Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Dolfje schreef op 25-01-2025 om 22:04:

voor Afrodite. En voor mezelf. Ik voelde me al zielig en gestrest maar nu helemaal.
Daardoor veel teveel gegeten. Stom is dat want das lost ook niks op. Hopelijk voel ik me morgen weer beter ( of in elk geval minder slecht).

Morgen weer een dag, Dolf. 

Afro, je bent GEEN slechte moeder. Laat dat idee alsjeblieft los, dat gaat echt nergens over. Je kind is ziek, dat overkomt alle kinderen, het is rot maar laat het gaan. Het is niet jouw schuld,

Ik ben net de vriezer ingedoken en heb vis gevonden voor de ‘mealprep’ voor de komende werkdagen en de groente erbij wordt: sperziebonen, taugé, paksoi en Chinese kool.

Voor maandag+dinsdag eendenbouten in de vriezer gevonden, die ga ik stoven. Daarbij ga ik een ovenschaal klaarzetten met aardappel, aardpeer en knolselderij. En dan maar hopen dat mijn oven niet op hol slaat, anders kook ik het maar en bak ik het op ofzo. Of mik ik het erbij in de stoofpot. 

Ik ben net bezig alle ovenschalen te voorzien van zelfgehaakte beschermlaagjes zodat ze niet stuk stoten. I ♥️ ovenkoken, I 😡 mijn oven.

Tenslotte voor vandaag koken, dat wordt -als de oven het wil- ovengeroosterde pompoen, paneerblokjes, glutenvrije broodblokjes, bietjes en hartige yoghurt.

Maar eerst sporten. Fijne zondag 

ToetieToover schreef op 25-01-2025 om 23:15:

[..]

Morgen weer een dag, Dolf.

Yep en ik voel me nog steeds ruk. Keelpijn en koppijn gaat niet weg. Als ik me morgenvroeg nog zo voel moet ik me ziek melden denk ik. 

Denk dat we vandaag de gyoza maar eten of man moet iets anders verzinnen nog.

Wat een lieve berichtjes, ik krijg er tranen van in mijn ogen. Ik heb man afgewisseld, hij is nu naar huis om even bij te slapen. Zoon ligt op mij, nog net zo ellendig als gisteren. Maar wel meer geplast, dus hij mag nu heftigere pijnmedicatie. Hopelijk doorbreken we daarmee de negatieve spiraal en gaat hij weer zelf eten en drinken.

Wij hebben besloten om vanavond toch eigen eten mee te nemen. Man kijkt even hoe laat hij terugkomt, ook afhankelijk van hoe lang hij slaapt. Mogelijk eet hij thuis en neem hij iets uit de diepvries mee voor mij. Dat kan dan vanalles zijn, want ik had al een boel 1p-maaltijden ingevroren voor man voor het geval ik zwanger zou zijn en weer zo beroerd, dus ik was goed voorbereid... maar ach, we kunnen die bakjes nu ook mooi gebruiken. Die voorraad is zo weer aangevuld.

Toetie, die haakwerkjes, zijn die dan bedoeld voor in de kast als je de ovenschalen opbergt of echt voor in de oven? Dat eerste leek mij logischer, maar ik vroeg me af of je het tweede bedoelde omdat je zegt dat de oven niet aardig is voor je schalen.

Precies Afro, nu ben jij er voor zoon en kan je man even bijslapen. Jullie zijn een team en zorgen zo ook voor elkaar. Fijn dat zoon al een klein beetje vooruit gaat zodat hij betere medicatie kan krijgen.

Dolfje, ik heb ook met jou te doen, wat vervelend dat je je zo voelt. Je kunt je gewoon ziek melden voor morgen hè, de wereld vergaat niet als jij even pauzeert omdat je gewoon ziek bent. 

Gisteravond bleken er maar 2 lekkerbekjes in de vriezer te liggen, voor twee kinderen en mezelf is dat wel wat erg weinig. Had gelukkig nog een stuk feta liggen, die heb ik in de oven geroosterd met oregano, olijfolie en tomaatjes. Was ook prima. Vanavond maak ik linzensoep (in de instapot, ben er helemaal lekker mee aan het experimenteren en tot nu toe lukt alles heel goed), erbij ciabatta met kruidenboter of olijfoliedip, rauwkostsalade.

