Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Afrekenen met pas of anders

Peiling

Hoe betaal jij meestal?
189 stemmen
8%
8%
63%
18%
2%
0%

Auditor schreef op 15-08-2021 om 11:06:

Laatst moest ik het veerpontje bij Wijk bij Duurstede nemen, kon je daar alleen contant betalen. Moest ik eerst een flesje water bij een naastgelegen restaurantje kopen en €5 bijpinnen om cash te hebben.
Ik zie een veerpont als een soort openbare dienst en die moet je gewoon kunnen pinnen.

Waarom? Ze vragen een betaling, aan jou die te voldoen.

Wat dan van 'openbare diensten' die alleen pin vragen? Dan is het geen probleem?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-08-2021 om 08:07

Auditor schreef op 15-08-2021 om 11:06:

Laatst moest ik het veerpontje bij Wijk bij Duurstede nemen, kon je daar alleen contant betalen. Moest ik eerst een flesje water bij een naastgelegen restaurantje kopen en €5 bijpinnen om cash te hebben.
Ik zie een veerpont als een soort openbare dienst en die moet je gewoon kunnen pinnen.

Nee hoor. De wet schrijft geen verplichte betaalmogelijkheden voor. Dus een ondernemer/organisatie/dienstverlener mag zelf bepalen welke betaalmiddelen wel of niet worden geaccepteerd.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen

Ik was deze week bij een strandtent en daar moest je 1 euro betalen voor het toilet. Je kon ook pinnen. Dat had ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, een toiletjuf met een pinautomaat  

Ik probeer om situaties als die van Auditor te voorkomen, altijd zo’n 10 euro aan contanten in m’n portemonnee te hebben.

-Nienke- schreef op 16-08-2021 om 08:30:

Ik was deze week bij een strandtent en daar moest je 1 euro betalen voor het toilet. Je kon ook pinnen. Dat had ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, een toiletjuf met een pinautomaat

Ik probeer om situaties als die van Auditor te voorkomen, altijd zo’n 10 euro aan contanten in m’n portemonnee te hebben.

Ik 20  . Maar goed, als ik met een volle kar boodschappen aan de kassa sta en de pin doet het niet kom ik met die 20 ook niet ver.

1 euro voor een toiletbezoek?! Wat ontzettend duur! Ik heb pds en word hier altijd zo treurig van. Dit is serieus ook een ding als ik ergens naar toe ga, nergens gratis toiletten. Dat doen we echt fout in Nederland. (maar goed dat is off topic)

PriceyRook54

PriceyRook54

16-08-2021 om 10:06

-Nienke- schreef op 16-08-2021 om 08:30:

Ik was deze week bij een strandtent en daar moest je 1 euro betalen voor het toilet. Je kon ook pinnen. Dat had ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, een toiletjuf met een pinautomaat

Ik probeer om situaties als die van Auditor te voorkomen, altijd zo’n 10 euro aan contanten in m’n portemonnee te hebben.

Haha ik had precies hetzelfde op het strand een paar weken geleden, maar dat was zo'n wc waar je een muntje in moest gooien. Stond ik daar met mijn telefoon... Gelukkig was er een aardige mevrouw die me 30 cent gaf (gelukkig wat goedkoper dan bij jou).

Je hebt wel gelijk, ik moet dat ook gaan doen, een paar euro aan contanten voor dat soort situaties.

De zelfscankassa heb ik nog nooit geprobeerd. Wel heb ik op Youtube opgezocht hoe dat moest en er waren drie types zelfscannen.

Maar ik ben het alweer vergeten. Lijkt mij werken om je geld kwijt te kunnen en tenslotte moet je ook weer opnieuw inpakken als je pech hebt.

Ik sta dus altijd braaf in de rij.

Het liefst betaal ik contant. Dat is ‘echt’ geld en een anker in onze economie. Ik vind het belangrijk dat dat blijft bestaan.
Giraal geld is schuldgedreven geld. (vorderingen)
Stel je voor dat er geen contant geld meer is, dan kunnen we ons geld niet meer van de bank halen. Banken kunnen dan echt flinke negatieve rentes rekenen, want niemand haalt z’n geld van de bank. 

rionyriony schreef op 16-08-2021 om 13:08:

De zelfscankassa heb ik nog nooit geprobeerd. Wel heb ik op Youtube opgezocht hoe dat moest en er waren drie types zelfscannen.

