Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Ja, die ouder wordende ouders, dat is wel heftig. Hele nieuwe levensfase. Ik heb het bij mijn grootouders gezien, de koppigheid, het kop-in-het-zandsteken en de gevolgen ervan. Schoonvader heeft het gelukkig anders aangepakt. Mijn eigen ouders zijn nu op reis met de camper, mijn vader heeft wel een ziekte waaraan hij uiteindelijk zal overlijden maar dat kan nog jaren duren (en hij heeft de ziekte ook al jaren, met medicijnen goed te doen). Tot nu toe is met mijn ouders goed en realistisch te praten gelukkig. Hopelijk blijft dat zo, ook als er beperkingen komen.

Weer OT: vanavond maak ik een quiche lorraine, niet geheel traditioneel omdat ik er ook prei in doe. En geen gruyere-kaas heb. Dus eigenlijk maak ik een quiche met prei, spekjes en kaas. 

Aangezien het aanrecht er nog staat, heb ik mijn losse oventje tevoorschijn gehaald en een diepvries pizza gekocht. Dus dat eet ik vanavond

Wij zijn net als vorig weekend het hele weekend in huis bezig dus helemaal geen boodschappen gedaan en geen energie over om te koken. Ik sta nu bij de Griek op de afhaal bestelling te wachten.  
Voor morgen dus ook geen boodschappen in huis. Maar ik werk thuis dus in de pauze maar even naar de supermarkt.  Hopelijk kan ik dan iets verzinnen war gezond en makkelijk/snel en lekker is. Ik heb vaak inspiratie genoeg maar die combinatie maakt het lastig 

yette

yette

24-08-2025 om 18:22 Topicstarter

Herkenbaar wat je schrijft, Afrodite. Wij willen als kinderen ook het beste voor mijn moeder, maar het is behoorlijk frustrerend om aandacht, tijd en liefde te geven aan iemand waarvan je dat zelf al sinds jong niet meer verwacht. Gelukkig kunnen wij het wèl. Bij haar zit het er gewoon niet in.

(We hadden het er dit voorjaar met de kinderen over wat we ooit op haar uitvaart zouden moeten vertellen. Dat wordt een hele uitdaging. Mogelijk zijn we na 5 minuten klaar.) 

Anyway. 

Ik heb op de markt een heel groot bladerdeegding met ui en spekjes gekocht en dat eet ik met k&k coleslaw. Niet gezond, wel lekker makkelijk. Perzik toe. 

Zo herkendbaar, jullie verhalen over ouder (en heel soms tè oud) wordende ouders. Mijn moeder zei op haar laatste verjaardag heel verdrietig: waarom moet ik zo oud worden. Tegelijkertijd wilde ze allerlei onmogelijke dingen: hoorapparaten zoals op de reclame, die je bedient per app. Ze kon zelfs niet meer zelf bellen, want ze snapte niks van een smartphone. Wat een frustratie.

On topic: ik ben officieel stuk. Donderdag hadden we een apéro voor een man of tien. Iedereen nam wat mee, maar je loopt toch de hele dag te plannen. Het werd ook erg laat, wat niet helemaal de bedoeling was, maar het was wel heel erg gezellig. De hele avond schakelen tussen Frans, Engels en Nederlands gaat me ook niet bepaald in de koude kleren zitten.

In plaats van een rustige vrijdag appte een vriendin: wij zijn morgen bij jullie in de buurt, kunnen we een nachtje komen logeren? Natuurlijk, gezellig. Dus rennen om de logeerkamer op orde te krijgen, eten plannen, boodschappen doen, lunchen ze wel of niet mee, wat doen we met het avondeten? Gelukkig is het hier weer bloedheet, dus een hele grote uitgebreide salade met stukken baguette did the trick.
Vandaag hebben we ze meegenomen voor een leuke lunch buiten de deur, dus vanavond wordt het kliekjesdag.
Morgen geef ik alleen de katten van mijn vriendin eten, ik stop de was in de machine en verder doe ik NIKS. ECHT (okee, bijna) NIKS. Ik kan wel merken dat ik geen 30 meer ben...

Even kijken wat ik nog weet...

Nami sterkte met de verbouwing, dat is altijd best vermoeiend. Gelukkig is het voor het goede doel!

Ik heb wel wat aangeslingerd, geloof ik, met mijn verhaal. Gedeelde smart... En volgens mij vinden we allemaal onze ouders eigenwijs (mss met uitzondering van Kaat)... Zelf worden wij natuurlijk voorbeeldige bejaarden.

KV, ik ben denk ik te laat, maar heel fijne vakantie, mocht je dit nog lezen! Waar gaat de reis naar toe?

Haas, die tapas klinken echt heerlijk!