Ooooh lekker Toetie: eendenbouten...
Wij eten raclette:heb zoveel kaas. En iedereen komt thuis en is moe van skieen/snowboarden...Dus dat komt goed.

Afro en Dolfje beterschap

Teigera schreef op 26-01-2025 om 09:59:

Dolfje, ik heb ook met jou te doen, wat vervelend dat je je zo voelt. Je kunt je gewoon ziek melden voor morgen hè, de wereld vergaat niet als jij even pauzeert omdat je gewoon ziek bent.

.

Nee dat weet ik maar nu met die situatie met mijn vader ben ik liever aan het werk. Zit anders veel te veel te piekeren. Maar ik bekijk het morgen wel. Wie weet is het dan een heel stuk verbeterd.

@Afro: mijn oven laat mijn schalen wel heel, staat er wat onduidelijk inderdaad. Het haakwerkje heb ik bedacht nadat ik mijn ovenlade had opgeruimd en daar alle gietijzeren schalen overbleven. Die stoten soms stuk, althans het emaille laagje. Daar heb ik iets voor verzonnen: 

IMG-2354.jpg

Hierna nog twee grotere maten schalen te gaan! Ze werken ook goed als onderzetter als de schaal gevuld is. Maar niet in de oven, nee. Die verbrandt alles, dus ook dit garen. 

Mooi! Ja, dat verbranden leek mij ook, ik dacht al dat ik het verkeer begreep. Maar een mooie oplossing en handig dat ze multi-inzetbaar zijn!

Wat handig, Toetie! Ik probeer stukstoten te voorkomen met keukenpapier, want op handwerkgebied ben ik een kneus eerste klas. Maar het werkt niet altijd, want van mijn favoriete braadpan is een stukje van de binnenkant afgestoten .

Ik verkeer in een vreselijk dilemma op het ogenblik. Vanavond had ik dus coq au vin in gedachten (de kip moet op), maar ik zit even naar een masterclass Indonesisch koken te kijken op Youtube (stelt helemaal niks voor) en ik krijg ineens vreselijke zin in ayam pedis en sambal goreng telor. Ik denk dat het toch het eerste wordt, want voor de coq heb ik voor de lunch een stokbrood in de oven gestopt, dus zonde om weg te gooien. Van echtgenoot hoef ik ook geen hulp te verwachten, want die vindt het allebei heerlijk. Wat een ongelooflijk luxeprobleem, hè? Ik pieker nog even verder.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

26-01-2025 om 15:04

hier nog een keer kabeljauwfilet met zoete aardappel. 

Man eet thuis een diepvriespizza, hij neemt voor mij een bakje tomatenrijst met braadworst en paprika mee. Zoon krijgt gebakken aardappeltjes met erwtjes, worteltjes en kipfilet. Als hij een paar erwtjes eet, ben ik al blij. Man en ik zullen de restjes wel eten.

ToetieToover schreef op 26-01-2025 om 11:54:

@Afro: mijn oven laat mijn schalen wel heel, staat er wat onduidelijk inderdaad. Het haakwerkje heb ik bedacht nadat ik mijn ovenlade had opgeruimd en daar alle gietijzeren schalen overbleven. Die stoten soms stuk, althans het emaille laagje. Daar heb ik iets voor verzonnen:

IMG-2354.jpg

Hierna nog twee grotere maten schalen te gaan! Ze werken ook goed als onderzetter als de schaal gevuld is. Maar niet in de oven, nee. Die verbrandt alles, dus ook dit garen.

Wat een goed idee! Mijn moeder heeft van die gekocht dingen, maar dat is natuurlijk een soort plastic. Tot op heden doe ik het zoals Dewi, maar dit is ook handig. 

Voor vandaag maak ik miso glazed aubergine, en geroosterde bloemkool, ook met miso. Ik maak een beetje sushirijst met furikake en een ramenei.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.