Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Ik eet vanavond op het werk want moet invallen ivm meivakantie collega. Denk een broodje gezond of zo.
Man heeft een paar stukjes overgebleven pizza uit de diepvries gehaald en bakt daar extra champignons en tomaten bij.

Gisteravond heb ik tot 20 uur gewerkt; door de komst van een nieuwe Lift moeten we uit het gebouw… (Autisten met bouwlawaai etc. Is geen goede Kombi.) We waren verhuizen, Daarna Niets gegeten.

Vanavond maak ik piemontesisch konijn, een stoofpotje, met konijn, rodepaprika , Sardellen, en nog wat Verse kruiden.

afrodite05 schreef op 01-05-2026 om 06:30:

[..]

...

Wij eten vanavond risotto met groene asperges, aangevuld met erwtjes. Voor de mannen een kipkrokantburger uit de airfryer erbij, zelf houd ik hem vega want dat is al lekker zat. Ik twijfel wel of ik er witte wijn doorheen doe, dat is wel lekkerder maar geen idee of de alcohol dan voldoende verdampt is (ivm zoontje van bijna 3). Wat zouden jullie doen?

De vraag is wel niet aan mij maar ik kan wel vertellen dat het niet (voldoende) verdampt. 
Zelfs bij gerechten die uren staan te sudderen lukt dat niet.
Het wordt regelmatig aangegeven van wel maar als ik voor elke "betrapte" cliënt in de verslavingszorg (echt, heb niet gedronken en mijn moeder/vrouw heeft bv de ragut bolognese de hele dag laten pruttelen) een euro had gehad kon ik rentenieren

Eerste barbecue van het jaar!

Marin125 schreef op 01-05-2026 om 09:27:

[..]

De vraag is wel niet aan mij maar ik kan wel vertellen dat het niet (voldoende) verdampt.
Zelfs bij gerechten die uren staan te sudderen lukt dat niet.
Het wordt regelmatig aangegeven van wel maar als ik voor elke "betrapte" cliënt in de verslavingszorg (echt, heb niet gedronken en mijn moeder/vrouw heeft bv de ragut bolognese de hele dag laten pruttelen) een euro had gehad kon ik rentenieren

Ik begrijp je post niet marin, dat het een smoesje is om drinken te verdoezelen zegt toch niks over of de alcohol wel of niet verdampt?

Google zegt dat na een half uur nog 25% vd alcohol over is. Ik heb daar zelf nooit zo moeilijk over gedaan met mijn kinderen.  Ik geef ze echt geen slok wijn/bier/whatever. Mijn 14 jarige mag ook geen alcoholvrij bier. Maar 25% van de alcohol van een scheut (hooguit een glas?) wijn, waar een kind dan een kwart of een derde van eet. Ik denk dat te verwaarlozen is. Dan moet je ook alle pakken fruitsap na openen direct opmaken of wegdoen. 

On topic, ik ben nog even aan het broeden. Zou graag willen bbq-en maar al teveel vlees gegeten afgelopen dagen en geen zin om de bbq schoon te maken (is man z'n taak en hij verzaakt dat aan het einde van seizoen). Het wordt denk ik iets van een zomerse salade met zalm en avocado.  Lekker broodje erbij.

MijnNaamIsHaas73 schreef op 01-05-2026 om 13:44:

[..]

Ik begrijp je post niet marin, dat het een smoesje is om drinken te verdoezelen zegt toch niks over of de alcohol wel of niet verdampt?

Google zegt dat na een half uur nog 25% vd alcohol over is. Ik heb daar zelf nooit zo moeilijk over gedaan met mijn kinderen. Ik geef ze echt geen slok wijn/bier/whatever. Mijn 14 jarige mag ook geen alcoholvrij bier. Maar 25% van de alcohol van een scheut (hooguit een glas?) wijn, waar een kind dan een kwart of een derde van eet. Ik denk dat te verwaarlozen is. Dan moet je ook alle pakken fruitsap na openen direct opmaken of wegdoen.

