Eten
Dolfje
30-12-2023 om 11:38
Eind van de middag dus mijn” Chinese” tomatensoep en dan als Picnic is geweest kaasfondue met stokbrood en komkommer.
yette
30-12-2023 om 15:21
Sterkte met het water, Toet! Wij zitten er gelukkig een eindje vandaan, maar moeten de IJssel wel vaak over ... en we vinden het indrukwekkend mooi
De Dochter en haar vriend, in een eeuwenoude woning aan de Maas, zijn wel ongerust. Ze zijn nu niet thuis, maar dachten het de vorige keer droog te hebben gehouden ... totdat ze ontdekten dat hun kelder (met zandbodem) compleet leeg was. Alle opgeslagen spullen, van aardappelen tot van oma gekregen meubelen, waren verdwenen! Gewoon helemaal weg
Opgeslokt door de keldervloer. Hoewel het water maar tot kniehoogte had gestaan, had de Maas er grote opruiming gehouden. Ik had er nooit van gehoord dat zoiets kon. Zij ook niet. Maar dat water stroomt dus ook onder de grond of zo? Gek idee toch?
De Dochter is sindsdien niet meer zo blij met dat keldertje en wil er geen waardevolle spullen van haarzelf meer in hebben. Ze komt er niet meer. Haar vriend gebruikt de kelder wel en dat vindt ze OK. Geen idee of dat iets zegt over de waarde die ze aan hem hecht
On topic: de kool voor de coleslaw staat in het zout. De varkenslapjes zijn gemarineerd. Hamburgers moet ik nog maken. Daar komen sowieso oven-aardappelkroketjes bij en zelfgemaakte appelcompôte. En als ik nòg meer rust nodig heb, ga ik ook nog maïskolven met kruidenboter grillen. In de tuin. Op de bbq.
GeorgieBrown
30-12-2023 om 19:01
afrodite05 schreef op 29-12-2023 om 07:25:
Beterschap, Moos!
Haas, ik krijg meteen dat liedje van the neverending story in mijn hoofd, was het daar een voorstelling van?
Ay, Afro, brr. Ik leef met je mee. (en probeer deze opmerking asap te vergeteen)
GeorgieBrown
30-12-2023 om 19:09
Hoop voor iedereen dicht bij de rivieren dat het voorlopig even droog blijft!
Kerst is gelukkig weer (lang) achter de rug. Diner wat geslaagd en het was ook gezellig, maar blij dat het weer voor een jaar voorbij is.
Voor morgen heb ik vanmiddag 2 soorten dumplings gemaakt. 1 met shiitake en de andere met groente en kimchi. Morgen maak ik nog sticky cauliflower en een koolsalade meet pinda dressing.
Ik heb ook focaccia deeg in de koelkast staan (deze keer wel eerst mijn gist getest!) waar ik morgen focaccia met olijven van ga maken.
En toen had ik niet zo heel veel zin meer om nog iets voor vanavond te maken, dus ik heb snel aardappel & spruiten in de oven gegooid en daar net wat feta over verkruimeld en wat geroosterde hazelnoten erdoor.
MijnNaamIsHaas73
30-12-2023 om 19:23
GeorgieBrown schreef op 30-12-2023 om 19:09:
En toen had ik niet zo heel veel zin meer om nog iets voor vanavond te maken, dus ik heb snel aardappel & spruiten in de oven gegooid en daar net wat feta over verkruimeld en wat geroosterde hazelnoten erdoor.
Geweldig GB, als jij geen zin meer hebt dan wordt het alsnog een volwaardige zelfgemaakte maaltijd.
Ik had ook geen zin om te koken (vooral niet om te bedenken wat) en al dagen zin in Chinees omdat hier iedereen dat leek te eten. Omdat we dat hoogstzelden eten en dan nog eerder met een gezelschap hadden we niet goed ingeschat hoeveel. Dus veel te veel besteld. Even bedenken of we het in de vriezer gooien of morgen of maandag opeten. Voor de kinderen was er een diepvriespizza want die houden niet van Chinees.
