Eten
Dorestad
16-12-2023 om 13:42
ToetieToover schreef op 16-12-2023 om 08:48:
[..]
Oja, dat weet ik nog uit mijn jeugd. Veel werk!
Mijn opa had een moestuin. Dan kregen we enorme bossen boerenkool en maakten we een ‘productiestraatje’ thuis in de keuken, met grote wastobbes. De harde stelen wilden wij kinderen eruit, en dat moesten we dan maar zelf doen. Ik weet nog dat mijn broers vonden dat ik niet zo lang bewonderend naar de boerenkool moest kijken en mijn oudste broer een stronk in een vaas had gezet voor mij
vooral omdat ik zat de dromen en geen stelen aan het verwijderen was.
En na de boerenkoolwassing, blanchering en invriezing, kwam meestal het oliebollen bakfestijn waarvoor het weer alle hens aan dek was met beslag maken, grote tobbes vol. En dan in de schuur frituren, niet in een frituurpan, maar in de braadpan! We bakten voor de hele straat, geen idee waarom.
Ik heb zelf een bescheiden moestuin, vooral kruiden, want het zit ingebakken in mijn genen ofzo dus ik moestuinier vooral in een gezamenlijke moestuin en ik neem niet zoveel tegelijk mee. Daar heb ik geen zin meer in.
Ik vind je dapper, want inderdaad, het is veel meer waswerk dan groente uit de winkel. Ook veel gezonder uiteraard.
Geweldig, jullie productielijn. De harde stengels hier zijn inmiddels al in het hertenkamp, de dieren zijn er gek op.
Over de oliebollen, daar zie ik ook overeenkomsten. Wij hebben straks obbd, oliebollenbakdag. Dat is bij mijn broer, die woont in zijn eigen bos. Hij heeft een prachtige nette schuur waarin we bakken. Je kijkt al bakkend uit over veld en bos . Vuurton erbij aan en dan is het buiten zitten in de warmte. Zijn keuken, ongeveer 100 m2, leent zich bij uitstek voor de voorbereidingen, we kunnen wel met 20 personen aan de aanrechtbladen staan zonder elkaar in de weg te lopen. Oliebollen, hartige Oliebollen met zalm, soep buiten koken. Het is altijd gezellig.
Het zit idd ingebouwd in mij. Het wassen en snijden van wat uit tuin ouders komt maakt me veel bewuster van ons voedsel en hoe er zonder verspilling mee om te gaan. Daadwerkelijk met je handen in d'r grond en dus ook in aanraking komen met de bacteriën die daar leven schijnt ook gezond te zijn.
Overigens, bij veel van de recepten die ik hier lees heb ik bewondering voor de makers ervan. Wat een werk, wat een creativiteit. Dit topic is echt mijn meest favoriete topic om even ontspannend te lezen.
afrodite05
16-12-2023 om 14:21
Leuk idd, die verhalen over boerenkool en oliebollen. Mijn moeder bakte vroeger ook oliebollen in de garage. Altijd met lelijke uitlopers, die mijn vader er dan af knipte voor de honden. En altijd krankzinnige hoeveelheden, dus iedereen uit de buurt kreeg een zakje van die gedrochten. Ik vond ze nooit zo lekker, want heel veel krenten/rozijnen en die stukjes fruitschil erin. Sinds ik uit huis ben, koop ik oliebollen zonder rozijnen. Veel lekkerder. Toevallig net de eerste zak gekocht, we hebben er al twee op.
Vanavond zou ik risotto maken met broccoli en een schaal k&k italiaanse ovenkipfilet, maar ik heb die laatste nog in de diepvries liggen en ik denk dat dat niet op tijd ontdooid is. Dus dan maar vega, ook prima. Ik gooi nog wel wat paprika en zontomaatjes door de risotto. Oh en pecorino en parmezaan, maar dat is vanzelfsprekend 
GeorgieBrown
16-12-2023 om 15:53
Jee, Dorestad, hopelijk heb je een grote vriezer! Veel werk, maar ook fijn, lekker vers allemaal.
Gisteren at ik risotto met savooiekool. Vanavond maak ik rauwe andijvie stamppot.