Maar ik ben het alweer vergeten. Lijkt mij werken om je geld kwijt te kunnen en tenslotte moet je ook weer opnieuw inpakken als je pech hebt.

Ik sta dus altijd braaf in de rij.

Opnieuw inpakken????

Galileo schreef op 16-08-2021 om 19:47:

Het liefst betaal ik contant. Dat is ‘echt’ geld en een anker in onze economie. Ik vind het belangrijk dat dat blijft bestaan.
Giraal geld is schuldgedreven geld. (vorderingen)
Stel je voor dat er geen contant geld meer is, dan kunnen we ons geld niet meer van de bank halen. Banken kunnen dan echt flinke negatieve rentes rekenen, want niemand haalt z’n geld van de bank.

??????

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2021 om 07:57

Galileo schreef op 16-08-2021 om 19:47:

Het liefst betaal ik contant. Dat is ‘echt’ geld en een anker in onze economie. Ik vind het belangrijk dat dat blijft bestaan.
Giraal geld is schuldgedreven geld. (vorderingen)
Stel je voor dat er geen contant geld meer is, dan kunnen we ons geld niet meer van de bank halen. Banken kunnen dan echt flinke negatieve rentes rekenen, want niemand haalt z’n geld van de bank.

Goed punt waar ik nog niet eens aan gedacht had.

Zusterclivia

Zusterclivia

17-08-2021 om 08:13 Topicstarter

rionyriony schreef op 16-08-2021 om 13:08:

De zelfscankassa heb ik nog nooit geprobeerd. Wel heb ik op Youtube opgezocht hoe dat moest en er waren drie types zelfscannen.

Maar ik ben het alweer vergeten. Lijkt mij werken om je geld kwijt te kunnen en tenslotte moet je ook weer opnieuw inpakken als je pech hebt.

Ik sta dus altijd braaf in de rij.

Hoe ik het doe: Ik pak de handscanner (willekeurige winkel), loop door de winkel, pak de spullen, scan ze en doe ze gelijk in mijn boodschappentas. Geef de scanner af of hang hem in het rek én reken af.

Of bedoel je bij een controle? Nog nooit gehad dat alles eruit moest. 1x gehad dat ik 6 artikelen moest laten scannen, maar dat was gewoon willekeurig en ze pakken dan toch meestal de bovensten.

Galileo schreef op 16-08-2021 om 19:47:

Het liefst betaal ik contant. Dat is ‘echt’ geld en een anker in onze economie. Ik vind het belangrijk dat dat blijft bestaan.
Giraal geld is schuldgedreven geld. (vorderingen)
Stel je voor dat er geen contant geld meer is, dan kunnen we ons geld niet meer van de bank halen. Banken kunnen dan echt flinke negatieve rentes rekenen, want niemand haalt z’n geld van de bank.

Ook mee eens! 

Eigenlijk zouden we een groot deel van ons geld gewoon in een kluis moeten bewaren. 

rionyriony schreef op 16-08-2021 om 13:08:

De zelfscankassa heb ik nog nooit geprobeerd. Wel heb ik op Youtube opgezocht hoe dat moest en er waren drie types zelfscannen.

Maar ik ben het alweer vergeten. Lijkt mij werken om je geld kwijt te kunnen en tenslotte moet je ook weer opnieuw inpakken als je pech hebt.

Ik sta dus altijd braaf in de rij.

De enige reden waarom je helemaal opnieuw zou moeten inpakken is wanneer je bij de steekproef waarbij ze maar een paar producten scannen blijkt dat je iets vergeten bent. Dan controleren ze vervolgens alles.

Ik vind juist dat het tijd scheelt. In plaats van dat ik alles eerst in mijn winkelwagentje moet doen, vervolgens op de band van de kassa moet leggen en daarna moet inpakken kan ik alles direct in mijn boodschappen tassen doen. Vervolgens hoef ik niet in de rij bij de kassa maar kan ik direct afrekenen.


(en bij de AH scan ik nu met mijn telefoon en reken ik daar ook mee af, heel handig).

irmama schreef op 17-08-2021 om 07:53:

[..]

Opnieuw inpakken????

Ja ze schijnen soms te controleren en dan kan je weer uitpakken en inpakken.



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.