Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

CAK drijft me tot wanhoop

Even onder mijn alias. Ik krijg sinds 3 1/2 jaar thuiszorg voor 3 uur per week wegens gedeeltelijke invaliditeit (NAH). Vanaf het begin is er ontzettend veel mis gegaan met het CAK. 
Ook met ambulante hulp en het sociaal wijkteam maar ik laat het voor nu even bij het CAK, anders wordt het wel een heel lang en gecompliceerd verhaal.

Eigenlijk ben ik nu te moe om alles neer te pennen. Wellicht kan ik zaken duidelijker maken en vragen beantwoorden naarmate dit topic verloopt. Voor nu dus even het probleem waar ik nu tegen aanloop. Ik heb de eerste 8/9 maanden geen rekeningen gekregen van mijn eigen bijdrage. CAK bleek de post naar een ander adres te sturen.

Na veel bellen is dit recht gezet en is er een betalingsregeling afgesproken van 28,50 per maand voor de openstaande rekeningen. Die wordt al maanden automatisch afgeschreven, naast de 19 euro eigen bijdrage. Ik heb een dure verzekering waar ik de eigen bijdrage van vergoed krijg. CAK weet dat. De rekeningen moet ik kopieeren en uploaden naar cz.

Wegens omstandigheden kon ik dit niet opbrengen en liep een aantal maanden achter. CAK gebeld en uitgelegd, was verder geen probleem zeiden ze als ik voor eind van de maand de openstaande rekeningen zou betalen, 114 euro in totaal. Die moest ik over maken ovv mijn klantnummer en de betreffende maanden. Gelijk dezelfde dag voorgeschoten en de rekeningen geupload naar CZ. 

Ik stond dus weer helemaal bij en heb besloten om van de maandelijkse bijdrage ook een vaste overschrijving te maken en 1 keer in de zoveel maanden de rekeningen in te dienen bij CZ.
Nog geen week later kreeg ik een mail van syncasso, het CAK had 2 maanden doorgestuurd, extra kosten 57 euro. Weer CAK gebeld. Bleek dat de betaalde maanden weggeschreven waren op de nog openstaande rekening waar ik dus netjes maandelijks 28,50 aan betaal. Ging automatisch door de computer. Niks aan te doen, behalve nog een keer 114 euro overschrijven voor openstaande maanden plus ruim 90 euro voor syncasso. Dan is het volgens CAK opgelost.

Doe ik dit niet dan worden dus ook de andere maanden doorgestuurd naar syncasso omdat ik die volgens het systeem dus niet betaald heb. Ik kan dat geld gewoon niet missen, dat is een maand eten voor mij. Na telefonisch overleg met syncasso vorige week een sreenshot doorgestuurd van de betaalde maanden. Die zeiden weer dat ze contact met CAK op zouden nemen en dat ik me niet druk moest maken. Maar 2 dagen later dus toch een brief met nu betalen en gisterenochtend weer een mail met de waarschuwing van oplopende kosten.

Ik zie het echt niet meer zitten nu. Slaap slecht en begin me echt depressief te voelen. Voel me totaal klem gezet en ga om meer ellende en kosten te voorkomen mijn thuiszorg maar opzeggen na de vakantie. Alle raad is welkom!


oh wat een vervelende situatie! Mijn eerste gedachte; kan de ambulante hulpverlening je hierbij ondersteunen? Heb je vast al geprobeerd. 
Ik weet dat veel gemeentes ook een afdeling hebben binnen het wijkteam die mensen met financiële problemen kan ondersteunen. Is dat een optie in jouw geval? 

Ik heb helaas geen advies, maar wil je wel veel sterkte wensen. Het CAK is de grootste administratieve hel die ik ooit heb meegemaakt en ik probeerde al alleen maar automatisch afschrijven te regelen

Ik vind het echt naar dat ze je zoveel extra stress bezorgen

Misschien kan het juridisch loket meedenken en je adviseren hoe je dit het beste aan kunt pakken:
https://www.juridischloket.nl/contact/

Heel vervelend, dit soort gedoe, helemaal als je al weinig energie hebt. Sterkte!

