Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Haha, succes met overtuigen Dolfje!

Ik eet alleen met de kinderen en heb sushi besteld.

Dolfje schreef op 12-12-2025 om 12:54:

Wij gaan zondag uit eten en ik heb natuurlijk al naar de menukaart gekeken en nu wil man weer de vertrouwde kipSaté pakken terwijl er ook andere lekkere dingen op de kaart staan en ik zelf ook lekker saté kan maken. En als we dan 2 verschillende dingen pakken kunnen we dat delen. Maar hij wil saté.
Nu wil ik volgende week saté maken om hem over te halen toch een van de andere dingen te kiezen. Is dat erg slecht van mij

Goeie tactiek, ik ben benieuwd of het lukt!

Ik ben nu een romige kip zoete aardappelsoep met wortel, prei en spinazie aan het maken voor morgen, recept laten verzinnen door ChatGPT. 

En er staat een chili op het vuur, ook met zoete aardappelen. https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables/wyre-forest-school-s-sweet-potato-pepper-chilli/

(ja, de zoete aardappelen waren in de aanbieding )

Dolfje schreef op 12-12-2025 om 12:54:

Wij gaan zondag uit eten en ik heb natuurlijk al naar de menukaart gekeken en nu wil man weer de vertrouwde kipSaté pakken terwijl er ook andere lekkere dingen op de kaart staan en ik zelf ook lekker saté kan maken. En als we dan 2 verschillende dingen pakken kunnen we dat delen. Maar hij wil saté.
Nu wil ik volgende week saté maken om hem over te halen toch een van de andere dingen te kiezen. Is dat erg slecht van mij

Echtgenoot weigert toe te geven aan zijn verkoudheid. Soms ook een 'beetje dom'. Hij buffelt gewoon door, ook al springen zijn oogbollen zijn oogkassen uit.
Jammer Dolf, dat jouw man zo blijft hangen aan de sateh ayam. Best lekker, maar het is zo saai. Zeker met pindasaus. Ik bestel morgen geitenvlees voor de sateh kambing, om te kijken wat het wil worden. Mijn fout tot nu toe: je moet geen viande de chèvre bestellen maar chevreau, anders snappen ze er niks van. Mijn lieve slager van de Grand Frais in Limoges snapte het gelijk, en legde me alles uit. Ik ben benieuwd.

Dolf, is het een idee om eens andere sateh ayam te maken, met een ketjapsaus of met een pindasaus met een twist? Misschien vindt hij het wel wat.

Maak vanavond ossobucco gremolata , met polenta. Vooraf een spinazie salade, met dadels in spekmantel, en verschillende paddestoelen. Toe een zabaione

Ander restaurant Dolfje? Waar ze geen saté hebben
Ik gaar vandaag sous vide varkenshaas, vanavond bak ik die dan nog even aan. Erbij komen sperziebonen en gebakken minikrieltjes, en een champignonroomsaus.

Dewi-Sri2 schreef op 12-12-2025 om 23:45:

[..]

Dolf, is het een idee om eens andere sateh ayam te maken, met een ketjapsaus of met een pindasaus met een twist? Misschien vindt hij het wel wat.

Oh ja dat doe ik ook wel hoor. En heel vaak als we uit eten gaan en hij saté besteld vind ik het prima want dat moet hij natuurlijk zelf weten. 

Ik moet vandaag werken en heb een bak chili con carne uit de diepvries gehaald. Die moet man dan vanmiddag in tortillas doen en dan met saus en kaas erover in de oven zetten. 

Ik ga vandaag weer eens gnocchi bakken. Erbij een mix van braadworstvlees, broccoli en als extraatje nog erwtjes wegens het lullige formaatje broccoli dat we hebben ontvangen. 

Vandaag werd het een heel simpele pasta arrabiata, want er werd geschaatst (op tv, ik waag me er niet meer aan). Maar dat is een van de weinige ogenblikken dat ik me, hier in Frankrijk, weer ontzettend Nederlands voel. Ik volg het dan ook al meer dan 50 jaar. Morgen de rest van de arrabiata. En onze traditionele zondagslunch verschuiven we naar maandag, ook al vanwege het schaatsen. Echtgenoot vindt helemaal niks aan schaatsen trouwens, de stakker, maar hij kwam wel met het idee om de lunch te verschuiven. Hij is weer aardig over zijn verkoudheid heen.

Oh schaatsen, daar kijk ik eigenlijk nooit naar….Vandaag is weer zo`n grijze dag; veel nevel hier…Ga zo het bos in, en als ik vanmiddag weer thuis ben maak ik een stoofpotje, met patat erbij, en een gemengde salade.

Ik maak een stamppotje van aardappelen met gebakken prei, spekjes, knoflook en ui. 

Straks ga ik met zoon minicroissantjes maken voor een kerstlunch morgen bij de opvang (ja, dat gedonder begint nu al...). Hij mag er een paar met een mini knakworstje maken die we hier thuis opeten. De knakworstjes die over zijn, komen vanavond bij de prei op tafel voor de liefhebbers. 

Ik maak vandaag cupcakes voor traktatie van oudste, die is in de Kerstvakantie jarig maar heeft bedacht dat ze alvast wil trakteren op school. Prima. Hebben we dat ook maar weer gehad .
Vanavond wordt het Griekse köfte met feta, spinazie en champignons, met pitabroodjes.

afrodite05 schreef op 13-12-2025 om 12:57:

Ik ga vandaag weer eens gnocchi bakken. Erbij een mix van braadworstvlees, broccoli en als extraatje nog erwtjes wegens het lullige formaatje broccoli dat we hebben ontvangen.

Bij mij bakken die altijd zo aan in pan, hopelijk bij jou niet. Ik lag laatst in een recept dat je die ook prima in de airfryer kunt bakken, ik vind het ideaal.

Wij eten vandaag pizza. Gisteren een roerbakg gerecht in elkaar geklanst van paksoi, bini en een sausje van sojasaus, honing en chili olie, smaakte verassend goed. Daarbij kant en klare dim Sum, hoefde alleen even gestoomd 

Bellebelle schreef op 14-12-2025 om 12:05:

[..]

Bij mij bakken die altijd zo aan in pan, hopelijk bij jou niet. Ik lag laatst in een recept dat je die ook prima in de airfryer kunt bakken, ik vind het ideaal.

In mijn veelgebruikte koekenpan (ooit bij de AH gespaard) bakken ze inderdaad aan en dan wordt het een soort koek, niet wat je wil. Gisteren heb ik ze toevallig in een goede BK-pan gebakken, toen werden ze wel weer mooi. Die koekenpannen moeten vervangen worden, maar dat komt van de zomer, als we verhuizen naar het nieuwe huis met inductie ipv gas. Dus nog even uitzitten. Tips voor goede koekenpannen zijn overigens welkom... Ik hoop dat mijn kookpannen het wel goed doen op inductie, het zou zonde zijn als die nu al vervangen moeten worden want ze zien er nog als nieuw uit.

yette

yette

14-12-2025 om 16:03 Topicstarter

Volle bak hier. We vieren vandaag Sinterklaas. Ik heb een flinke pan gele erwtensoep met chorizo gemaakt voor bij de borrelplank met oa dipgroenten, vlammetjes, brie-bitterballen, etc. en schoonzoon kwam aan met door zijn moeder gemaakte risoles en een of ander prachtig versierd Indisch notengebak - dat wordt het toetje. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.