Eten
lientje69
06-09-2026 om 09:51
Wie eet er nog chinees?
Ik las net een heel artikel over de afname van Chinese restaurants. Koks mogen niet meer uit China gehaald worden. Nederlandse koks vinden de Chinese keuken en methodes lastig om te leren. Ook ander personeel is moeizaam te krijgen. Marges zijn afgenomen naar 5 procent en het is 80 uur werken in de week.
Kinderen kiezen liever voor een normale baan waarbij ze tijd over houden voor een sociaal leven.
Daarom verdwijnen de ouderwetse Chinese restaurants waar je bami met een loempia of de babi pangang haalt met grote snelheid uit het straatbeeld.
Wie gaat er nog wel eens naar een Chinees restaurant? Uit eten of alleen afhaal? Wat eet je dan? Gewoon een luchtig zondagochtend topic voor de functie en nieuwsgierigheid.
Cle0
06-09-2026 om 18:27
Ik denk echt al 15 jaar niet meer, maar ik krijg er spontaan zin in. Vooral in gebakken banaan. Misschien binnenkort toch eens afhalen
Littledragon
06-09-2026 om 18:50
Poezenmeisje schreef op 06-09-2026 om 14:43:
[..]
Ik geloof dat ze in China alles eten wat een hartslag heeft gehad.
Gefrituurde vogelspinnen in Cambodje zijn echt lekker volgens mijn Chinees-Javaanse oma.
Voor vegetariërs houdt het waarschijnlijk op bij gado-gado, sambal goreng telor en foe yong hai.
Er is juist ontzettend veel keuze aan vegetarische gerechten in de Chinese keuken. Tofu is nota bene een Chinese ‘uitvinding.’
Verder is wereldwijd Tjap tjoi (chop suey) een vaak genuttigd/bekend gerecht.
melisande2
06-09-2026 om 19:05
bieb1963 schreef op 06-09-2026 om 16:02:
[..]
In ‘China town’ in Den Haag zitten de meer traditionele Chinezen, dat is wel echt wat anders de ‘gewone’ Chinees.
Ja klopt. In Rotterdam heb je ook een aantal traditionele Chinese restaurants. Geweldige smaken
Aviendha
06-09-2026 om 19:10
Vroeger thuis toch wel om de week. Nu helaas nooit meer want mijn man krijgt er buikpijn van.
In het dorp van mijn ouders zaten er vroeger wel 3, nu nog 2. En binnen 5 km nog 1.
In ons dorp zit een goede maar hij is echt overpriced dus wat dat betreft niet erg dat mijn man het niet wil.
Ik snap dat de kinderen er geen zin in hebben. Een meisje uit mijn klas vroeger dat in het restaurant van haar ouders werkte had haar schoolboek naast de kassa liggen.
Madamecannibale
06-09-2026 om 19:24
Heel soms halen we het nog. Ik denk eens per jaar ofzo dat we met wat familie of vrienden samen zijn en iemand de Chinees oppert. Waar we vroeger met het gezin toch minstens eens per maand Chinees haalden.
Tijdens COVID hebben we vaak eten laten bezorgen maar dat was toch vaak andere dingen. Tegenwoordig doen we dat vanuit budgettaire overwegingen eigenlijk zelden. We hebben wel de snackbar opnieuw ontdekt. En halen meestal eens per maand een frietje.
lientje69
06-09-2026 om 19:41
Cle0 schreef op 06-09-2026 om 18:27:
Ik denk echt al 15 jaar niet meer, maar ik krijg er spontaan zin in. Vooral in gebakken banaan. Misschien binnenkort toch eens afhalen
Haha. Sorry.🤭
Groentetuin
06-09-2026 om 19:41
is friet (met snack en saus neem ik aan) wel voordeliger dan de Chinees?
bieb1963
06-09-2026 om 19:42
Cle0 schreef op 06-09-2026 om 18:27:
Jaaaaaa, gebakken banaan, dat vind ik dan weer wél lekker…
lientje69
06-09-2026 om 19:43
Groentetuin schreef op 06-09-2026 om 19:41:
Geen idee. Is volgens mij ook best duur geworden. Doen we alleen soms op vakantie. Ik heb thuis gewoon een ouderwetse frituurpan. Stuk voordeliger.
Herfstappeltaart
06-09-2026 om 19:43
Nee volgens mij niet.
TineWinkel
06-09-2026 om 19:53
Poezenmeisje schreef op 06-09-2026 om 14:43:
[..]
Ik geloof dat ze in China alles eten wat een hartslag heeft gehad.
Gefrituurde vogelspinnen in Cambodje zijn echt lekker volgens mijn Chinees-Javaanse oma.
Voor vegetariërs houdt het waarschijnlijk op bij gado-gado, sambal goreng telor en foe yong hai.
Ik begreep altijd: alles met poten, behalve tafels en stoelen... Heeft een vogelspin een hartslag?
Maar Chinees, dat komt maar zelden voor. Een goede loempia wil nog wel eens in de smaak vallen. En dan met met bami en een pikant groente/kip gerecht erbij. Laat het zo eens per jaar zijn. Nou ja, behalve dan dat het voor minimaal 2 dagen genoeg is.
Vroeger gingen we met de verjaardagen van mijn ouders altijd naar de Chinees. Toen ik jong was een rijsttafel. Later werd het vaak wokken - dat vind ik dan weer wel lekker, omdat je zelf bepaalt hoeveel groente/vlees je eet en met wat voor saus. En Chinees halen gebeurde ook nog wel eens, als we met veel mensen thuis waren en ma niet meer de energie had om voor de hele bups te koken.
Groentetuin
06-09-2026 om 19:56
ik heb even gekeken
Bij de snackbar in het dorp kost een normale friet+ snack +saus 5,70
doe je er een 2e snack bij dan ben je 8 euro kwijt( geen luxe snacks)
Bij de Chinees zijn wij 30 euro kwijt en eten we er 2dagen van met 2 dus 7,50 pp per dag
Maar dan is de Chinees wel veel luxer (nasi of bami +5 bijgerechten+ kroepoek
Madamecannibale
06-09-2026 om 20:22
Friet met snack inderdaad. We halen meestal een gezinszak en dan drie snacks (zijn met drie). De gezinszak is 8 euro, de snacks zijn 3 euro per stuk. Dus ongeveer 5,50 p.p.
Bij de lokale Chinees is het weekmenu 32,50 met drie personen hebben we daar meer dan genoeg aan.
De Chinees bij ons in de buurt is alleen niet zo goed. Vroeger was hij prima, maar sinds een jaar of 10 is het niets meer.
Tuinfluiter
06-09-2026 om 21:11
Ruim drie jaar geleden voor het laatst Chinees afgehaald in mijn oude woonplaats. Die had heerlijke menuutjes met echte Chinese gerechten. Wilde net wat gerechten opzoeken maar een jaar geleden is het restaurant gesloten, geen opvolging.
joky
06-09-2026 om 21:20
Ongeveer een keer per twee maanden en dan is het ook echt heerlijk.
Altijd n loempia.en n menu dat bestaat uit pangan .ketjap.en nog iets waarvan ik de naam niet weet.dat vind mijn man erg lekker maar is mij iets te pittig .soms met bami soms met nasi of rijst.kroepoek zit er ook standaard bij.