Als je behandeld wordt voor een alcoholverslaving wordt je regelmatig gecontroleerd bv als je met verlof bent geweest of ambulant behandeld wordt. En alcohol in het eten wordt er bijna altijd (tenzij late controle) uitgehaald. 
Ooit hebben we dit gecontroleerd (want het smoezenboek van een verslaafde is groot) door zelf te testen na een gerecht met alcohol en daar kwam het ook uit. 

We hebben zelf getest omdat vaker cliënt en familie hoog bij laag volhielden dat niemand alcohol gedronken had (familie niet om cliënt te ondersteunen). En bij gebruik van fruitsap in klinische setting is er nooit een spoor gevonden.

Tja Matin, maar wijn door je eten maakt je nog geen alcoholist....

Ted68 schreef op 01-05-2026 om 17:05:

Tja Matin, maar wijn door je eten maakt je nog geen alcoholist....

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat ik door praktijkervaring weet dat het niet geheel verdampt tijdens het koken zoals vaak beweerd wordt. 

Wij aten aardappelsalade (zelfgemaakt met oa edamame, augurken en knolselderij) met groene asperges, gepocheerd ei en gebakken/ex-rauwe ham. 

We hadden nog een worstje over van de barbecue en dat verdween in plakjes in de linzensoep, naast ui, linzen (duh) en haverrijst. En nog wat snijgroen/kruiden. Veel peterselie en bladselderij. Met hartige yoghurt en zadenmix. 

En ik ben een kimchi project gestart met meiraapjes en radijsjes. Ik zag het op een televisieprogramma (Keuringsdienst vanwaarde) en wilde meteen aan de slag. 

Plus ik kookte rabarbercompote. En aardbeienjam. En mangochutney. Want ik moest tenslotte toch potjes uitkoken/schoonmaken.  ik was vrij vandaag, lekker veel tijd voor hobbies  en afleveringen terugkijken, dus:

https://npo.nl/start/afspelen/keuringsdienst-van-waarde_126

afrodite05 schreef op 01-05-2026 om 06:30:

[..]

Die voorgesneden sperziebonen koop ik ook meestal, zeker sinds de oudste geboren is. Uit de diepvries kocht mijn moeder vaak "dat verschil proef je niet" euh... wel! Zelf als ze de sperziebonen verzoop in een saus of in de sajoer boontjes gebruikte, merkte ik het. Die koop ik dus nooit. Laatst heb ik broccoli uit de diepvries gekocht om te proberen, ook omdat ik dacht: dat zal lekker makkelijk zijn. Ik gebruikte het in een hartige taart, maar ook dat was zo snotterig, koop ik dus niet meer. Erwtjes, tuinbonen, spinazie en paprika uit de diepvries vind ik wel altijd prima. Het enige wat ik in pot koop, is rode kool. Ok, en dingen als gemarineerde artisjokken, gegrilde paprika, olijven...

Wij eten vanavond risotto met groene asperges, aangevuld met erwtjes. Voor de mannen een kipkrokantburger uit de airfryer erbij, zelf houd ik hem vega want dat is al lekker zat. Ik twijfel wel of ik er witte wijn doorheen doe, dat is wel lekkerder maar geen idee of de alcohol dan voldoende verdampt is (ivm zoontje van bijna 3). Wat zouden jullie doen?

Het is denk ik na jullie etenstijd inmiddels, dus mijn vraag wordt: wat heb je gedaan? Ik weet dat wat Marin zegt waar is: alcohol verdampt nooit helemaal. Maar wat Haas zegt is ook waar: de uiteindelijke hoeveelheid is maar klein...en wat Ted zegt is ook waar. Als je heel strikt bent dan ben je de komende bijna 18 jaar (tot jongste 18 is) nog apart aan het koken. Ik denk dat ik wijn-door-het-eten niet zo erg zou vinden, maar dat zeg ik als kinderloze, dus ik weet niet wat ik echt zou doen als ik zelf kinderen zou hebben. En misschien zitten we als maatschappij ook op een kantelpunt wat dit betreft, omdat er steeds meer bekend wordt over de schadelijke effecten van alcohol (voor het zich ontwikkelende brein). Is dit niet iets waar het bij jonge ouders onderling over gaat? 