Vrijdag kookte ik voor mijn ouders. Ik was aan het werk geweest en daarom minder vroeg dan ik zou willen. Ik had (voor het eerst) een pot Patak's milde cury gekocht en dat was wel een succes. Had 'm nog wel een beetje aangepast met wat extra specerijen. Verder had ik ui, gember, wortel, boontjes en kabeljauw erin, kokosmelk en veel koriander. Met basmatirijst. Was erg lekker. 

Gisteren heb ik en pan Franse (fransige) uiensoep gemaakt bij mijn ouders (ze eten altijd soep bij de lunch en ik probeer mijn moeder en beetje te ontzien). 's Avonds at ik Griekse salade. 

Vandaag wederom salade, want druk en warm en dus iets lichts en makkelijks. Spinazie, pluksla en rucola (uit de balkontuin) met boontjes, aardappel, avocado, lente ui, feta, pijnboom- en pompoenpitten. 

Dank Dolf en GB. 
Ik maak weer een Polarsteps aan maar dit jaar geen reis naar Verweggistan. Dat kunnen we (helaas) niet elk jaar doen. Dit jaar naar Oostenrijk maar eerst even bij mijn familie in Zwitserland langs. Nu een tussenstop in Duitsland in een gezellig kneuterig familie hotel waar we altijd stoppen als we die kant op gaan.
Net forel uit hun eigen vijver gegeten met een grote bak salade die je zelf kan scheppen uit het buffet. Heerlijk!

Koor ik had een Polarsteps naar Texel gemaakt dus ook niet heel ver 
Veel plezier daar!

Kaaaaaaaatje schreef op 22-08-2025 om 21:45:

@Afro, hoe voel je je nu? Ik heb niet teruggelezen van de afgelopen 3 weken....

Sorry, ik bedenk me net dat ik nog helemaal niet heb gereageerd. Het ging even wat beter, als in: ik kan weer zelfstandig douchen en de trap (1x per dag) op en af. Ik ging net weer wat meer met zoon doen, even knutselen of een boekje lezen ofzo (waardoor man het minder zwaar had), maar vorige week weer een terugval. Dat was voor allemaal heftig. Vandaag gaat het voor het eerst wat beter, mogelijk omdat ik vandaag heel strikt ben geweest in geen melkproducten nemen, dus de ochtendcracker gaat voortaan niet meer met kaas. De vorige keer had de acupuncturist mij een aantal dingen "verboden" omdat die de misselijkheid triggerden en melkproducten was daar eentje van. Blijkbaar geldt dit keer hetzelfde geintje... Aftellen tot maart, dan mag ik weer een bak yoghurt, boterham met kaas, kom havermout (wil ik met melk, niet met water of soja) etc etc. Dus behalve de restricties van zwanger zijn, zitten er nog wat extra haken en ogen aan... pfff. Heb ik al gezegd dat ik zwanger zijn stom vind? Het enige wat er leuk aan is, is dat we, als alles goed gaat, een tweede kindje krijgen.

Wij hebben zaterdag weer een overblijvers pakket gehaald en eten vanavond een traybake met worstjes en pompoen want dat zat er in en had ik in de diepvries gedaan. Ik vul de ovenschaal aan met rode ui en aardappelschijfjes.

We zijn in de Toscana, en ik heb gisteren wat snelle boodschappen gedaan. Man halt nu wat ontbijt…

Hij kookt vanavond, maakt zelf Ravioli gevuld met gehakt, en een Tomatensauce van ui, knoflook en kleine tomaatjes.

Ik doe niets vandaag, Behalve hangen in de Pool, en een Ronde met hond door het bos.

Fijne vakantie KV en Ted!

Ik denk dat het vanavond "zelfmaak"wraps worden. Met een vega kipschnitzel, ijsbergsla,  paprika,  maïs, tomaat en geraspte kaas. Daar zijn de kinderen gek op. Ik niet meer dus misschien maak ik voor mezelf een blikje tonijn open met witte bonen en?? Om in de wrap te doen. 

Ik heb nog wat koude pizza van gisteren over

Lief maakt, op verzoek van frut II, vanavond roti kip.

Ik maak een ovenomelet met eieren, kikkererwtenmeel, uien, gefermenteerde kool, plakken spek en een restje dip van de springrolls bij wijze van smaakmaker. Als het afgebakken is, krijg het wat rucola als gezelschap. Nog heel eventjes wachten 
En verder vanavond: gegrilde courgetteplakken, gele linzenspaghetti met olijfolie, bakje kerstomaatjes en gebakken tonijnsteak. 
Ik probeer het vakantie-koken nog even vast te houden en ‘niet zo ingewikkeld’ te doen aldus vriendlief. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.