Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Bezwaar KOT compensatie

Ik stel deze vraag namens mijn moeder: een aantal jaar terug heeft zij voor mijn jongste zusje KOT toeslaf gevraagd die steeds werd afgewezen omdat ze fraudeur zou zijn… Ze heeft dus nooit wat gekregen. Mijn moeder is daarom niet gaan werken (onze vader was toen al overleden) waardoor ons gezin jarenlang in de financiele problemen kwam. De belastingdienst / uht vindt steeds maar dat mijn moeder geen recht heeft op compensatie terwijl het door hen komt dat zij niet kon werken. Dat cws zou voor haar geen optie zijn omdat ze al geen vergoeding krijgt. 
Weet iemand waar in haar geval aan te kloppen is? 


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

04-01-2022 om 16:46

Ze heeft jarenlang op een houtje gebeten doordat zij onterecht toeslag terug moest betalen? Of heeft ze gewoon jaren niet gewerkt? Dan heeft ze die compensatie toch al ruimschoots ontvangen in de vorm van een uitkering? 

Hoe wil je compensatie krijgen voor iets dat je nooit ontvangen hebt? Als dat zou kunnen ga ik de staatsloterij aanklagen voor het tegenhouden van de hoofdprijs terwijl ik geen staatslot gekocht heb.

hoe weet je dat ze als fraudeur gezien werd? Of is dat een aanname? 
Is er wel ooit een KOT aanvraag ingediend? En zo ja? Op welke gronden werd dat afgewezen? Want daar heeft ze dan bericht over gehad waar ze vervolgens weer tegen in bezwaar kon gaan. Heb jij die afwijsbrieven ook gezien?

Dat echt is afgewezen omdat ze als fraudeur stond is heel vervelend. Maar daar had ze toen achteraan moeten gaan. Ze heeft er toen zelf voor gekozen niet te gaan werken. Je hebt alleen recht op toeslag als je werkt en je kind naar de opvang gaat. Dus niet als je de keuze maakt, on welke reden dan ook,niet te gaan werken en zelf bij je kind te blijven. 

Waarom denkt je moeder dat ze daar wel recht op heeft? Ze heeft niet gewerkt. 

Hoe kregen jullie wel geld binnen?

is het mogelijk KOT te krijgen als je geen baan hebt? Ik dacht dat je eerst je arbeidapatroon en inkomen moet doorgeven en dan pas KOT kan krijgen. En als dat klopt: Zou het niet hebbem van een baan dan niet de reden zijn dat het geweigerd is?

Meesje schreef op 04-01-2022 om 21:35:

is het mogelijk KOT te krijgen als je geen baan hebt? Ik dacht dat je eerst je arbeidapatroon en inkomen moet doorgeven en dan pas KOT kan krijgen. En als dat klopt: Zou het niet hebbem van een baan dan niet de reden zijn dat het geweigerd is?

Natuurlijk krijg je geen KOT als je kind niet naar de opvang moet omdat jij moet werken. Je krijgt toch ook geen huurtoeslag als je niet huurt?

Meesje schreef op 04-01-2022 om 21:35:

is het mogelijk KOT te krijgen als je geen baan hebt? Ik dacht dat je eerst je arbeidapatroon en inkomen moet doorgeven en dan pas KOT kan krijgen. En als dat klopt: Zou het niet hebbem van een baan dan niet de reden zijn dat het geweigerd is?

Ja, dat kun je aanvragen en ook toegewezen krijgen wat je op je rekening gestort krijgt is een voorschot.

Daarna krijg je het gezeur over terug betalen van teveel ontvangen toeslag, want daarna vind de controle plaats via gegevens die de opvang moet aanleveren en het opvragen van gegevens van de aanvrager, bewijs van werkgever etc, dat kan ook via de belastingaangifte van je werkgever. Al die systemen zijn gekoppeld. 

Jammer dat To niet terug komt om in te gaan op de vragen of om in iedergeval meer duiding te geven wat er nu precies aan de hand was. 

Kansloos. 
Je hebt enkel recht op KOT wanneer je werkt. 
Daarbij krijg je enkel compensatie wanneer je bewezen onterecht geld hebt moeten terugbetalen. Wat ook logisch is. Jouw moeder heeft bewust de keuze gemaakt om dan maar niet te gaan werken. Logisch heb je als gezin dan minder inkomen.

