Eten
Ted68
26-11-2025 om 14:21
Vanavond spinazie taart met ei, ui spekjes en tomaatjes.
Heb net rundvleessaus met allerlei groente gemaakt voor morgen, dan met cous cous
ToetieToover
26-11-2025 om 17:02
anijsblokje schreef op 26-11-2025 om 16:38:
Courgettesoep uit de vriezer, met volkoren stokbrood.
Toevallig aten wij ook brood (glutenvrije haverversie) met tomatenspread en gegrilde courgettes. En verder wordt het zoete aardappelen met bietjes en een hamburger.
Naminokurashi
26-11-2025 om 17:34
Geen energie om eten te maken, dus brood met sambal en 100% pindakaas. Geleerd van een oude buurvrouw uit Indonesië
Bellebelle
26-11-2025 om 18:41
Ted68 schreef op 26-11-2025 om 17:42:
Dat eet mijn man ook zo graag Naminokurashi ......
Mijn man ook.
Wij aten macaroni stroganoff, uit het vega boek van Karin Luiten. Het recept staat niet online, anders zou ik het delen, maar ik vind het lekker met dit koude weer. Er gaan champignons, funghi porcini en paprika in. De saus bestaat uit wodka, crème fraîche, pimenton, mosterd en komijn. En je eet het dus met macaroni.
yette
26-11-2025 om 20:27
Pindakaas met sambal
Voor mij liefst sambal badjak. En dan niet op brood maar op knäckebröd met sesam.
Dewi-Sri2
26-11-2025 om 21:26
ToetieToover schreef op 25-11-2025 om 17:02:
Dewi, ik snap het concept ‘open keuken’ helemaal niet juist om die reden. Ik heb laatst buiten uien staan stoven omdat ik die lucht niet in huis wil. Frituren doe ik ook buiten. Maar biefstuk geeft toch niet zo’n rook? Of heb je zo’n giftige antiaanbak pan en is je man een kanariepiet qua sensitiviteit ?
![]()
Een open keuken vind ik juist heerlijk als er gasten zijn, je kunt gewoon meekletsen met de rest. Afschermen kan hier niet met het oog op de structuur van de woonruimte.
Het gekke is, hij had er vroeger nooit last van toen we ook een open keuken hadden. En aan anti-aanbakpannen doe ik niet, alleen aan plaatstaal. Misschien is het een leeftijdsdingetje. Ik bak wel weer als het buiten kan, qua weer, net zoals frituren.
Vanavond was het nogal een laffig pastadingetje, want hij had last van z'n maag. Ik hoop dat het de volgende dagen goed gaat, want we hebben een lang weekend Périgueux gepland. Morgen maar even kijken.
afrodite05
26-11-2025 om 22:03
Ik at vroeger vaak de mildere variant: pindakaas met komkommer op brood. Een beetje het idee van komkommer in pindasaus dippen.
Die open keuken: in ons nieuwe huis is de woonkamer ook in open verbinding met de keuken en de uitbouw (waar de eettafel komt te staan). Als we al het noodzakelijke aan het huis hebben gedaan dat neer prioriteit heeft (en als de jongste minstens 4 jaar is, of als het niet zo'n lompe sloopkogel als oudste blijkt te zijn) komen er schuifdeuren tussen het woongedeelte en het eet-/kookgedeelte. Omdat we deels glazen schuifdeuren willen, vinden we het zonde om die meteen al te plaatsen, met risico op beschadigingen bij zulke jonge kinderen. Maar uiteindelijk krijg ik dus een woonkamer die afgesloten is of kan worden van de keuken en eetkamer en dat wilde ik altijd al
Plus: dan kan je rustig in de eetkamer zitten praten/werken terwijl anderen tv kijken in de woonkamer.
Koreveen
27-11-2025 om 07:55
Lief is nog steeds ziek. De buikgriep is over gegaan in een maagontsteking. Echt k.. Hij is na het eten steeds misselijk en de medicatie helpt niet echt. We eten licht. Ik maak veel soepen. Gisteravond gestoomde zalm met erwten.
Vanavond uit eten met de buren. Lief gaat niet mee maar wilde niet dat we het zouden afzeggen.
Dolfje
27-11-2025 om 08:24
Wat rot Koor, beterschap voor hem.
Wij zijn beiden ook niet helemaal fit, man was gisteravond niet lekker en beetje verhoging en moest vanmorgen om 6:30 op. Hij is wel gegaan.
Ik lig nog in bed want ik moet tot na 22:00 uur werken vandaag. Hoef de laatste 2 uur alleen aanwezig te zijn en niet echt iets doen maar zie er toch tegenop.
Man heeft een bakje, curry denk ik, uit de diepvries gehaald en ik moet nog even kijken wat ik meeneem voor tussendoor in de pauze te eten.
Teigera
27-11-2025 om 08:47
Oi Koreveen wat naar voor je lief. Klinkt heel beperkend en als de medicatie ook niet echt helpt...
Dolfje jij ook sterkte voor je man. Het is wel echt de tijd van het jaar hè, met al die zieken!
Wij hebben groot feest vandaag: jongste frut is 8 jaar geworden. Vanochtend hem wakker gezongen natuurlijk, cadeaus uitgepakt, nu is hij op school waar hij ook mag trakteren. Hij mocht kiezen wat hij vanavond wil eten: lief moet smashburgers maken, iedereen kan naar eigen smaak het broodje laten beleggen (welke rauwkost, welke saus, kaas, enz). Erbij frietjes en een salade (dat laatste omdat groente toch wel een beetje 'moet' van mij). Gisteravond heb ik het dessert alvast voorbereid: homemade tiramisu. Vanavond nog wat chocolade erover raspen aan tafel en dan komt t vast helemaal goed.