Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Belastingontwijking met bestellingen

Aan het eind van het jaar zit ik waarschijnlijk boven die vermogensgrens van de belasting. 
Nu had ik bedacht om rond kerst bestellingen te plaatsen bij bol.com en die pas half januari te retourneren. En dan bedoel ik dure bestellingen zoals een dure drone, een partij playstations of eventueel maar een Lelo Inez van 5000 euro… 

Weet iemand of dit werkt? Het geld staat dan rond de jaarswisseling niet op je rekening toch? Dus dan hoef ik als het geld geretourneerd is er geen belasting over te betalen?


ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

06-08-2021 om 19:37

Je kan ook gewoon contant geld opnemen. Dan staat het rond de jaarwisseling ook niet op je rekening.

Bello

Bello

06-08-2021 om 19:39 Topicstarter

BeertjeColargol schreef op 06-08-2021 om 19:37:

Je kan ook gewoon contant geld opnemen. Dan staat het rond de jaarwisseling ook niet op je rekening.

Probleem is dat er een dagelijks limiet is en ik vrees dat ik niet op tijd ermee kan beginnen (zeker omdat veel automaten dicht of leeg zijn tegen die tijd) Anders had ik dat gedaan

Bello schreef op 06-08-2021 om 19:39:

[..]

Probleem is dat er een dagelijks limiet is en ik vrees dat ik niet op tijd ermee kan beginnen (zeker omdat veel automaten dicht of leeg zijn tegen die tijd) Anders had ik dat gedaan

Je kunt nu toch al beginnen met contant opnemen toch? 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

06-08-2021 om 19:45

Bello schreef op 06-08-2021 om 19:39:

[..]

Probleem is dat er een dagelijks limiet is en ik vrees dat ik niet op tijd ermee kan beginnen (zeker omdat veel automaten dicht of leeg zijn tegen die tijd) Anders had ik dat gedaan

In de OP heb je het over een bedrag van 5000 euro. De limiet voor het geld opnemen ligt misschien op 1000 euro per dag. Tot de jaarwisseling hebben we nog ruim honderd dagen. Dat moet dan toch makkelijk kunnen?

Volgens mij kan dat wel idd.

Jemig zeg, het gaat niet om enorm veel belasting he! Alleen over het bedrag wat erbovenuit komt moet er wat belasting worden betaald. Waar hebben we het nu concreet over als je maar 5000 te veel hebt? Paar euro? 
Klopt je posting wel of vind je discussie grappig?

Sorry, maar dit is een bezopen idee. Als je die hoeveelheid spaargeld hebt, kun je die paar euro aan belasting over het deel dat boven die grens uitkomt vast missen.

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

06-08-2021 om 19:57

Daarbij is het ook nog maar een tijdelijk probleem, want over een paar jaar gaat de vrijstelling voor de vermogensrendementsheffing enorm omhoog.

Egel. schreef op 06-08-2021 om 19:51:

Jemig zeg, het gaat niet om enorm veel belasting he! Alleen over het bedrag wat erbovenuit komt moet er wat belasting worden betaald. Waar hebben we het nu concreet over als je maar 5000 te veel hebt? Paar euro?
Klopt je posting wel of vind je discussie grappig

Bij 5000 euro  teveel vermogen zou dat maximaal 60 euro zijn. 1,2% om precies te zijn. 
Echt. Waar haal je het allemaal op de hals voor?
Met het risico dat het opvalt ( bij bijvoorbeeld de bank en zij zijn verplicht verdachte transacties door te geven ) En dat ze je complete boekhouding gaan doorspitten.

bij 5000 euro boven de grens gaat het om 60 euro belasting toch? Lijkt me  veel gedoe voor dat bedrag. 

Edit: wat Lientje zegt dus. 

plus, contant geld wat je in huis hebt liggen (of bij de buren) moet je ook aangeven. Ook als het in een kluisje bij de bank ligt trouwens. 

lientje69 schreef op 06-08-2021 om 19:57:

[..]

Bij 5000 euro teveel vermogen zou dat maximaal 60 euro zijn. 1,2% om precies te zijn.
Echt. Waar haal je het allemaal op de hals voor?
Met het risico dat het opvalt ( bij bijvoorbeeld de bank en zij zijn verplicht verdachte transacties door te geven ) En dat ze je complete boekhouding gaan doorspitten.

Toevoeging: met risico op hoge boetes vanwege belastingontduiking en te boek komen te staan als fraudeur.

Voor 60 !! hele euro's aan belasting. Zoals iemand al schreef: wat een bezopen idee!

mocht Bol in die tussentijd failliet gaan, dan kun je fluiten naar je geld terug he. De kans is niet zo groot maar we hebben gekkere dingen meegemaakt de laatste jaren. 
Of de hond vreet je dozen op. 
Voor een paar tientjes zou ik het allemaal niet aangaan. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

06-08-2021 om 20:04

Je kan ook voor 5000 euro allerlei spullen kopen die houdbaar zijn en niet bederven, en die je toch wel een keer gaat gebruiken.



Ja je kunt ook een luxe vakantie boeken. Of je huis verbouwen. Of nieuwe meubels of een andere auto kopen. Je kunt zoveel. Maar om dat nu te doen vanwege 60 euro  belasting....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.