Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-08-2022 om 12:17

Co-housing, samenleven, alleenstaand en woningnood.

Naar aanleiding van een ander topic: hoe zien jullie onze woonvormen veranderen in de toekomst? Nu de tijd gekomen is (al enige tijd) dat je niet langer op één inkomen een woning kunt verwerven en een gezin kunt onderhouden, hoe denk je dat de samenleving zal veranderen? 

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van samen met vrienden/familie een woning te kopen om samen te leven aangezien dit de kosten stevig verlicht en een bepaalde zekerheid biedt bij jobverlies/ziekte.
In een ander topic zag ik echter grote weerstand bij sommige vrijgezellen omdat dit een inbreuk zou zijn in hun privacy. 

Tegelijkertijd merk ik dat er steeds meer vormen van co-housing ontstaan; gaande van jonge gezinnen die gemeenschappelijke ruimtes delen tot bejaarden die samen een grote woning kopen en met het uitgespaarde geld een vaste verpleegster inhuren. 

Is het model waarbij een alleenstaande een woning bezet op de lange termijn nog leefbaar, of keren we terug naar het model waarbij meerdere generaties onder één dak leven en alleenstaanden enkel een klein appartementje kunnen huren/kopen? En niet onbelangrijk voor de toekomst: wat is de ecologische impact op onze verschillende woonvormen? 

(Mocht dit topic beter op een andere pijler staan, verplaats het dan gerust.)


Ik zou veel liever zien dat er meer appartementen gebouwd worden in plaats van kasten van rijtjeshuizen. Als je de appartementen gewoon 80-100 m2 maakt, kan er prima ook een gezin wonen.

Ik denk het interessant te vinden om met andere mensen samen te wonen. Anderzijds ben ik op mijn privacy gesteld. Dus ik denk dat je dan toch veel water bij de wijn moet doen en het zeker niet voor iedereen is weggelegd. Jong en oud door mekaar, terwijl de jongeren de ouderen bijstaan in hun noden, is daar de mentaliteit nog voor aanwezig? Vroeger kon dat maar alles verandert. Nu is het soms al teveel dat siblings gezamenlijk (een deel van) de zorg voor hun eigen ouders moeten opnemen. Laat staan voor mensen met wie je band louter 'het samenwonen' is.

Interessante discussie, ik volg mee.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-08-2022 om 12:37

Rockstar schreef op 04-08-2022 om 12:20:

Ik zou veel liever zien dat er meer appartementen gebouwd worden in plaats van kasten van rijtjeshuizen. Als je de appartementen gewoon 80-100 m2 maakt, kan er prima ook een gezin wonen.

Grote voorstander van appartementen hier, maar dan wel zoals deze:

file-20201116-13-yae7w.jpg?ixlib=rb-1.1.0&rect=17%2C77%2C3976%2C2610&q=20&auto=format&w=320&fit=clip&dpr=2&usm=12&cs=strip

Aangezien ik veel behoefte heb aan rust en zo min mogelijk prikkels zou het voor mij een grote no go zijn om gedwongen samen te moeten wonen. Ik hecht dus ook belang aan een grote tuin om me heen. Gelukkig woon ik ook zo en hypotheekvrij.

Valdemar schreef op 04-08-2022 om 12:37:

[..]

Grote voorstander van appartementen hier, maar dan wel zoals deze:

file-20201116-13-yae7w.jpg?ixlib=rb-1.1.0&rect=17%2C77%2C3976%2C2610&q=20&auto=format&w=320&fit=clip&dpr=2&usm=12&cs=strip

Vreselijk! Hebben ze de legbatterijen voor kippen afgeschaft gaan ze mensenpakhuizen maken... 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-08-2022 om 12:42

letterkoekje schreef op 04-08-2022 om 12:23:

Ik denk het interessant te vinden om met andere mensen samen te wonen. Anderzijds ben ik op mijn privacy gesteld. Dus ik denk dat je dan toch veel water bij de wijn moet doen en het zeker niet voor iedereen is weggelegd. Jong en oud door mekaar, terwijl de jongeren de ouderen bijstaan in hun noden, is daar de mentaliteit nog voor aanwezig? Vroeger kon dat maar alles verandert. Nu is het soms al teveel dat siblings gezamenlijk (een deel van) de zorg voor hun eigen ouders moeten opnemen. Laat staan voor mensen met wie je band louter 'het samenwonen' is.

