Financiën en recht
Muurbloem1985
03-09-2025 om 20:57
Beleggen
Hallo,
Ik open dit topic gewoon uit nieuwsgierigheid, mijn vraag is beleggen jullie ergens in?
Hebben jullie hier veel geld in zitten en maken jullie hier veel winst in? Ik heb ooit wel laten
beleggen (Door een bedrijf laten doen) Heb hier aardig wat winst op gemaakt, maar ik had het geld nodig dus beleg nu niet meer, ik kan het opnieuw doen maar dan wel met minder geld, wat is slim?
Mugske
04-09-2025 om 12:52
lientje69 schreef op 03-09-2025 om 22:05:
Ik durf het niet aan. Laatst iets gelezen over in goud beleggen. Kon met kleine bedragen ook. Daar twijfel ik nog over. Maar aandelen/ crypto enz. Nee . Ik durf het gewoon niet. Veel te bang alles kwijt te raken.
De goudprijs is momenteel hoog, daar zou ik dus daarom niet in beleggen op dit moment.
Ik beleg ook alleen met geld dat ik niet direct nodig heb. Ik beleg voor langere termijn, dus niet op korte termijn winst. Hierdoor niet veel transacties en dagelijks op de voet volgen enzo.
Mischa83
04-09-2025 om 15:08
In het recente verleden hebben man en ik belegd in vastgoed. Door aangescherpte regelgeving werd dit minder winstgevend, daarnaast wilden we meer toewerken naar een passief inkomen. Dit jaar hebben we het vastgoed verkocht en ons vermogen zijn we nu aan het beleggen in etf's, aandelen met dividend en crowdfunding. Vooral dit laatste is een leuke manier van beleggen vind ik.
Het levert zeker wat op! Met crowdfunding behaal ik een gemiddeld netto rendement van 7%.
MidasWolf
04-09-2025 om 16:16
lientje69 schreef op 03-09-2025 om 22:05:
Ik durf het niet aan. Laatst iets gelezen over in goud beleggen. Kon met kleine bedragen ook. Daar twijfel ik nog over. Maar aandelen/ crypto enz. Nee . Ik durf het gewoon niet. Veel te bang alles kwijt te raken.
Je kan ook een dividend ETF kopen, de groei is minder hoog. Je krijgt wel frequent dividend uitgekeerd. En zelfs in onrustige tijden zal het minder hard dalen dan andere aandelen. Of je laat het dividend weer herbeleggen als je wat langer de tijd hebt.
*ETF mandje aandelen die in dit geval dividend betalen. Beloning voor het bezit van de ETF/ of aandelen.
MidasWolf
04-09-2025 om 16:19
Marty1984 schreef op 03-09-2025 om 21:30:
Ik kreeg ooit een klein erfenisje van een grootoom.
Dat hebben mijn ouders toen vastgezet in een belegging bij een bank.
Ik zet dat om de zoveel jaar opnieuw vast.
Het brengt geen cent op maar ik kijk er ook niet naar om.
Ik ben al blij als ik uit de kosten - administratiekosten én jaarlijkse bankkosten - kom.
Ooit geef ik het waarschijnlijk weer door aan mijn nichtjes en neefje.Om echt winst te maken moet je er veel meer van kennen dan ik doe en er veel meer mee bezig zijn.
En mijn belangrijkste stelregel: Ik beleg alleen met geld dat ik eigenlijk totaal niet nodig heb. Zelfs al crashen morgen alle beurzen en ben ik de boel kwijt ... so be it.
Dat hoeft niet eens, een wereld ETF een Europa ETF en een dividend ETF en je hebt er amper omkijken naar. Bij bijvoorbeeld Brand newday, DeGiro, Saxo is dat zo geregeld.
*Enkel is een dividend ETF mogelijk belasting technisch minder aantrekkelijk voor Belgen. Die andere twee zijn prima.
MidasWolf
04-09-2025 om 16:23
Vind het interessant en volg het economische nieuws/ bedrijven nieuws wel, mocht het stevig dalen overweeg ik om losse aandelen te kopen. Nu geen losse aandelen. Enkel ETF
ETF
Wereld index fonds
Europa indexfonds
Emerging markets indexfonds.
alsnog de aanvulling omdat de wereld ETF veel op Amerika is gericht. Door soepele regelgeving is dat een fijne markt voor veel bedrijven.
Emerging markets is opkomende markten zoals China, India,Taiwan, Brazilië, Mexico
Groentetuin
04-09-2025 om 16:39
Mischa83 schreef op 04-09-2025 om 15:08:
In het recente verleden hebben man en ik belegd in vastgoed. Door aangescherpte regelgeving werd dit minder winstgevend, daarnaast wilden we meer toewerken naar een passief inkomen. Dit jaar hebben we het vastgoed verkocht en ons vermogen zijn we nu aan het beleggen in etf's, aandelen met dividend en crowdfunding. Vooral dit laatste is een leuke manier van beleggen vind ik.
Het levert zeker wat op! Met crowdfunding behaal ik een gemiddeld netto rendement van 7%.
