Eten
yette
11-11-2023 om 16:39
afrodite05 schreef op 11-11-2023 om 12:34:
Sterkte Yette, zowel met de drukte als natuurlijk voor je transzoon. Al begrijp ik die term nooit zo goed: is het dan dat je kind je zoon was maar straks je dochter is, of juist andersom? Hoe dan ook: hopelijk een spoedig herstel.
Ik snap de verwarring. Hij is geboren als onze dochter en is nu onze zoon
Het voorzetsel 'trans' gebruik ik zelf zelden. Eigenlijk alleen als het over zijn transitie gaat. Dus, om het maar even heel expliciet te zeggen: maandag gaan de borsten van onze zoon eraf. En da's fijn. Maar natuurlijk ook verdrietig.
GeorgieBrown
11-11-2023 om 17:33
Hey Yette, dat is zeker spannend. Ik had het hele bericht gemist. Mijn post stond al een tijdje open... Vergeten op plaatsen te klikken. Succes komende dagen.
Heb 2 vullingen gemaakt, want ik had te weinig. Helft ligt in de vriezer, ik eet vandaag wat en morgen. En ik maak zo wat gestoomde aubergine met sojasaus erbij.
Jynta1981
11-11-2023 om 18:58
Wij hadden een verjaardag met taart en wat hapjes. Man en oudste hadden daarna andere (eet) bezigheden, dus ik ben alleen met jongste en dat werd op haar verzoek zelfgemaakte groentesoep en een tosti van een wrap. Toe ijs met slagroom.
Spannend Yette! Lijkt me wel gek en idd wat verdrietig. Wat een stap, ook voor je zoon. Hoop dat de operatie goed gaat en hij snel opknapt.
irmaladouce
11-11-2023 om 18:59
Wat dapper van je zoon, yette! Leg hem de komende dagen maar goed in de watten!
Op verzoek van jovo gaan we zo de (tafel)plancha aanzetten. Daar komt rumpsteak, hertenschnitzel en kalkoen op. En plakjes courgette en door 2 gesneden champignons.
Erbij gemengde sla/rauwkost en aardappelwedges uit de oven.
Man maakte net al zijn onovertroffen aïoli.
Gelukkig eten man en ik door de week (bijna) geen vlees... En ik doe jovo (+ verkering) graag een plezier in 't WE 
Teigera
11-11-2023 om 19:27
Sterkte voor jou maar vooral voor je zoon yette. Hopelijk geen complicaties en een spoedig herstel. Verdrietig eigenlijk hè, dat je zoveel moeite moet doen om het lijf te krijgen dat bij je hoort.
Wij aten vanavond pannenkoeken. En de frutjes groeien te hard, volgende keer moet ik meer bakken... stelletje sprinkhanen. Vanmiddag ook een chocoladecake gebakken, net karamelglazuur eroverheen gedaan, dat wordt vast lekker.
Mama-Inge
11-11-2023 om 19:44
Vanavond hebben we patat gegeten
Met frikadel voor de kinderen
Man een loempia
En ik had nog een bakje hete kip staan
Sla en komkommer erbij om het nog wat gezond te maken
Kaaaaaaaatje
12-11-2023 om 08:06
ToetieToover schreef op 10-11-2023 om 08:38:
Ik heb een paar recepten opgezocht van brandade, omdat het nieuw voor mij is. Komt ook van hier, met dank aan Moosey!
Lief maakt aardappelpuree en dan gebruik ik daarvan een deel voor het recept. In de vriezer vond ik een zak zalmmoten, dat wordt dus een niet-zo-traditionele brandade denk ik zomaar. 😇 Lijkt mij handig om de vis zo floeps te ontdooien in de melk… en die dan eveneens te gebruiken… hopelijk wordt ‘t wat. Plan is om het te gratineren in de oven. Erbij gestoofde prei. Ik heb mijn moeder ook maar uitgenodigd, het is namelijk best veel vis.
Altijd spannend, iets voor het eerst maken en dan gasten uitnodigen.🫣 Trouwens ik heb mijn Finse lief wijsgemaakt dat het een Nederlandse gewoonte is om na een paar happen te zeggen dat je het eten lekker vindt. De eerste keren dat ik voor hem kookte, deed hij dat niet. Toen kregen we Nederlandse mee-eters (vies woord toch) en die deden dat wel. “Oh héérlijk” roept mijn lief tegenwoordig heel overdreven na de eerste happen. In Finland is het leegeten van je bord een teken dat het lekker was, en nog een keer opscheppen ook. Hoe is dat bij jullie?