Interessante discussie, ik volg mee.

Dit vind ik een moeilijke.
Enkele jaren geleden waren ik en mijn partner effectief aan het overwegen dat ik tijdelijk bij mijn wijlen grootmoeder zou gaan wonen om haar alle mantelzorg te kunnen geven die ze nodig had, maar mijn grootmoeder had er zelf bezwaar tegen.
Waar zit de meeste weerstand: bij de jongeren die het moeilijk vinden om een huis te bemachtigen, of bij de oudere generatie die opgroeide in de tweede helft van de vorige eeuw? 

letterkoekje schreef op 04-08-2022 om 12:23:

Ik denk het interessant te vinden om met andere mensen samen te wonen. Anderzijds ben ik op mijn privacy gesteld. Dus ik denk dat je dan toch veel water bij de wijn moet doen en het zeker niet voor iedereen is weggelegd. Jong en oud door mekaar, terwijl de jongeren de ouderen bijstaan in hun noden, is daar de mentaliteit nog voor aanwezig? Vroeger kon dat maar alles verandert. Nu is het soms al teveel dat siblings gezamenlijk (een deel van) de zorg voor hun eigen ouders moeten opnemen. Laat staan voor mensen met wie je band louter 'het samenwonen' is.

Interessante discussie, ik volg mee.

Jong en oud lijkt me al helemaal geen match. Jongeren die nog willen feesten en ouderen die hechten aan hun vaste routines en privacy.

Mijn zoon heeft vorig jaar gelukkig wel in zijn eentje een mooi huis kunnen kopen. Ik heb wel eens commentaar gekregen van bepaalde mensen. Zij vinden het asociaal in deze woningnood dat zowel ik als mijn zoon in ons eentje een ruime eengezinswoning met ruime tuin bezet houden waar een gezin in zou kunnen wonen. Ik denk er niet aan om kleiner te gaan wonen en mijn woning met iemand delen dat zou ik helemaal nooit doen.

Ik zou heel graag een klein appartementje willen, ik woon nu ook op 40 m2. Maar een klein koopappartement kan ik ook nog steeds niet betalen in mijn eentje met de huidige woningprijzen. Een soort woongroep lijkt me ook wel wat, ik sta ingeschreven voor een nieuwbouwproject voor 50 plussers die naast hun eigen wat kleinere woning samen gemeenschappelijke ruimtes hebben. Dat lijkt me meer toekomst hebben dan een huis delen met vrienden.

Je krijgt niet zomaar een hypotheek of een huurcontract in Nederland met vrienden of familie. Ik zou zelf ook niet met een vriendin een huis durven kopen, wat als een van beiden een relatie krijgt en wil vertrekken? Een relatie kan uiteraard ook stuk lopen, maar daar is toch vaak de intentie in ieder geval wel dat je langere tijd bij elkaar blijft wonen. Ik zou het een heel onzekere situatie vinden, wat ik echt niet meer wil op mijn leeftijd.

Ik heb wel tot ik achter in de 20 was op een kamer gewoond (toen was er ook al woningnood), dat vond ik destijds prima. Maar nu ik 50 plus ben, begin ik daar niet meer aan.

Maar de grootste oorzaak van de woningnood in mijn ogen is dat onze regering jaar in jaar uit niets heeft gedaan en het allemaal heeft laten gebeuren, tot het nu een crisis is. De bevolking is met miljoenen gegroeid (15 miljoen mensen, op dat hele kleine stukje aarde , nu bijna 18 miljoen), maar er zijn niet voldoende woningen bijgebouwd. Het aantal alleenstaanden groeit, maar er wordt weinig gebouwd voor alleenstaanden.

Overigens vind ik het vreemd dat het altijd over alleenstaanden  gaat die een woning "bezet houden" en niet over stellen. Het is niet dat je nou met 2 personen opeens wel een eengezinswoning nodig hebt natuurlijk, dan kun je ook prima in een kleiner appartement wonen.

Rondstruiner schreef op 04-08-2022 om 12:50:



Overigens vind ik het vreemd dat het altijd over alleenstaanden gaat die een woning "bezet houden" en niet over stellen. Het is niet dat je nou met 2 personen opeens wel een eengezinswoning nodig hebt natuurlijk, dan kun je ook prima in een kleiner appartement wonen.