Morgen "hapjesavond " met eventueel een restant Chinees. En sowieso Indische saucijzenbroodjes en nachos en kaas en oliebollen en rauwkost en...
Teigera
30-12-2023 om 19:29
Vanavond een soep gemaakt, met knolselderij, aardappels en kleine garnaaltjes. Erbij wat gourmet-restjes (voornamelijk vega, paar vleeshapjes), salade van rucola -mozzarella -tomaat - olijfolie met kruiden, brood met aioli, allerlei hapjes dus. Morgenavond eten we bij vrienden en slapen daar ook.
Moosey
30-12-2023 om 21:29
Ik maakte risotto van/met groentelade-restjes. Er ging prei en witlof in en ik roosterde een paprika op het fornuis, die ging er in reepjes overheen. Ook nog wat bosui en getoaste walnoten erover, was érg lekker.
Morgen gaan we naar liefs beste vriend + partner, het schijnt dat die een vijf gangen-diner in petto hebben.. ik zie wel hoe ver ik kom. Eet nog niet al te best wegens malaise (en wegens malaise zit en lig ik meer, wat resulteert in een beklemde zenuw in mijn voorheen-hernia-been, waar ik al helemaal niet vrolijker danwel hongeriger van word) maar soit. Het wordt vast gezellig.
Moirmel
30-12-2023 om 23:58
Twee van mijn schoonbroers zijn dol op chocolademousse. Eentje is vrijgezel en bij de andere wilt de partner het niet maken; schoonmoeder maakt het zelf niet omdat ze het niet eet.
Ga morgen dus een grote kom chocomousse maken om maandag mee te nemen naar de kaasavond.
Dewi-Sri2
31-12-2023 om 00:24
yette schreef op 30-12-2023 om 15:21:
Sterkte met het water, Toet! Wij zitten er gelukkig een eindje vandaan, maar moeten de IJssel wel vaak over ... en we vinden het indrukwekkend mooi
![]()
De Dochter en haar vriend, in een eeuwenoude woning aan de Maas, zijn wel ongerust. Ze zijn nu niet thuis, maar dachten het de vorige keer droog te hebben gehouden ... totdat ze ontdekten dat hun kelder (met zandbodem) compleet leeg was. Alle opgeslagen spullen, van aardappelen tot van oma gekregen meubelen, waren verdwenen! Gewoon helemaal wegOpgeslokt door de keldervloer. Hoewel het water maar tot kniehoogte had gestaan, had de Maas er grote opruiming gehouden. Ik had er nooit van gehoord dat zoiets kon. Zij ook niet. Maar dat water stroomt dus ook onder de grond of zo? Gek idee toch?
De Dochter is sindsdien niet meer zo blij met dat keldertje en wil er geen waardevolle spullen van haarzelf meer in hebben. Ze komt er niet meer. Haar vriend gebruikt de kelder wel en dat vindt ze OK. Geen idee of dat iets zegt over de waarde die ze aan hem hecht![]()
Oei, dat is lastig. Wij wonen in Nederland op een kruispunt van de Rijn en de IJssel,maar zo hoog dat we geen last hebben van hoog water. Maar onze verzekering dekt wel het risico van binnenvarende rijnaken
.
Vanavond waren wij uitgenodigd bij onze "nieuwe" buurvrouw voor de apéro. Ze had een leuk, voor ons nieuw licht alcoholisch drankje van appel en kastanje, en ze had galettes gebakken: kleine Bretonse pannenkoekjes (galettes) van boekweitmeel met een vulling van geitenkaas, prei of comté die je zelf kon samenstellen. De apéro blijft voor ons een nog steeds te ontdekken terrein. Verder waren er twee soorten walnoten (ja, echt) en twee soorten cider. Ze houden erg van Bretonse producten, blijkbaar. Maar de kinderen hebben Baskische namen, waarvan wij nog nooit gehoord hebben. Onze buurt wordt steeds leuker.
