Eten Eten

Eten

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-09-2021 om 14:57

Witlof

In mijn togoodtogo pakket zitten alweer 3 stronkjes witlof. Maar eigenlijk ken ik slechts 2 recepten die ik echt lekker vind. De ene is in de oven met kaasmosterdsaus, de ander gecarameliseerd. Dat wordt nu een beetje saai.
Wie heeft een ander (vegetarisch!) succesrecept?


Bij geen inspiratie wordt groente bij mij altijd soep 

Ik heb ook wel eens witlofrisotto gemaakt. Met blauwe kaas.

Witlofsalade?

Witlof gaat goed met kerrie. Ik zou de witlof heel zachtjes laten stoven, samen met kerriepoeder. De kerriepoeder moet je even myoteren (op zacht vuur laten garen in boter). Lekker met een aardappeltje een stamppotje van maken. Daar kun je eventueel bloemkoolnuggets bij serveren (want bloemkool en kerrie gaat ook goed samen).

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

17-09-2021 om 15:40

Rauwe witlofsalade met een uitje en kerriepoeder (en een eitje voor mij dan), heerlijk met zowel gekookte als gebakken aardappels.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

17-09-2021 om 15:46

U2fan schreef op 17-09-2021 om 15:40:

Rauwe witlofsalade met een uitje en kerriepoeder (en een eitje voor mij dan), heerlijk met zowel gekookte als gebakken aardappels.

Ja zo doe ik het ook altijd, warme witlof vind ik zo vies

Plaattaart met witlof | In 15 min. in de oven! - Lekker en Simpel - https://go.shr.lc/3slqiPn

Ik maak vanavond deze!

Salade van maken. Of met uitgebakken bacon dat geeft ook net wat extra smaak. En natuurlijk kaas!

witlofsalade met mandarijn, stukjes appel, walnoot en yoghurtdressing 

AcidicShark11

AcidicShark11

17-09-2021 om 15:57

redbulletje schreef op 17-09-2021 om 15:53:

Salade van maken. Of met uitgebakken bacon dat geeft ook net wat extra smaak. En natuurlijk kaas!

Vega RB.

Salade kun je inderdaad allerlei kanten mee op, lekker!

Vega is lastiger want dan valt er veel af. Je kunt wel puntpaprika's grillen en bij de gekookte witlof doen met kaas. 

Net als Pino: witlofsalade: 500 gram witlof, 1 grote Elstar in stukjes, 1 sinaasappel (of 3 mandarijntjes) in kleine stukjes, rozijntjes en een zelfgemaakte dressing van 3/4 yoghurt/1/4 mayo en een flinke scheut honing. 
Lekker met rosti, aardappelkroketjes, gebakken aardappelen en een (vega) burger/worstje.  

Een quiche met witlof is ook een aanrader! Ik maak hem wel altijd met ham en kaas, voor een vegavariant kun je misschien vegaspekjes nemen of walnoten.

Verder inderdaad salade van rauwe witlof, eindeloos veel variatiemogelijkheden.

Of wokken met kerrie bijvoorbeeld. Stamppot is ook een aanrader (dan niet de witloof koken maar heel even wokken of er rauw doorheen doen). Mocht je van blauwe kaas houden, daar matcht witlof ook heel goed mee.

Witlof met bier en kaas: Witlof met Orval en Doruvael - Verse Oogst

Witlofsalade met bv port salut, walnoten, appel is ook erg lekker. 

Witlofsalade   
Maar dan wel die van mijn oma. Helaas heb ik haar recept nooit gekregen. Als ze witlofsalade maakte belde ze me altijd op, of ik kwam eten.  Thuis kreeg ik het niet, want niemand lustte witlof. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.