Wij hebben zelfs een tijdje applausje voor de kok gedaan na een paar happen. Zodat de kinderen een beetje bewust werden van het feit dat er weer iemand had staan koken voor ze.... Nu doen we het af en toe nog.
afrodite05
12-11-2023 om 08:12
Leuk, applaus voor de kok!
Vanavond varkensfiletrollade met aardappelbolletjes uit de airfryer en sperziebonen. Lekker makkelijk, maar toch een hap die mijn eerste vriendje (middelbare school) als luxe zou bestempelen. Maar hij vond aardappelgratin op de donderdag ook absurd luxe. Tja. Ik eet/kook/plan dingen niet specifiek in het weekend omdat het luxe zou zijn, ik kook ook doordeweeks gewoon waar we zin in hebben.
Kaaaaaaaatje
12-11-2023 om 08:15
Yette, ergens lijkt het me ook best een mijlplaal in best lang en ingewikkeld traject. En jullie zijn hier maar mooi samen met z'n allen gekomen. Denk dat je ook trots mag zijn op jezelf en je kind en je hele gezin.
Hier is het chaos. Volgende week start de aannemer met een verbouwing van ons huis. Gisteren de zolder en de kinderkamers leeggehaald zodat hij daar kan isoleren en stucen, nadat er op zolder ook nog een muurtje heeft geplaatst zodat het een losse kamer wordt EN er een verwarming is (JEUJ, eindelijk niet meer koukleumen als ik op zolder zit te werken). Maar goed, meer dan een derde van ons huis moet dus leeg dus gisteren 2 keer naar de opslag gereden, beneden staan nog overal spullen die niet naar de opslag kunnen/moeten/gaan en vandaag moeten we nog spullen inpakken zodat we twee weken in een huisje kunnen zitten, de vloeren afplakken en nog wat andere klusjes doen, dus koken is even niet zo relevant. Gisteren hadden we hulp en mijn moeder hielp door met de jongste naar zwemles te gaan en door chili te koken en dat was meer dan wenselijk, want daardoor hadden wij tijd om andere dingen te doen.
Geen idee wat we de komende week gaan eten, ik had eigenlijk als plan om van te voren goed na te denken over wat we gaan eten en dat daar te laten bezorgen, maar mijn lief had een beetje een slechte week, dus ik was te druk met andere dingen doen. Zal wel veel makkelijk en kant en klaar worden. Nou ja, 2 weken in het jaar moet dat kunnen....
Dolfje
12-11-2023 om 08:30
Succes met de verbouwing Kaat. En qua eten, is tegenwoordig zoveel kant en klaar en gesneden etc dat het wel goed komt. En 2 weken valt nog te overzien.
Wij eten de rest van de soep van gisteren met de overgebleven taugé erin en ik heb nog een paksoi die gaat er ook in en ik denk dat ik papadums maak. Heb nog een restje chutney en ander sausje wat dan mooi op kan.
irmaladouce
12-11-2023 om 08:55
Vandaag kaasfondue. Met brood, champignons, kerstomaatjes, courgette.
anijsblokje
12-11-2023 om 09:02
Volkoren rigatoni met spinazie en blauwe kaas.
@yette: Sterkte komende dagen! Bijzondere dag morgen voor zoon.
Moosey
12-11-2023 om 10:19
Succes en sterkte Kaat en Yette! En Dolfje fijne vakantie!
Donderdag ging ik na werk met vrienden uit eten en naar een concert. Restaurant was enorm vleesgericht dus daar ging k maar ik mee, een gebraden piepkuiken met friet. Was wel lekker. Concert was prachtig. Vrijdag moest ik werken maar taaide ik halverwege de dag af wegens grieperig. Twee pizza’s gehaald bij de Jumbo en dat was dat. Gister vulde lief een restje stoofvlees aan met spruiten en aardappels, was lekker. Vandaag verzint ie vast weer iets goed eetbaars
Ik voel me nog niet erg jofel maar heb morgen dag 1 van een driedaagse fermenteer-cursus, dus daar wil ik toch wel erg graag heen. Zo eerst maar eens even kijken hoe ik er kom, het is een rot-end weg en het begint om 9 uur, en het is hartstikke druk op de weg de laatste tijd. Maar met OV zal ik er ook wel heel lang over doen vrees ik..
Dolfje
12-11-2023 om 11:46
irmaladouce schreef op 12-11-2023 om 08:55:
Vandaag kaasfondue. Met brood, champignons, kerstomaatjes, courgette.
Ooh zo lekker!