Dewi-Sri2
31-12-2023 om 00:28
Moirmel schreef op 30-12-2023 om 23:58:
Twee van mijn schoonbroers zijn dol op chocolademousse. Eentje is vrijgezel en bij de andere wilt de partner het niet maken; schoonmoeder maakt het zelf niet omdat ze het niet eet.
Ga morgen dus een grote kom chocomousse maken om maandag mee te nemen naar de kaasavond.
Oeh Moirmel, go go go! Ik ben er ook niet heel erg dol op, maar als hij niet al te zoet is (en ik meen dat jij hem ook niet mierzoet wilt), ga ervoor! En ik wens je een heel fijn oud en nieuw!
Moirmel
31-12-2023 om 00:43
Dewi-Sri2 schreef op 31-12-2023 om 00:28:
[..]
Oeh Moirmel, go go go! Ik ben er ook niet heel erg dol op, maar als hij niet al te zoet is (en ik meen dat jij hem ook niet mierzoet wilt), ga ervoor! En ik wens je een heel fijn oud en nieuw!
Zal zeker niet mierzoet zijn want ik maak hem met donkere chocolade. Heel zoet past trouwens niet bij chocomousse, het is de chocolade die je moet proeven en niet de suikers.
Hoop ook voor jou dat je een fijn oudejaar hebt.
GeorgieBrown
31-12-2023 om 00:45
Moirmel schreef op 30-12-2023 om 23:58:
Sowieso een goed idee om een beetje een 'light' dessert te hebben na de kaas.

Moirmel
31-12-2023 om 00:49
GeorgieBrown schreef op 31-12-2023 om 00:45:
[..]
Sowieso een goed idee om een beetje een 'light' dessert te hebben na de kaas.
![]()
Oh, het is niet bedoelt als dessert, maar meer om porties mee te nemen voor de volgende dagen.
afrodite05
31-12-2023 om 07:16
31 december, dus dan eten wij traditiegetrouw geen echte maaltijd. Ik maak standaard een Griekse salade en wat hapjes waar je van kan pakken op het moment dat je er zin in hebt. De hapjes zijn dit jaar niet al te ingewikkeld: ciabatta met wat dingen die over zijn van vrijdag (filet americain, ailoli of hoe je dat ook schrijft, kipkerriesalade, kipsatésalade, brie, restje paling), we hebben grote zwarte olijven, fuet, nog wat gehaktflapjes en als we willen, kunnen we gyoza en/of bitterballen opwarmen. Straks gaan we naar "onze" oliebollenkraam voor oliebollen (zonder krenten!) en misschien neem ik ook een appelbeignet mee. Oh en man zou bitterkoekjespudding maken, maar ik zie er nog weinig van terechtkomen...
Ik ben sowieso benieuwd of we 00.00 halen, dan liggen we normaal gesproken allang op bed... We gaan het zien.
In elk geval iedereen een rustige maar gezellige jaarwisseling toegewenst!
ToetieToover
31-12-2023 om 07:29
Sterkte met wakker blijven Afro! Ik was tot mijn schrik al om 5 uur wakker vandaag, dus ik weet niet hoe lang ik het ga volhouden 😅. Ik krijg gasten en maak een enorme berg hapjes, met hulp van dochter. En een enorme berg avondeten, al kan die berg wat kleiner anders past de rest er niet in.
Avondeten wordt pom met kipdijen erin, sperziebonen, ingelegde komkommer, gemengde groene salade, Brown basmati rijst. Toetje cheesecake.
De hapjes moeten alleen nog een beetje gewassen en gesneden worden, en de forelpaté en hummus heb ik net staan maken. Cheesecake zojuist in de oven gezet. Daarna gaat de granola erin. Eieren gekookt en gehalveerd en eigeel alvast op smaak gemengd. Sja, als je toch vroeg wakker bent.
Ik ga maar eens douchen en mijn krulhaar door de tijdrovende Curly girl methode loodsen. Daarna de pom in een schaal klaarzetten. Had ik natuurlijk gisteren al kunnen bakken, maar ja, ik laat de oven vandaag overuren draaien, lekker warm!
Heb een mooie jaarwisseling allemaal! 🥂