Heb je misschien een rechtsbijstandsverzekering? Misschien kunnen die dan iets voor je doen? Of inderdaad het juridisch loket.
Heb je in je omgeving iemand die voor jou de strijd kan aangaan?

Het CAK heb echt met je te doen. Heb menig cliënt gesproken die er gedonder mee kreeg.

Kan het wijkteam of wmo consulent niet helpen?

Lollypopje schreef op 06-09-2022 om 14:31:

Ik heb helaas geen advies, maar wil je wel veel sterkte wensen. Het CAK is de grootste administratieve hel die ik ooit heb meegemaakt en ik probeerde al alleen maar automatisch afschrijven te regelen

Ik vind het echt naar dat ze je zoveel extra stress bezorgen

Nou zeg dat! Ik ben maanden bezig geweest om het destijds voor mijn kind te regelen. Nu kwam laatst mijn vader aan met de enveloppen. Man man man, ook elke maand zo’n brief, zelfs als je op een gegeven moment die machtiging hebt kunnen regelen. Ik durf er bijna niet meer aan te beginnen en dan ben ik nog wel gezond van lijf en geest.

Dustie

Dustie

06-09-2022 om 15:34 Topicstarter

Mischa83 schreef op 06-09-2022 om 14:29:

oh wat een vervelende situatie! Mijn eerste gedachte; kan de ambulante hulpverlening je hierbij ondersteunen? Heb je vast al geprobeerd.
Ik weet dat veel gemeentes ook een afdeling hebben binnen het wijkteam die mensen met financiële problemen kan ondersteunen. Is dat een optie in jouw geval?

Heb ik zeker al geprobeerd maar leverde niks op helaas. Het kader van ambulante hulpverlening is vaak mensen weerbaarder en zelfstandiger maken. Gericht op zelf doen. Dat schiet bij o.a NAH patieenten hun doel voorbij met alle frustraties van dien. Dat geldt ook voor het wijkteam helaas al ben ik daarmee wel weer in gesprek. 

Het constante gewissel in contactpersonen, tot wel 4 in 8 maanden is ook niet echt bevorderlijk om iets van de grond te krijgen. Het waren echt stuk voor stuk betrokken personen en alhoewel ik alle begrip had voor de redenen om te wisselen vond ik het steeds lastiger al die veranderingen.

Waar de 1 strikt de regels volgde maakte de andere een uitzondering. De invulling van de tijden die steeds veranderde vanwege de afstand of te grote caseload. Kortom; veel te veel veranderingen en aanpassingen in korte tijd waardoor er geen stabiele basis ontstond waar je verder op kon bouwen.

Lag echt niet aan de hulpverleners maar aan het systeem waarin voornamelijk gewerkt wordt met vastomlijnde kaders binnen betreffende instantie en om hun subsidie te kunnen verantwoorden/behouden. Uiteindelijk draait zo goed als alles tegenwoordig om geld, vaak ten kostte van de zorg en zorgverleners die met handen en voeten gebonden zijn.

Maar goed, donderdag een gesprek met mijn nieuwe begeleidster van het sociaal wijkteam. Ze klonk heel aardig en betrokken dus ga ik met goede moed maar met weinig hoop het gesprek weer aan. Alleen kan ik het gewoon niet meer aan. Ik voel mezelf met de dag depressiever worden. 

al eerder genoemd: heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je deze inschakelen.

Dustie

Dustie

06-09-2022 om 15:38 Topicstarter

Lollypopje schreef op 06-09-2022 om 14:31:

Ik heb helaas geen advies, maar wil je wel veel sterkte wensen. Het CAK is de grootste administratieve hel die ik ooit heb meegemaakt en ik probeerde al alleen maar automatisch afschrijven te regelen

Ik vind het echt naar dat ze je zoveel extra stress bezorgen

Dank je lollypopje. Naar dat je ook zoveel stress van het cak gehad hebt! Het voelt echt als een hel als je hiermee te maken hebt. Ik hoop dat jij er inmiddels vanaf bent 

Dustie schreef op 06-09-2022 om 15:38:

[..]

