch is het verstandig om mensen die dat zelf niet kunnen een beetje in bescherming te nemen. Wie is er in de maatschappij gebaat bij verslavingen? (koop- gok- drank-). Ze kunnen alsnog overal gewoon kopen hè, maar wel als het geld er is.

Maar dan wordt er niet vanuit gegaan dat iemand zich niet kan beheersen. Gok- en drankbeperkingen worden alleen maar opgelegd als iemand daadwerkelijk verslaafd is. Als je je eerste glaasje wijn drinkt hoef je niet gelijk naar AA. Maar met Klarna doen mensen alsof dat wel zo is. En dat vind ik erg betuttelend. Misschien moeten wij meer vertrouwen hebben in jongeren en pas ingrijpen als het misgaat. Sommige kunnen prima omgaan met afbetalingen.

Of het misleidend is of niet, ik vind het maatschappelijk onverantwoord dat deze opties geboden worden.

We worden dag in dag uit en op steeds ingenieuzere manieren beïnvloed om steeds maar meer en meer en meer te kopen.

Het is onmogelijk om altijd maar verstandig te zijn, zo werkt ons brein nou eenmaal niet.
Daarnaast zijn er verschillen tussen mensen in hoe goed ze zijn in het uitstellen van bevrediging van hun behoeftes. Denk maar aan de welbekende marshmallows-test. 

Het is onjuist om het wapenen hiertegenover alleen de verantwoordelijkheid  van het individu te laten zijn. Wij zouden ons als collectief hier tegen moeten beschermen.

Frisdrank1972 schreef op 11-12-2025 om 13:54:

[..]

Maar dan wordt er niet vanuit gegaan dat iemand zich niet kan beheersen. Gok- en drankbeperkingen worden alleen maar opgelegd als iemand daadwerkelijk verslaafd is. Als je je eerste glaasje wijn drinkt hoef je niet gelijk naar AA. Maar met Klarna doen mensen alsof dat wel zo is. En dat vind ik erg betuttelend. Misschien moeten wij meer vertrouwen hebben in jongeren en pas ingrijpen als het misgaat. Sommige kunnen prima omgaan met afbetalingen.

Ja, sommigen wel. En sommigen niet. Mijns inziens is er niks mis met preventief oplettend zijn wanneer zich nieuwe ontwikkelingen voordoen waarvan blijkt dat deze erg aantrekkelijk zijn voor doelgroepen.

eigen verantwoordelijkheid en zelfbeschikkingsrecht zijn hele mooie begrippen. En daar waar mogelijk zeker na te streven. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.

Bij het aanvragen voor een creditcard stellen tegenwoordig wel hogere eisen, zoals een inkomenscheck, bkr registratie en meer. Die Klarnakaart is in feite een creditcard, ze zouden daar dezelfde eisen aan moeten stellen. Klarna hoeft van mij niet weg. Ik gebruik het vaak voor websites die ik niet "ken, en zodra ik alles heb en het klopt, dan betaal ik alles direct.

Voor de wet is een 18 jarige volwassen maar geestelijk zie ik het als jongvolwassenen waarvan de hersenen nog in ontwikkeling zijn. De eigen verantwoordelijkheid is nog niet altijd helemaal ontwikkeld en ik vind dat je in deze leeftijdsfase mensen moet beschermen, zodat ze niet met een enorme schuld aan hun echte volwassen leven beginnen.

Leuk hoor zelfbeschikkingsrecht als je een schuld hebt die je niet meer kan overzien en gelukkig overkomt het niet elke 18 jarige maar het is wel een probleem wat toe neemt. Dan toch liever wat betuttelen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-12-2025 om 14:42:

Bij het aanvragen voor een creditcard stellen tegenwoordig wel hogere eisen, zoals een inkomenscheck, bkr registratie en meer. Die Klarnakaart is in feite een creditcard, ze zouden daar dezelfde eisen aan moeten stellen. Klarna hoeft van mij niet weg. Ik gebruik het vaak voor websites die ik niet "ken, en zodra ik alles heb en het klopt, dan betaal ik alles direct.

Helemaal mee eens dat de zelfde regels als voor een creditcard zouden moeten gelden.

Een 18 jarige is officieel volwassen, maar de ouders zijn tot het 21ste jaar verantwoordelijk. Daarom zouden ouders al vroeg moeten beginnen met de financiële opvoeding. 

Yumi schreef op 11-12-2025 om 19:02:

[..]

Een 18 jarige is officieel volwassen, maar de ouders zijn tot het 21ste jaar verantwoordelijk. Daarom zouden ouders al vroeg moeten beginnen met de financiële opvoeding.

Eens. Ik ken iemand die ging samenwonen, aanslagen kreeg voor de gemeentebelasting en daar nog nooit van had gehoord. Ze legde ze maar in de la.......

Diezijnvanmij schreef op 11-12-2025 om 09:35:

De klarna kaart, vreselijk. De mensen die verantwoordelijk zijn voor de introductie van die kaart in NL zouden zich moeten schamen.

De op-afbetaal-cultuur werkt niet. Dat hebben bijvoorbeeld de Amerikanen ons al lang bewezen. De creditcard zat nog een soort drempel op (richt zich niet per definitie op jong volwassenen) - en kent geen afbetaling in termijnen. De klarna kaart speelt in op een doelgroep die hier niet mee om kan gaan, geen geld voor heeft en jong volwassenen dus optimaal faciliteert om zich financieel de penarie in te werken. Ik hoop dat het tegengehouden wordt.

De creditcard kent wel degelijk afbetaling in termijnen, met een hoge rente ook. Wel kun je ervoor kiezen om iedere maand saldo te vereffenen zodat je geen rente hoeft te betalen.

oh bedankt voor de aanvulling dan. Ik ken alleen de optie dat het eind van de maand verrekend wordt in 1x.

Het zijn echt niet alleen jongeren die hier niet mee om kunnen gaan. Hoeveel volwassenen zitten wel niet in de schulden?

Mensen die altijd maximaal rood staan bijvoorbeeld of enorme achterstanden bij de wehkamp hebben (dat was 20 jaar geleden een probleem). 

Zijn allemaal regels voor kredietverstrekkers om dit soort problemen te voorkomen maar kennelijk valt klarna niet onder die regels.

En over een paar jaar is weer in het nieuws dat er zoveel mensen met schulden zijn, zielig,  kwijtschelden, schuldsanering. 
Moet gewoon nu verboden worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.