Eten
lientje69
06-09-2026 om 09:51
Wie eet er nog chinees?
Ik las net een heel artikel over de afname van Chinese restaurants. Koks mogen niet meer uit China gehaald worden. Nederlandse koks vinden de Chinese keuken en methodes lastig om te leren. Ook ander personeel is moeizaam te krijgen. Marges zijn afgenomen naar 5 procent en het is 80 uur werken in de week.
Kinderen kiezen liever voor een normale baan waarbij ze tijd over houden voor een sociaal leven.
Daarom verdwijnen de ouderwetse Chinese restaurants waar je bami met een loempia of de babi pangang haalt met grote snelheid uit het straatbeeld.
Wie gaat er nog wel eens naar een Chinees restaurant? Uit eten of alleen afhaal? Wat eet je dan? Gewoon een luchtig zondagochtend topic voor de functie en nieuwsgierigheid.
Ies
06-09-2026 om 12:07
Ik probeer het te omzeilen, familie hier is er dol op en bij familiedingetjes wordt het vaker gehaald. Ik ben er niet dol op en aangezien het niet het gezondste eten is heb ik het er niet voor over.
Vroeger at ik het wel vaker, toen had ik ook nog niet zo door hoe ongezond het eigenlijk is.
Frogger
06-09-2026 om 12:44
In Rotterdam zit De oude plek. Een volledig vegetarische Chinees met de meest fantastische babi pangang. Als we daar in de buurt zijn rijden we er voor om. Maar verder eten we nooit Chinees.
Auwereel
06-09-2026 om 12:50
De laatste keer dat we bij zo'n restaurant waren, was in meivakantie in 2025. We zaten toen om ons heen te kijkt, sjonge, een echt ouderwets Chin. Ind. Rest.! De smaak van de gerechten was niet geweldig en online stonden meer vegetarische gerechten op het menu dan in het restaurant geserveerd werden.
Afhalen van de Chinees? Dat moet jaaaaaren terug geweest zijn, toen de Chinees nog in het pandje zat dat regelmatig van eigenaar wisselt, maar de hele tijd blijft leegstaan. Voor Corona alvast.
Onze kinderen waren er ook geen liefhebber van, dus ook in die tijd kwamen ee er niet vaak. De patatzaak was populairder.
kenfan
06-09-2026 om 12:51
De smaak van vernederlandst chinees eten is zo aangepast dat de smoes om koks uit het land van herkomst te halen flauwekul is. Foe Yong Hai, Babi Pangang, niemand eet dat daar.
Ik heb een tijdlang lessen Nederlands gegeven aan Chinese koks die in wokrestaurants werkten, die maakten werktijden die geen enkele Nederlander zou accepteren. Die paar uurtjes bij mij in de klas op woensdagochtend was zowat hun enige vrije tijd, en van huiswerk maken kwam het eigenlijk niet.
Toen de kinderen jong waren deden we ze wel een plezier bij het spotgoedkope buffet bij Zilver Rivier, maar zelf vind ik het eten te vettig om er echt plezier aan te beleven. De 221 gerechten op de kaart vind ik ook niet vertrouwenswekkend.
lientje69
06-09-2026 om 12:53
Frogger schreef op 06-09-2026 om 12:44:
In Rotterdam zit De oude plek. Een volledig vegetarische Chinees met de meest fantastische babi pangang. Als we daar in de buurt zijn rijden we er voor om. Maar verder eten we nooit Chinees.
Een vegetarische chinees? Werkelijk nog nóóit van gehoord. Toch wel benieuwd hoe ze dan bijvoorbeeld babi pangang maken. Hier in de polder ben ik al blij dat er enigzins in de regio nog een redelijke chinees zit. Nou zou denk ik hier een vegetarische chinees niet lopen. Het is hier nogal traditioneel.
Of zoals ze in het krantenartikel schreven: als ik hier opeens geen babi pangang of loempia zou serververen of verkopen, komen ze hier met hooivorken binnen.😁
Kaatje80
06-09-2026 om 13:25
De Chinees waar wij wel eens afhaalden is sinds een jaar of drie dicht. Zolang heb ik dat dus al niet meer gegeten. Mijn favoriet was altijd gado-gado.
Ik mis nog altijd de Indische eettentjes in Den Haag. Echt heerlijk eten.
Helaas wonen we nu op grote afstand.
