Eten Eten

Eten

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-09-2021 om 14:57

Witlof

In mijn togoodtogo pakket zitten alweer 3 stronkjes witlof. Maar eigenlijk ken ik slechts 2 recepten die ik echt lekker vind. De ene is in de oven met kaasmosterdsaus, de ander gecarameliseerd. Dat wordt nu een beetje saai.
Wie heeft een ander (vegetarisch!) succesrecept?


Witlof roerbakken met knoflook en rode peper is heerlijk! Eventueel nog gratineren met kaas.

Of in de oven met schijfjes aardappel, geraspte kaas en kookroom.

Of in salade met blauwe kaas, walnoten, peterselie, yoghonaise en appel of peer

Ik maak onderstaand recept graag met witlof. Het is wel met spekjes, misschien bestaat er een vegetarische variant van spekjes? 

Recept Pasta met witlof en spekjes

2 personen

BENODIGDHEDEN:

  • 150 gr pasta
  • 4 stronkjes witlof
  • 125 gr spekjes
  • 100 gr kruidenroomkaas
  • 1 ui
  • 50 gr rucola
  • snufje peper
  • parmezaanse kaas (optioneel)
  • Kook de pasta volgens de bereidingswijze op het pak.
  • Snijd 1-2 cm van de onderkant van de witlof en verwijder daarna de kern van de stronkjes. Dit is namelijk bitter. Snijd de witlof in stukjes. Snipper de ui. Bak de ui en spekjes circa 5 minuten totdat de spekjes een beetje bruin zijn.
  • Voeg dan de witlof toe en bak dit een paar minuten mee. Voeg daarna de kruidenroomkaas toe, en als dit is gesmolten mag het vuur uit. Meng de pasta door de saus en serveer met wat rucola en een snufje zwarte peper.
  • Bestrooi eventueel met parmezaanse kaas.


Ik had dus nog nooit van gecarameliseerde witlof gehoord maar dat ziet er superlekker uit joh, ga ik proberen 🤩

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-09-2021 om 16:58

Dank voor alle ideeën! Daar kan ik nog heel wat stronkjes mee wegeten

Ik begin denk ik met een salade vanavond. Best raar misschien, maar zo heb ik witlof nog nooit gegeten.

De website lekkerensimpel heeft  een witlof ovenschotel met gehakt recept. (Mag nog geen links plaatsen, zit nog niet aan de 10 berichten.) 


Ik maak hem met vega gehakt. Het is een groot succes hier.  

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

17-09-2021 om 17:04

Coreopsis schreef op 17-09-2021 om 16:58:

Dank voor alle ideeën! Daar kan ik nog heel wat stronkjes mee wegeten

Ik begin denk ik met een salade vanavond. Best raar misschien, maar zo heb ik witlof nog nooit gegeten.

Zo lekker, al weet ik niet of je ook ei eet? Ik prak mijn rauwe witlofsalade meestal met gekookte aardappelen en daar doorheen een lekkere jus met een balletje gehakt ofzo. Ben helaas niet zo bekend met echt vegetarische gerechten, omdat sommigen ook weer wel/niet eieren/kaas eten. Geen vlees is duidelijk

Witlof uit de oven met brie, appel, walnoten en Tijn. Eventueel nog wat honing eroverheen als je dat lekker vindt.

Oven op 220 °C. Witlof kort koken, uit laten lekken en dan in een ovenschaal, plakken brie erover heen, schijven appen en dan de walnoten en tijm, Eventueel nog wat honing. Een minuut of 20 in de oven.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-09-2021 om 17:49

U2fan schreef op 17-09-2021 om 17:04:

[..]

Zo lekker, al weet ik niet of je ook ei eet? Ik prak mijn rauwe witlofsalade meestal met gekookte aardappelen en daar doorheen een lekkere jus met een balletje gehakt ofzo. Ben helaas niet zo bekend met echt vegetarische gerechten, omdat sommigen ook weer wel/niet eieren/kaas eten. Geen vlees is duidelijk

In mijn geval: geen vlees, geen vis. Wel ei en (beperkt) kaas. En geen alcohol, was ik vergeten erbij te zetten.

Ik stel alle suggesties hierboven op prijs. Vaak valt van een vlees ingrediënt ook wel een vega versie te bedenken. En zo nee, dan is er vast wel een andere meelezer die een nieuw idee opdoet.

AcidicShark11

AcidicShark11

17-09-2021 om 17:50

Magnoliatakje schreef op 17-09-2021 om 17:06:

Witlof uit de oven met brie, appel, walnoten en Tijn. Eventueel nog wat honing eroverheen als je dat lekker vindt.

Oven op 220 °C. Witlof kort koken, uit laten lekken en dan in een ovenschaal, plakken brie erover heen, schijven appen en dan de walnoten en tijm, Eventueel nog wat honing. Een minuut of 20 in de oven.

Van walnoten ga ik dood, maar verder ga ik dit ook eens maken, klinkt heerlijk!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-09-2021 om 17:54

Magnoliatakje schreef op 17-09-2021 om 17:06:

Witlof uit de oven met brie, appel, walnoten en Tijn. Eventueel nog wat honing eroverheen als je dat lekker vindt.

Oven op 220 °C. Witlof kort koken, uit laten lekken en dan in een ovenschaal, plakken brie erover heen, schijven appen en dan de walnoten en tijm, Eventueel nog wat honing. Een minuut of 20 in de oven.

Oh, dit zie ik nu pas. Mijn volgende tgtg witlof wordt dit recept denk ik.

(De salade heb ik net stiekem vast voorgeproefd. Ik heb er een lekker nieuw idee bij.)

wij en de kinderen zijn dol op rauwe witlof salade, (wel de stronk weg halen) en dan samen met een zelf gemaakt honing mosterd sausje.

Wij doen er altijd in: 
Appel
Banaan
Druiven
Rozijnen 
Gekookt eitje.

En het eten het vaak samen met opgebakken aardappelen, aardappels uit de oven 
En een stukje vlees naar keus.. 

in een geitenkaassalade met wortel en aardbeien.

Witlof even voorkomen, en dan een half uur in de oven op 200 graden, met een bovenlaag van creme fraiche en geitenkaas. Komijnzaadjes eroverheen. En dan met gebakken aardappelen. Zo lekker!

voorkoken..niet voorkomen

Nog een andere variant van witlofsalade (eten wij regelmatig):
Fijngesneden witlof
Gehakte walnoten
Komkommer in kleine stukjes
Zilveruitjes
Kleine blokjes kaas
Friszure appel, Elstar of Granny Smith, in blokjes
Evt. partjes mandarijn
Lekker met honingmosterd dressing

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.