Bloem75 schreef op 05-01-2022 om 20:43:

Jammer dat To niet terug komt om in te gaan op de vragen of om in iedergeval meer duiding te geven wat er nu precies aan de hand was.

To krijgt niet de antwoorden waarop gehoopt was denk ik.

Ik zou professioneel juridisch advies vragen. Vaak zijn er juridisch spreekuren waar je naartoe kunt om te bespreken of je überhaupt een zaak hebt. Dat zou ik in dit geval zeker doen. Dan weet je het ook. Het is wel heel zuur wat je beschrijft en ik zou het zeker uitgezocht willen hebben: geen kinderopvang kunnen inschakelen blokkeert echt de mogelijkheden voor een (alleenstaande) vrouw om financieel verantwoordelijkheid te dragen voor haar gezin. Daar mag best wel eens een proefproces over gevoerd worden. Dat gezegd hebbend: proefprocessenfonds Clara Wichmann kan misschien ook een optie zijn. 
https://clara-wichmann.nl/proefprocessen/

Mija schreef op 06-01-2022 om 10:44:

Ik zou professioneel juridisch advies vragen. Vaak zijn er juridisch spreekuren waar je naartoe kunt om te bespreken of je überhaupt een zaak hebt. Dat zou ik in dit geval zeker doen. Dan weet je het ook. Het is wel heel zuur wat je beschrijft en ik zou het zeker uitgezocht willen hebben: geen kinderopvang kunnen inschakelen blokkeert echt de mogelijkheden voor een (alleenstaande) vrouw om financieel verantwoordelijkheid te dragen voor haar gezin. Daar mag best wel eens een proefproces over gevoerd worden. Dat gezegd hebbend: proefprocessenfonds Clara Wichmann kan misschien ook een optie zijn.
https://clara-wichmann.nl/proefprocessen/

De volgorde is toch echt eerst een baan, dan opvang  en dan pas vergoeding. 

Je kunt niet eerst de vergoeding aanvragen, dan pas de baan zoeken. Daar kan maanden van thuis zitten overheen gaan. 

En in de tijd dat je kind dan niet naar de opvang kan als je wel die baan hebt gevonden regel je dat met vrienden en familie en soms is er ook een nood opvang mogelijk bij sommige opvang. 

Met wat mazzel is het eerste voorschot van de toeslag gestort als de rekening van de opvang op de mat valt. 

Je kunt onder voorwaarden wel kinderopvangtoeslag krijgen als je studeert, een traject naar werk volgt of een inburgeringscursus volgt. Ik weet niet hoe dat was toen de moeder van to kinderopvangtoeslag aan wilde vragen. Ik weet ook niet of de moedervan to in die situatie zat. 

Ysenda schreef op 06-01-2022 om 10:59:

[..]

De volgorde is toch echt eerst een baan, dan opvang en dan pas vergoeding.

Je kunt niet eerst de vergoeding aanvragen, dan pas de baan zoeken. Daar kan maanden van thuis zitten overheen gaan.

En in de tijd dat je kind dan niet naar de opvang kan als je wel die baan hebt gevonden regel je dat met vrienden en familie en soms is er ook een nood opvang mogelijk bij sommige opvang.

Met wat mazzel is het eerste voorschot van de toeslag gestort als de rekening van de opvang op de mat valt.

Dat snap ik wel. Maar de overheid heeft in dit geval deze vrouw wel min of meer gegijzeld in een uitkeringsituatie. Zeker als de beschuldigingen van fraude aantoonbaar onterecht waren, vind ik dat wel degelijk verwijtbaar. Misschien kun je er niks mee in het kader van de KOT compensatieregelingen maar dat betekent nog niet dat je de overheid niet verantwoordelijk kunt houden voor hun fouten, die grote gevolgen hebben. Op basis van andere wetgeving. Ik zou daarom zeker juridisch advies inwinnen. 

De nationale ombudsman zou misschien ook nog een optie zijn. Die zijn natuurlijk ook bezig met (de gevolgen van) de KOT-affaire. Misschien kunnen die je op weg helpen? Geen idee hoe die werken.

https://www.nationaleombudsman.nl/

Eens met Mija.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.