Crowd funding doe ik ook, maar 7 % haal ik nooit
Wel een paar van 5% vastgezet en heel leuke cadeautjes erbij(daar ben ik wel gevoelig voor)
Mag ik vragen op welk platform jij dat doet?
Ik doe het bij crowdaboutnow
Mischa83
04-09-2025 om 16:47
Groentetuin schreef op 04-09-2025 om 16:39:
[..]
Crowd funding doe ik ook, maar 7 % haal ik nooit
Wel een paar van 5% vastgezet en heel leuke cadeautjes erbij(daar ben ik wel gevoelig voor)
Mag ik vragen op welk platform jij dat doet?
Ik doe het bij crowdaboutnow
Ik investeer bij Colin crowdfund, geldvoorelkaar, kapitaalopmaat en NL investeert.
Colin heeft ook een app, werkt heel handig. Ja 7% is na aftrek van de beheervergoeding. Bruto is dus nog hoger.
Ik ga ook even kijken bij crowdaboutnow, leuk!
Groentetuin
04-09-2025 om 17:45
Mischa83 schreef op 04-09-2025 om 16:47:
[..]
Ik investeer bij Colin crowdfund, geldvoorelkaar, kapitaalopmaat en NL investeert.
Colin heeft ook een app, werkt heel handig. Ja 7% is na aftrek van de beheervergoeding. Bruto is dus nog hoger.
Ik ga ook even kijken bij crowdaboutnow, leuk!
Op dit moment staat er (vind ik ) niets interessants tussen
Maar kijk vooral bij de oudere daar zaten hele leuke tussen en ook al kwam ik niet op 7% uit
Als je de kadootjes erbij telt zat ik daar ruim overheen ( partner heeft nu allemaal duur ondergoed., we kregen een buitenlandse reis en zo nog wat dingen)
Buiten dat vind ik t gewoon erg leuk om een beetje deel uit te maken van een bedrijf, leuker dan geld op de bank.
Dank voor je info ik ga even rondkijken
haarklover
04-09-2025 om 21:31
Ik ben net begonnen aan een opleiding, en daarvoor heb ik mijn spaargeld gereserveerd.
Ik denk dat dat voor mij de beste investering is.
haarklover
04-09-2025 om 21:33
Groentetuin schreef op 04-09-2025 om 17:45:
[..]
Op dit moment staat er (vind ik ) niets interessants tussen
Maar kijk vooral bij de oudere daar zaten hele leuke tussen en ook al kwam ik niet op 7% uit
Als je de kadootjes erbij telt zat ik daar ruim overheen ( partner heeft nu allemaal duur ondergoed., we kregen een buitenlandse reis en zo nog wat dingen)
Buiten dat vind ik t gewoon erg leuk om een beetje deel uit te maken van een bedrijf, leuker dan geld op de bank.
Dank voor je info ik ga even rondkijken
Krijg je dan wel je geld terug als het bedrijf failliet gaat?
Tegenover hogere rente staat vaak een hoger risico.
Groentetuin
04-09-2025 om 23:18
haarklover schreef op 04-09-2025 om 21:33:
[..]
Krijg je dan wel je geld terug als het bedrijf failliet gaat?
Tegenover hogere rente staat vaak een hoger risico.
Als het bedrijf failliet gaat ben je je geld kwijt, dat lijkt mij logisch
Mischa83
05-09-2025 om 00:49
Groentetuin schreef op 04-09-2025 om 23:18:
[..]
Als het bedrijf failliet gaat ben je je geld kwijt, dat lijkt mij logisch
Ik investeer zelf alleen als een bedrijf voldoende onderpand biedt zoals bijvoorbeeld vastgoed, bedrijfsinventaris oid. Ook zorgen voor een goede spreiding van je portefeuille. Dit maakt de risico wat kleiner, maar idd, beleggen kent risico's.
Mischa83
05-09-2025 om 01:00
Een leuk boek over dit onderwerp is 'over geld praat je wél' van Vincent Kouters. Hij is iemand die vanuit een 'gewoon' salaris toegewerkt heeft naar 'tonnair' zijn, dus een ton op de bank hebben. In het boek omschrijft hij hoe hij dat gedaan heeft.
MidasWolf
05-09-2025 om 06:22
Mischa83 schreef op 05-09-2025 om 01:00:
Een leuk boek over dit onderwerp is 'over geld praat je wél' van Vincent Kouters. Hij is iemand die vanuit een 'gewoon' salaris toegewerkt heeft naar 'tonnair' zijn, dus een ton op de bank hebben. In het boek omschrijft hij hoe hij dat gedaan heeft.
Bedankt voor de tip.
jerilla
05-09-2025 om 07:50
ik beleg sinds 2020 in zowel ETF’s, losse aandelen en zilver. Vooral zilver levert de laatste maanden veel op, hoewel dat eigenlijk niet meer in mijn huidige strategie (dividendbeleggen) past. Mijn doel is uiteindelijk om eerder met pensioen te kunnen gaan.
Qua boek is ‘miljonair met een gewone baan’ ook een aanrader. Een beetje dezelfde stijl als het boek van Vincent Kouters, maar ook daar heb ik veel uitgehaald.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.