Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Heel veel plezier Dolf, en geniet van de zon! Ik ben gewoon stapeljaloers op je.
Vanavond maak ik ayam pedis en sambal goreng boontjes (jouw schuld, Teig ), echtgenoot zal wel in zijn nopjes zijn. Morgen denk ik een traybake met gehaktballetjes, want de chair moet op. Ook wil ik een dezer dagen nog Japans rundvlees maken met komkommer, en chili volgens een oud recept van Janneke Vreugdenhil, zonder bonen, maar met allerlei andere lekkere dingen zoals avocado, sla en crème fraiche. Alleen even zien een eenvoudige whiskey te krijgen, want daar gooi ik mijn dure Oban niet in.

Dewi-Sri2 schreef op 09-11-2023 om 17:53:

Heel veel plezier Dolf, en geniet van de zon! Ik ben gewoon stapeljaloers op je.

Snap ik, zou ik ook zijn 

Dewi-Sri2 schreef op 09-11-2023 om 17:53:

Vanavond maak ik ayam pedis en sambal goreng boontjes (jouw schuld, Teig ), echtgenoot zal wel in zijn nopjes zijn. 

Graag gedaan, echtgenoot van Dewi-Sri  het klinkt heerlijk.

ToetieToover schreef op 08-11-2023 om 23:19:

Twee porties bietensoep voor de lunch morgen zijn alvast van de vriezer naar de koelkast verhuisd.

Vandaag aten we kipdijfilet uit de vriezer met een tandoori sausje (waarin ik gepureerde witte bonen deed), rijst, hartige hangop en kropsla.

Ik zou elke dag wel bij één van jullie willen eten! Wat een heerlijke dingen komen hier voorbij! 💕

Ik zoek alles op en ga het ook proberen te maken. Ben de hele wereld over geweest, heb van alles gegeten en geleerd, maar zelf maken: nooit gedaan.

Ik had overigens zelfs nog nooit van bietensoep gehoord en ik heb nu recepten opgezocht, die staat ook voor dit weekend 👍🏻

O ja, en voor vanavond een simpele pastasaus (verse tomaat, courgette, rode puntpaprika, basis tomatensaus en zelf kruiden), lekker makkelijk, simpel en gezond en ik kan de saus invriezen voor werkdagen.

Ik heb lamachuns ( k&k van picnic) en heb kip kebab stukjes. Moet er alleen nog sla en tomaat bij halen en knoflooksaus maken.
Krijg vanmiddag bezoek en daarna ben ik waarschijnlijk Total loss dus dit is makkelijk.

Vanavond maak ik pasta met broccoli en wat restjes zontomaat en gegrilde paprika. Wat feta erbij en dat moet het dan maar zijn. Oh en ik denk dat ik van de broccolistronk een miniquiche ga maken met ham, maar dan moeten er boodschappen gehaald worden. Dat moest sowieso een dezer dagen, maar dan heb ik een extra stok achter de deur om het vandaag te doen.

Zijn jullie al weer een beetje opgeknapt Afrodite?

Dolfje schreef op 10-11-2023 om 07:46:

Zijn jullie al weer een beetje opgeknapt Afrodite?

Nou, eerlijk gezegd niet... Toen ik over het toppunt heen was, maar nog wel ziek, zat man op het toppunt van ziek zijn dus ben ik de kar volledig gaan trekken. Niet goed uitgeziekt dus. En zoon was al snel weer beter, maar is nu nog weer veel heftiger ziek  Man en ik zijn nu nog steeds aan het kwakkelen, veel hoesten, keelpijn en dichte neus en beide hebben we even een goede nachtrust nodig, maarja, als die kleine gaat huilen, laat je hem ook niet hulpeloos in z'n bedje. En ook zo sneu: dan geef ik zoon de fles en valt hij bijna in slaap, maar krijg ik een hoestaanval, kind schrikt, huilt, dat doet dan weer pijn aan z'n keel... Hopelijk is het snel voorbij, arm kind.

Jij/jullie alvast veel plezier op vakantie! Jaloers...

Loulou39 schreef op 09-11-2023 om 19:05:

[..]

Ik zou elke dag wel bij één van jullie willen eten! Wat een heerlijke dingen komen hier voorbij! 💕

Ik zoek alles op en ga het ook proberen te maken. Ben de hele wereld over geweest, heb van alles gegeten en geleerd, maar zelf maken: nooit gedaan.

Ik had overigens zelfs nog nooit van bietensoep gehoord en ik heb nu recepten opgezocht, die staat ook voor dit weekend 👍🏻

Leuk dat je de bietensoep gaat maken! Mijn Finse lief eet het graag, van oorsprong overgenomen van buurland Rusland onder de onmogelijke naam ‘borsjtsj‘ en ‘borssikeitto’ in het eveneens onmogelijke Fins. De bietensoep is lekker met een gekookt eitje erop en wat vers gehakt groen. Voor de kleur. Sowieso is paars mijn lievelingskleur  en dan paarse soep 

Ik heb een paar recepten opgezocht van brandade, omdat het nieuw voor mij is. Komt ook van hier, met dank aan Moosey!

Lief maakt aardappelpuree en dan gebruik ik daarvan een deel voor het recept. In de vriezer vond ik een zak zalmmoten, dat wordt dus een niet-zo-traditionele brandade denk ik zomaar. 😇 Lijkt mij handig om de vis zo floeps te ontdooien in de melk… en die dan eveneens te gebruiken… hopelijk wordt ‘t wat. Plan is om het te gratineren in de oven. Erbij gestoofde prei. Ik heb mijn moeder ook maar uitgenodigd, het is namelijk best veel vis.

Altijd spannend, iets voor het eerst maken en dan gasten uitnodigen.🫣 Trouwens ik heb mijn Finse lief wijsgemaakt dat het een Nederlandse gewoonte is om na een paar happen te zeggen dat je het eten lekker vindt. De eerste keren dat ik voor hem kookte, deed hij dat niet. Toen kregen we Nederlandse mee-eters (vies woord toch) en die deden dat wel. “Oh héérlijk” roept mijn lief tegenwoordig heel overdreven na de eerste happen. In Finland is het leegeten van je bord een teken dat het lekker was, en nog een keer opscheppen ook. Hoe is dat bij jullie?

Hier staat voor vandaag gebakken gnocchi op het menu. Met panicautpadddenstoelen, een sjalotje, knof, ricotta en een beetje room. Op het laatst nog wat verse spinazie erdoor. Mss gratineer ik het allemaal nog even met wat mozza. 

Wat vervelend Afrodite dat het bij jullie nog steeds niet over is. Het is al rot en dan met de kleine er nog bij extra rot en vermoeiend 

yette

yette

10-11-2023 om 15:36 Topicstarter

Vanavond een volle tafel met: twee soorten pitabroodjes, döner, falafel, zelfgemaakte dikke knoflooksaus, gebrokkelde feta, geraspte Hollandse kaas, zwarte olijven, potje groene pepers, voorgesneden sla, tomaat, komkommer, rode ui en paprika. En wat ik verder nog verzin. 

Ik zet het broodrooster er denk ik maar eens bij op tafel ipv dat ik de hele lading pita's in de oven gooi. Dan kunnen ze het verder helemaal zelf doen en zijn de 2e (en 3e?) broodjes die iedereen eet, ook lekker warm. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

10-11-2023 om 16:01

nasi met gebakken ei, heb nog een beetje pindasaus staan. Atjar erbij en gebakken uitjes. jumm

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.