Precies dit! En laten we eerlijk wezen, ook gezinnen kunnen dan best kleiner wonen. Nu moeten kinderen ieder een eigen kamer hebben, wat is er mis met meerdere kinderen op 1 kamer?

Als men het dan toch heeft over ‘vroeger’ dat alleenstaanden bij ouders bleven wonen en we anno 2022 maar ‘verwend’ zijn om als alleenstaande een huis/appartement voor jezelf alleen te willen (dat zag ik in een ander topic geschreven worden nl). Ik ben opgegroeid in een zeer kleine eengezinswoning met 3 kinderen. Ja, dat was best krap en was het slaapkamers delen, maar we zijn er niets slechter van geworden. Anno 2022 zou deze woning door een gezin met 1 kind als ‘te klein’ worden beschouwd. Tegenwoordig moet elk kind een eigen kamer en daarnaast ook een werkkamer voor pa of ma etc……

Denk dat we prima kunnen stellen dat de woningnood niet enkel op alleenstaanden afgewend hoeft te worden!

De steeds groter wordende groep alleenstaanden is wel degelijk een grote oorzaak van het probleem. 

 Nederland telt nu 17,5 miljoen zielen, die 8 miljoen huishoudens vormen. Van die 8 miljoen huishoudens zijn er ruim 3 miljoen alleenstaand. Dit aandeel stijgt. Er zijn slechts 2,6 miljoen gezinnen met kinderen, terwijl Nederland ruim vijf miljoen eengezinswoningen telt en er nog steeds worden bijgebouwd. Het aandeel samenwonende twintigers is sinds het begin van dit millennium afgenomen van 59 naar 47 procent.

Kersje schreef op 04-08-2022 om 13:26:

[..]

Precies dit! En laten we eerlijk wezen, ook gezinnen kunnen dan best kleiner wonen. Nu moeten kinderen ieder een eigen kamer hebben, wat is er mis met meerdere kinderen op 1 kamer?

Als men het dan toch heeft over ‘vroeger’ dat alleenstaanden bij ouders bleven wonen en we anno 2022 maar ‘verwend’ zijn om als alleenstaande een huis/appartement voor jezelf alleen te willen (dat zag ik in een ander topic geschreven worden nl). Ik ben opgegroeid in een zeer kleine eengezinswoning met 3 kinderen. Ja, dat was best krap en was het slaapkamers delen, maar we zijn er niets slechter van geworden. Anno 2022 zou deze woning door een gezin met 1 kind als ‘te klein’ worden beschouwd. Tegenwoordig moet elk kind een eigen kamer en daarnaast ook een werkkamer voor pa of ma etc……

Denk dat we prima kunnen stellen dat de woningnood niet enkel op alleenstaanden afgewend hoeft te worden!

Ah ja, zeker! Ik ben in een gezin met 4 kinderen opgegroeid in een woning met drie slaapkamers. Pas toen de oudste twee de deur uit waren kreeg ik een eigen kamer, toen was ik al 16 of 17 denk ik. Daar krijg je niets van kan ik iedereen verzekeren. 

Laat kinderen maar lekker als ze opgroeien een kamer delen ipv alleenstaanden een schuldgevoel aan te praten en net te doen alsof die geen recht zouden hebben op een volwaardige woning.

Ik zou dolblij zijn met een appartement van zo’n 60m2 voor mij alleen (en eventueel een partner), maar die worden weinig tot niet gebouwd. Daarentegen worden er hier in de buurt (regio Eindhoven) wel genoeg eengezinswoningen gebouwd, vanaf ongeveer €500.000,-. Dan is het logische gevolg toch dat alleenstaanden ook voor een woning gaan, waar kleinschalige appartementen niet beschikbaar zijn?


redbulletje schreef op 04-08-2022 om 12:42:

[..]

Vreselijk! Hebben ze de legbatterijen voor kippen afgeschaft gaan ze mensenpakhuizen maken...

Ik heb dit veel liever dan woning delen hoor. Ik zou gek worden van huisgenoten.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 13:32:

 Het aandeel samenwonende twintigers is sinds het begin van dit millennium afgenomen van 59 naar 47 procent.

Zou dat niet ook komen door de woningnood? Mogelijkheden om samen te wonen zijn er niet voor iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.