Dank je lollypopje. Naar dat je ook zoveel stress van het cak gehad hebt! Het voelt echt als een hel als je hiermee te maken hebt. Ik hoop dat jij er inmiddels vanaf bent

Ja, gelukkig. Bij mij ging het dus gelukkig enkel om automatisch afschrijven regelen. Maar van dat telefonisch doorkies menu kreeg ik bijna een trauma. (één groot vicieus doolhof waar je nooit meer uit komt en niemand te spreken krijgt), kree

Ik had echt het idee dat ze het voor hun doelgroep, juist mensen die vaak super veel moeite hebben met dit soort dingen regelen, zo moeilijk mogelijk maken zodat mensen het opgeven en het hen zo min mogelijk geld kost.


Dustie

Dustie

06-09-2022 om 16:01 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 06-09-2022 om 14:31:

Misschien kan het juridisch loket meedenken en je adviseren hoe je dit het beste aan kunt pakken:
https://www.juridischloket.nl/contact/

Heel vervelend, dit soort gedoe, helemaal als je al weinig energie hebt. Sterkte!

Dat dus Rondstruiner. Dit soort dingen nemen je totaal in beslag als je al weinig energie hebt. Dank je voor je begrijpende woorden. Ik heb het juridisch loket vanmiddag aan de telefoon gehad. Ik denk dat mijn sterren vandaag echt niet goed staan maar het gesprek kwam hier op neer;

Meneer kon me geen goed advies geven want wellicht had ik iets over het hoofd gezien. Na mijn herhaaldelijke vraag of cak dit juridisch kon maken en wat mijn rechten dan waren, los van of hij mij wel of niet geloofde, even er van uitgaande dat het de waarheid was antwoordde hij vrij kriegelig dat ik dan (als ik echt de waarheid sprak) in mijn recht stond. Hij leek er allemaal niet zoveel van te begrijpen.

Toen ik nog een vraag wilde stellen onderbrak hij mij en snauwde zowat de gegevens van stichting rechtswinkel en sociaal raadslieden in mijn gemeente op. Ik was echt even flabbergasted nadat ik ophing. 

Dustie

Dustie

06-09-2022 om 16:01 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 06-09-2022 om 14:43:

Heb je misschien een rechtsbijstandsverzekering? Misschien kunnen die dan iets voor je doen? Of inderdaad het juridisch loket.
Heb je in je omgeving iemand die voor jou de strijd kan aangaan?

Nee helaas, geen van allen.

Type corpsbal zeker bij het juridsich loket? Heb je dus niks aan.
Zijn advies wel: kijk of je contact kunt zoeken met een van de sociaal raadslieden bij jou in de buurt. Doorgaans zijn zij een pak meer empatischer en als het werkelijk een klein probleem is (achterstand door adminstratieve verschillen) zijn sommigen ook genegen om je gratis op weg te helpen.
Oh, en echt heel veel sterkte. Dit soort (semi-) overheidsinstanties zijn een vreselijke moloch.

Dustie

Dustie

06-09-2022 om 16:07 Topicstarter

rooiekater schreef op 06-09-2022 om 15:00:

Het CAK heb echt met je te doen. Heb menig cliënt gesproken die er gedonder mee kreeg.

Kan het wijkteam of wmo consulent niet helpen?

Ik hoor ook inderdaad van mijn thuiszorg dat hier veel mensen constant gedoe mee hebben. Ik heb zelf  een dossier aangelegd met alle contactmomenten en afspraken, wat met de week groeit bijna.  Donderdag aanstaande heb ik een afspraak met het wijkteam. CAK is echt een ellende, bah!

Dustie

Dustie

06-09-2022 om 16:08 Topicstarter

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 15:37:

al eerder genoemd: heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je deze inschakelen.

Nee, helaas. Die is bij de laatste bezuinigingsronde gesneuveld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.