Dewi-Sri2
06-09-2026 om 13:38
Standaard 2x per jaar (of goedbeschouwd 4), dat is eens per halfjaar. Op de dag dat we in Nederland aankomen halen we af, schuin aan de overkant. Ideaal. Daar eten we met z'n tweeën twee dagen van. Heerlijk als je na meer dan 10 uur rijden niet meer hoeft te koken. Bovendien hebben ze de lekkerste cassavekroepoek in Nederland.
We nemen eigenlijk altijd een combigerecht. In elk geval iets met tjap tjoy, dan hebben we nog een denkbeeldig groente-excuus. De saté probeer ik te vermijden vanwege die eeuwige vieze mierzoete pindasaus. Maar echtgenoot vindt het lekker.
BlairW
06-09-2026 om 14:06
2-3 keer per jaar, altijd afhalen. We bestellen dan een bak bami, bak nasi, for yong hai, babi pangang, koe loe yuk en een beker tomatensoep. We eten er 2 dagen van met 3en. Ik ben geen groot liefhebber, maar vind het zo af en toe wel prima. Wel echt duur!!
Herfstappeltaart
06-09-2026 om 14:15
Als het 1x per jaar is, is het veel. Wat ik wel redelijk lekker vind is de saté, runderstoofvlees met kokos en gebakken banaan. Ik hou er altijd een gevoel van over van: "zo, dat is voor het komende jaar wel weer genoeg geweest"
. Wij eten heel weinig vlees en ik zit dan gelijk aan mijn taks voor die week.
Marty1984
06-09-2026 om 14:17
Restaurant nooit.
Afhaalchinees 1 à 2 keer per jaar bij de Aziaat 2 straten verder.
Hij was ooit Chinees, maar heeft er een paar jaar geleden sushi bijgenomen. En zijn fietskoeriers vervierdubbeld sindsdien
.
Sushi van hem ook een keer of 3 per jaar.
Meestal ik iets met tjap-tjoy en man iets met eend. En mini-loempia's of dimsums vooraf.
LichtEnDonker
06-09-2026 om 14:24
Sinds ik alleen ben eet ik amper nog chinees. Voordien gingen we nog weleens naar een Chinees/Kantonees restaurant in de buurt, daar kozen we het liefst de wat traditionelere recepten. Die verdwenen echter steeds meer van de kaart, omdat de meeste Nederlanders voor de standaard gerechten komen (babi pangang, sate, etc.: ze komen hier ook allemaal voorbij) en ze de ingrediënten dus weg konden gooien. Jammer, want (vind ik) véél lekkerder!
Sommige Chinese restaurants grossieren in het gebruik van vetsin: daar gaan mijn darmen niet zo lekker op, net als liever geen suiker, dus tsja, dan is het kiezen voor ellende, wat ik het overigens best soms nog wel waard vind. Het is toch ook een beetje nostalgie op de een of andere manier. Maar tegenwoordig dan alleen vegetarisch, omdat ik geen plofkip e.d. wil eten. Lang leve de gado gado!
Caroline80
06-09-2026 om 14:41
Tot corona haalde mijn man 1x per maand Chinees (voor hele gezin). Omdat hij sindsdien regelmatig thuiswerkt en de Chinees ook weg is eten we gelukkig nog zelden Chinees. Ik vind het het geld niet waard.
Poezenmeisje
06-09-2026 om 14:43
lientje69 schreef op 06-09-2026 om 12:53:
[..]
Een vegetarische chinees? Werkelijk nog nóóit van gehoord. Toch wel benieuwd hoe ze dan bijvoorbeeld babi pangang maken. Hier in de polder ben ik al blij dat er enigzins in de regio nog een redelijke chinees zit. Nou zou denk ik hier een vegetarische chinees niet lopen. Het is hier nogal traditioneel.
Of zoals ze in het krantenartikel schreven: als ik hier opeens geen babi pangang of loempia zou serververen of verkopen, komen ze hier met hooivorken binnen.😁
Ik geloof dat ze in China alles eten wat een hartslag heeft gehad.
Gefrituurde vogelspinnen in Cambodje zijn echt lekker volgens mijn Chinees-Javaanse oma.
Voor vegetariërs houdt het waarschijnlijk op bij gado-gado, sambal goreng telor en foe yong hai.
Poezenmeisje
06-09-2026 om 14:45
Wij bestellen bij afhaal de pekingeend. Soms met nog een halve kip of een loempia erbij.
Ideaal met een stranddagje. We hebben bestek in de auto en man rijdt dan even naar Borger om wat af te halen.
Smikkelen en smullen op het strand. 😋