@Diepvriesgroente/pot/blik: Ik heb inderdaad altijd erwtjes en tuinbonen in de vriezer. En een zak gegrilde groente. En soms spinazie. Maar sperziebonen uit de diepvries, dat doe ik niet meer. Helaas moet ik er nog een keer van eten. Artisjokharten heb ik hier uit blik, verder alleen tomaten. Groente uit pot...nooit. 

@Toetie: Leuk, meiknol-kimchi!

Ik was bij een culturele soort-van-borrel in de stad. Klein verplicht nummertje. En ik liep met honger langs de frietzaak...en kwam met een zak friet met mayo en een kroket weer naar buiten... (nou ja, ik moest wel lang wachten, was eigenlijk sneller thuis geweest, maar had al betaald dus toen toch maar geduld). Nu nog maar even wat tomaatjes en straks kwark met blauwe bessen. 

Marin125 schreef op 01-05-2026 om 17:04:

[..]

Als je behandeld wordt voor een alcoholverslaving wordt je regelmatig gecontroleerd bv als je met verlof bent geweest of ambulant behandeld wordt. En alcohol in het eten wordt er bijna altijd (tenzij late controle) uitgehaald.
Ooit hebben we dit gecontroleerd (want het smoezenboek van een verslaafde is groot) door zelf te testen na een gerecht met alcohol en daar kwam het ook uit.

We hebben zelf getest omdat vaker cliënt en familie hoog bij laag volhielden dat niemand alcohol gedronken had (familie niet om cliënt te ondersteunen). En bij gebruik van fruitsap in klinische setting is er nooit een spoor gevonden.

Dank voor de uitleg, het was dus bij jouw cliënten echt geen smoesje (ik had idd het idee dat alcoholisten heel goed zijn in smoezen verzinnen 😊)

Ik heb uiteindelijk een klein scheutje witte wijn gebruikt, na overleg met man. Het was uit zo'n eenpersoonsflesje, die zijn 250ml, alcoholpercentage van 13%. Daar hoogstens 1/3 uit, misschien 1/4. Zeg maximaal 60ml wijn. Een deel verdampt wel, na een half uur is zo'n 40% van de alcohol over (volgens Google). Die 60ml wijn is verdeeld over drie porties, waarbij zoon uiteraard een kleinere portie kreeg dan wij, laten we uitgaan van 15ml wijn wat hij dan heeft gekregen, waar dus 40% van de alcohol uit is. Ik denk dat dat dusdanig weinig is dat het voor een keer niet veel uitmaakt, maar ik zal niet bij elke risotto wijn gebruiken. Deed ik voorheen overigens ook niet, dus als dit 2 of 3x per jaar gebeurt, denk ik niet dat dat zo'n groot probleem zal zijn. Zoon vond het trouwens wel lekker (ondanks de pecorino!), maar de krokante kipburger was uiteraard favoriet. 

Vanavond hebben wij een feestje waar de bbq wordt aangestoken. 

Wij eten hamburgers met friet en  komkommer en tomaat. En de friet met pindasaus voor man. 
Hopelijk is het genoeg bodem voor het feestje waar we vanavond heen gaan.

Ik maak rundvlees met witte asperges. En alle restjes die in de koelkast staan; we gaan morgen naar Nederland…Dus eten een week ,,dat wat de pot schafft“.

wij krijgen vanavond eters. Ik maak vooraf gegrilde groene asperges met burrata. Hoofdgerecht is gebakken kabeljauw in tomaten/citroen/basilicum saus met daarbij verse tagliatelle (uit de winkel) en geroerbakte spinazie.  Toetje is een glaasje met kruisbessenjam, yoghurt/slagroom en verkruimelde kletskop. Klinkt echt top al zeg ik het zelf,  hopelijk lukt alles goed en smaakt het ook zo 🤞

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.