Eten
Moosey
29-09-2025 om 08:42
Vrijdag roerbakte lief iets met Chinese kool, paprika en ei, met rijst. Dat was nogal veel dus ik nam een portie mee naar werk gisteren. Plan was om na werk nog naar een feestje te gaan maar ik had geen puf.
Gisteren appte lief dat ie gaar was en of ik ergens iets te eten kon regelen. Indachtig mijn eeuwige teleurstelling bij het eten van kant en klaar pizza’s besloot ik quiches te halen, en een zak gemengde sla. De preiquiche was nogal saai maar de Lorraine best lekker. Beter dan k&k pizza in elk geval.
Vanavond weet ik het nog niet. Ik ga naar de Hoge Veluwe om te kijken of ik iets van de edelhertenbronst mee kan krijgen. Misschien eet ik ergens wat of haal ik een broodje ofzo.
afrodite05
29-09-2025 om 09:03
Edelhertenbronst? Is dat borst? Nooit van gehoord.
Ik maak vanavond wraps met een vulling van gehakt, courgette, paprika, zwarte bonen, maïs, tomatenpuree en rijst. Normaal als we wraps eten, rollen man en ik ze op met de vulling erin, maar voor zoon geven we de wrap los (met wat roomkaas erom) en de groente ernaast. De vorige keer wilde hij zijn stukjes wrap ook oprollen of dubbelvouwen (heel schattig: met één maïskorrel en een stukje paprika ertussen ofzo). Dus vanavond gaan we voor hem ook rollen. Benieuwd of het lukt. Het zal wel een bende worden, maar ach, alles kan weer schoongemaakt worden en het leerproces is ook wat waard.
Teigera
29-09-2025 om 10:44
Wij eten vanavond een ovenschotel van bloemkool, broccoli en kip, met kruidenroomkaas erdoor en geraspte kaas erop. Voor de liefhebber wat aardappeltjes erbij.
anijsblokje
29-09-2025 om 12:32
@afrodite: Bronsten heeft heeft niks met eten te maken. Hoewel...de makers van het geluid kun je eten, zolang je geen vegetariër of vegsnist bent. Misschien doet de term burlen wel een belletje rinkelen?
https://www.natuurmonumenten.nl/dieren/edelhert
En misschien kunnen jullie samen met zoon wraps rollen?
@Moos: Veel plezier! Het is (hier) mooi weer. Ik zou willen dat ik richting hertengebied kon gaan.
Hier vandaag toch-niet-onderwegsalade op tafel, met hoofdzakelijk cannellinibonen, tomaat en paprika.
afrodite05
29-09-2025 om 12:48
anijsblokje schreef op 29-09-2025 om 12:32:
@afrodite: Bronsten heeft heeft niks met eten te maken. Hoewel...de makers van het geluid kun je eten, zolang je geen vegetariër of vegsnist bent. Misschien doet de term burlen wel een belletje rinkelen?
https://www.natuurmonumenten.nl/dieren/edelhert
En misschien kunnen jullie samen met zoon wraps rollen?
@Moos: Veel plezier! Het is (hier) mooi weer. Ik zou willen dat ik richting hertengebied kon gaan.
Hier vandaag toch-niet-onderwegsalade op tafel, met hoofdzakelijk cannellinibonen, tomaat en paprika.
Ah, als in bronstig! Dat ken ik wel idd. Ik dacht dat het misschien een typfoutje was, borst. Nu ga ik me wel afvragen of bronstig edelhert anders smaakt dan een "gewoon" edelhert.
Dat samen rollen is inderdaad het plan, we rollen ze aan tafel 
Dolfje
29-09-2025 om 14:40
Hier worden het gekruide aardappelpartjes met gehaktballetjes en tomaat /komkommer.
Naminokurashi
29-09-2025 om 17:55
Ik had nog witlof over, heb er uitgebakken spekjes doorheen gedaan en wat geraspte kaas over heen laten smelten. Verder er niks bij
ToetieToover
29-09-2025 om 19:22
Haha dat edelhert. Ik weet wel dat een berig varken vies smaakt dus een bronstig hert zou ik ook niet zo snel schieten en opeten. Uberhaupt niet hoor.
Vandaag aten we tostada met divers beleg en avocadosalade. Onder andere kaas/bonenpuree/halapeno en restje runderstoof/yoghurt.
En verder zalmforel met alweer avocadosalade en aardappel-Linzenstoof (met kerrie masala, limoenblad en kokosmelk).
Dewi-Sri2
29-09-2025 om 20:56
Echtgenoot mag ivm een onderzoek de komende dagen geen vezels hebben. En dat in een beperkte kookomgeving... een uitdaging. Vanavond was het dus mac 'n cheese, maar dat was de laatste keer zeg! Je bent in een kwartier klaar, dat is dan wel weer een voordeel.
Maar ik heb dus uitgevonden dat je bij zo'n dieet wel fruits-de-mer en baguette mag, halleluja! Dat gaan we morgen doen. Geen sla, maar wel mayo
. Na donderdag wordt het leven weer (een beetje) normaal. Zondag in de loop van de dag zijn we weer thuis, hoera!
Moosey
29-09-2025 om 21:50
Fruit de mer en baguette op doktersvoorschrift, dat lijkt me wel wat
Hoop dat de reden voor dat onderzoek niet al te zorgwekkend is.
De Veluwe was prachtig vandaag, fikse ronde gefietst, werd er heel blij van. En veel herten gezien waarvan er ook nog eentje (een beetje bescheiden had ik het idee) ging burlen. Dus het plaatje was compleet. Was erg blij met mn recent aangeschafte verrekijker, zonder was er niet veel te zien geweest. Indrukwekkend beest hoor, zo’n volwassen edelhert.
Toetie, ik dacht dat beren (als in mannelijke varkens) de naam hadden niet lekker te zijn (al is het volgens mij toch echt niet zo dat we alleen zeugen eten) Maar misschien heb ik dat ooit verkeerd begrepen. Of is het allemaal bakerpraat 
Ik at een kaneelbroodje, een krentenbol en een bakje kaasblokjes en salamiworstjes. Ook bar weinig vezels nu ik erover na denk.
Koreveen
30-09-2025 om 07:44
Fijn dat je toch nog herten hebt gezien, Moos. Ik las net dat ze zich minder laten zien ivm de wolven. Hun gedrag verandert hierdoor.
Das wel even aanpassen Dewi. Gelukkig heb je wat lekkers gevonden.
Wij eten vandaag auf wiederschnitzel met krieltjes en worteltjes
Ted68
30-09-2025 om 08:02
Dewi; mijn man is over 2 weken voor zo`n onderzoek aan de beurt; heeft een lijst wat hij dan mag eten……Heb het nog niet bekeken.
Maak vandaag een ovenschaal met fajitas: kikkererwten, Mais, pintobonen gehakt ,ui ,Paprika met creme fraiche en heel veel cheddar.