Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Jom

Jom

21-07-2021 om 11:53

Budgetcoach? Andere hulp?

Ik heb een vraag over financiële hulp. De situatie is als volgt: 

Mijn (volwassen) zoon heeft een salaris net iets boven minimumloon,  met weinig vaste lasten. Er is totaal geen grip op het geld. Het vliegt de deur uit, waardoor hij zijn rekeningen nu nauwelijks nog  kan betalen. Inmiddels loopt het zo uit de hand dat er binnenkort deurwaarders op de stoep staan. Dit is niet voor het eerst. 

Nu dacht ik dat een budgetcoach misschien een goed idee zou zijn om inzicht te krijgen en te helpen de boel weer goed op de rit te krijgen. Of zou je nou juist beter iemand kunnen hebben die je geld echt beheerd (beheert?) en je leefgeld geeft? Of zijn er nog andere wegen om te bewandelen? 

Ik kan hem zelf duidelijk niet goed genoeg helpen hiermee, hoe graag ik dat ook zou willen. Ik weet helemaal niet waar je met zoiets terecht kan en dan ook nog een betrouwbaar persoon. Heeft iemand hier verstand van en goede tips? 


heeft hij een verstandelijke beperking, of anderszins een omstandigheid waardoor het verstandig is dat iemand anders zijn geld beheert en hem leefgeld geeft? Normaal gesproken zou een volwassene dat zelf moeten leren, hij kan moeilijk de rest van z’n leven leefgeld krijgen. 
hoe kijkt hij er zelf tegenaan, is hij gemotiveerd om beter met geld om te leren gaan?

Jom

Jom

21-07-2021 om 12:03 Topicstarter

Wat een goede tip gelijk U2fan, daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben. Dank je! 

Jom

Jom

21-07-2021 om 12:09 Topicstarter

Ginevra schreef op 21-07-2021 om 12:03:

heeft hij een verstandelijke beperking, of anderszins een omstandigheid waardoor het verstandig is dat iemand anders zijn geld beheert en hem leefgeld geeft? Normaal gesproken zou een volwassene dat zelf moeten leren, hij kan moeilijk de rest van z’n leven leefgeld krijgen.
hoe kijkt hij er zelf tegenaan, is hij gemotiveerd om beter met geld om te leren gaan?

Hij heeft wel enige psychische problematiek, waardoor hij moeilijk overzicht kan houden over dingen. Dat heeft er wel mee te maken. 

Heel je leven leefgeld lijkt me inderdaad niet wenselijk,  daarom dacht ik aan bijvoorbeeld een budgetcoach/budgetbeheer oid die hem inzicht geeft en verstandig omgaan met je geld kan leren. 

Hij schaamt zich er vooral voor en vind hulp vragen moeilijk.

Je hebt inderdaad schuldhulp via de gemeente, maar dan moeten er dus eerst schulden zijn. Als er deurwaarders komen is dat ook aan de orde denk ik. Er is een complete wildgroei aan particuliere budgetcoaches, maar dat kóst juist geld en iedereen en z’n moeder mag zich zo noemen. Dus je beste kans is de gemeente denk ik. Dan kom je trouwens niet meteen onder bewind hoor, ze gaan eerst kijken of je er met hulp zelf uitkomt. 

Jom

Jom

21-07-2021 om 12:14 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 21-07-2021 om 12:10:

Je hebt inderdaad schuldhulp via de gemeente, maar dan moeten er dus eerst schulden zijn. Als er deurwaarders komen is dat ook aan de orde denk ik. Er is een complete wildgroei aan particuliere budgetcoaches, maar dat kóst juist geld en iedereen en z’n moeder mag zich zo noemen. Dus je beste kans is de gemeente denk ik. Dan kom je trouwens niet meteen onder bewind hoor, ze gaan eerst kijken of je er met hulp zelf uitkomt.

Ik lees regelmatig foute verhalen over dat soort bureautjes,  dus ben daar ook huiverig voor. 

Ik ga hem de gemeente aanraden, dat klinkt positief. 

Jom

Jom

21-07-2021 om 12:16 Topicstarter

Dan nu mijn andere dringende vraag: 
Is het nou beheerd of beheert   

(als ik het zelf vraag mag dat wel besproken worden toch). 

je hebt ook vrijwillig bewind. Die beheren dan je geld en je krijgt leefgeld.

Jom

Jom

21-07-2021 om 12:21 Topicstarter

Madeliefjes schreef op 21-07-2021 om 12:19:

je hebt ook vrijwillig bewind. Die beheren dan je geld en je krijgt leefgeld.

Weet je ook waar je zo iemand betrouwbaar kunt vinden? 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

21-07-2021 om 12:22

Jom schreef op 21-07-2021 om 12:16:

Dan nu mijn andere dringende vraag:
Is het nou beheerd of beheert

(als ik het zelf vraag mag dat wel besproken worden toch).


In jouw OP is het beheert 

Jom

Jom

21-07-2021 om 12:25 Topicstarter

U2fan schreef op 21-07-2021 om 12:22:

[..]


In jouw OP is het beheert

😁 ik dacht het al. Deed ik het toch weer verkeerd. Lastige vervoegingen vind ik dat. 

Jom

Jom

21-07-2021 om 12:29 Topicstarter

bedankt voor de goede tips, ik ga dit met hem bespreken. 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

21-07-2021 om 12:31

Succes Jom 👍️

Jom schreef op 21-07-2021 om 12:16:

Dan nu mijn andere dringende vraag:
Is het nou beheerd of beheert

(als ik het zelf vraag mag dat wel besproken worden toch).

Iemand beheerT jouw geld en jouw geld wordt door iemand beheerD. Persoonsvorm versus voltooid deelwoord  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.