Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Aankoop ontbinden?

Iets waar ik niet geheel uitkom en graag jullie hulp vraag.. 
Afgelopen maandag heb ik een droogrek van een grote winkelketen gekocht, blij ging ik ermee naar huis. Echter gelijk bij het uit de verpakking halen bleek hij al op 3 punten stuk te zijn. 
Helaas heb ik geen bon, echter wel wel een bankafschrift. Wat zijn mijn rechten? Vertrouwen in een nieuwe droogrek heb ik niet en die heb ik inmiddels elders online besteld. Heb ik recht op geld terug? 
Via de mail met de betreffende winkel contact gehad, maar die geven aan dat ze de koop niet kunnen ontbinden ivm het ontbreken van de bon.. 

Waar is die bon dan gebleven? In de winkel blijven liggen? 
Een bankafschrift bewijst niet wat jij hebt gekocht.

Niet zo handig dat je geen bon hebt. 
Maar de meeste winkels kunnen wel hun bonnen terugvinden in het kassasysteem, als ze zien op welk bedrag je op welke tijd hebt betaald.
Succes!

Aanvulling: bij mijn bedrijf krijg je, wanneer je een product zonder bon retourneert, wel een vervangend product maar geen geld terug. Bij een klacht wordt dit echter anders behandeld, maar dat is per geval anders. 

Je staat wat minder sterk qua bewijslast, maar ik zou met afschrijving en wasten zo snel mogelijk terug gaan naar de winkel. En je verhaal doen. Een beetje winkel kan het wel nakijken en je een vervangend product meegeven.

zij hebben het recht te repareren of een vervangend product mee te geven. Ze hoeven niet akkoord te gaan met ontbinding. 
Is het Blokker? Die zijn echt slecht met klantenservice. 

ook zonder bon kun je bij ze terecht als je de overboeking kunt laten zien. Recht op geld terug heb je niet meteen. Omdat je de verkoper eerst in de gelegenheid moet stellen om het kapotte product te repareren of vervangen. Als het probleem dan nog bestaat, dan pas kun je de koop ontbinden

MindlessCamel53

MindlessCamel53

30-09-2021 om 18:36

Gebaseerd op mijn eigen ervaringen als winkelmedewerker (niet bij een huishoudzaak): het hoofdkantoor kan aan de hand van jouw bankafschrift de bijbehorende kassatransactie in hun administratie opzoeken. Geld terug hoeven ze niet te doen, wel een vervangend product of tegoedbon geven.

Gebaseerd op mijn ervaringen als klantenservicemedewerker van een huishoudzaakketen 😉: bij sommige ketens kunnen ze op het hoofdkantoor niets zien, en kunnen ze dat alleen maar in de winkel waar je het gekocht hebt. Bij een zusterketen (geen huishoud) konden zowel winkels als hoofdkantoor het terug zoeken. 
En mijn ervaring als klant bij de action was ook dat ze het bij de winkel in de kassa terug zochten. Zonder problemen. 

Recht op geld terug heb je inderdaad niet, als ze alleen een vervangend product aanbieden heb je dat te accepteren. 

Jordgubbe schreef op 30-09-2021 om 18:36:

Gebaseerd op mijn eigen ervaringen als winkelmedewerker (niet bij een huishoudzaak): het hoofdkantoor kan aan de hand van jouw bankafschrift de bijbehorende kassatransactie in hun administratie opzoeken. Geld terug hoeven ze niet te doen, wel een vervangend product of tegoedbon geven.

Tegoedbon hoef je niet te accepteren. Reparatie of vervangend product, anders geld terug.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is

Het al eerder genoemde Consuwijzer is ook echt een aanrader voor dit soort vragen.

Op je rekeningafschrift kun je zien op welk tijdstip je gepind hebt. Neem contact op met de winkel, zeg dat je geen bon hebt ontvangen en verzoek ze alsnog met de bon te komen. Heb ik onlangs ook gedaan en werd keurig en vlot afgehandeld.

Je hebt recht op reparatie, vervangend product of geld terug. Ivm een defect product hoef je een tegoedbon niet te accepteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.