Heb net ook een concept bedacht voor het kerstdiner. Heldere paddestoelenbouillon met gember vooraf. En dan zalm en croute met venkel en/of prei en een waterkerssaus. Krieltjes erbij, evt. nog wat salade. Meeste kan van tevoren gemaakt. Dus geen stress.
FaithfulDuck87
16-12-2023 om 16:07
Friezinnetje schreef op 16-12-2023 om 12:09:
snert
niet goed gekeken, het is curry. Daar eet ik een naanbrood bij.
MijnNaamIsHaas73
16-12-2023 om 16:48
Leuk inderdaad die verhalen over boerenkool en oliebollen! Ik heb maak daar geen tijd en energie voor.
Hier vanavond spinazie stamppot met diepvries spinazie. Ik vind het al heel wat dat ik de aardappelen zelf heb geschild
Oja we eten er een worstje van de slager bij.
Nav de post van afrodite duik ik zo de kelder in om te kijken of we nog gedroogde tomaat in huis hebben, is wel lekker bij de spinaziestamp.
afrodite05
16-12-2023 om 19:36
afrodite05 schreef op 16-12-2023 om 14:21:
(...)
Vanavond zou ik risotto maken met broccoli en een schaal k&k italiaanse ovenkipfilet, maar ik heb die laatste nog in de diepvries liggen en ik denk dat dat niet op tijd ontdooid is. Dus dan maar vega, ook prima. Ik gooi nog wel wat paprika en zontomaatjes door de risotto. Oh en pecorino en parmezaan, maar dat is vanzelfsprekend
Nou, dat feest ging dus niet door. Man en ik waren beide nogal moe van een lange wandeling vandaag, allebei op de bank in slaap gevallen. Zoon was wel wakker (in zijn bedje) en heeft zijn knuffel letterlijk alle hoeken van z'n ledikant laten zien. Daarna te lui voor risotto, dus een pak beef shanghai (wereldgerecht van knorr) open getrokken. Prei en gehakt erbij, klaar. Zoon had een hapje spinaziestamppot, vond hij geweldig. Werd een fantastische smeerboel, dus daarna ging onze alien lekker in bad. Risotto schuift door naar morgen.
Dolfje
17-12-2023 om 07:40
Wij kregen wortelsoep vooraf en hoofd was kiprollade en rosbief en gemengde groente ( bloemkool, broccoli, erwtjes) aardappelgratin en frietjes en na ijs en koekjes. Was erg lekker.
Straks nog ontbijt en dan gaan we weer naar huis. Heb nog bouillon in de diepvries en soepgroenten en dim sum, denk dat het dat wordt. En dan de komende dagen weer ff flink balansen.
Jynta1981
17-12-2023 om 12:29
Wij hebben sushi gehaald bij de AH XL en 2 verse pizza's. We vieren een verjaardag hier thuis, dus veel honger zullen we niet hebben denk ik.
Morgen restjes uit de vriezer. Zal zo eens kijken wat er ligt.
FaithfulDuck87
17-12-2023 om 12:43
ik ga straks een zuurkoolschotel maken, voor morgen en vandaag heb ik nog een naanbrood liggen, waar ik mss wat kaas en salami op leg en even in de oven doe. Zal kijken of ik ook nog een bakje soep in de vriezer heb, dan eet ik dat er bij
Teigera
17-12-2023 om 14:40
Gisteren een dagje met m'n moeder naar een kerstmarkt gegaan. Was gezellig. Op de terugweg langs de weg een hapje gegeten, ik had een vega truffelburger met paddestoelen. Smaakte nog best prima. In de middag had ik een érg goed broodje met kip, Parmezaan, Caesardressing, gekookt ei en verschillende soorten sla. Jemig wat was dat lekker. Jammer dat ik niet in de buurt woon van deze stad! Het was zo'n hip lokaal tentje.
Vanavond maak ik Duitse aardappelpuree-knödeln, https://www.jamieoliver.com/recipes/sausage-recipes/sausage-casserole/ moet het ongeveer worden. Had nog een pakje knödeln uit Duitsland staan, dus dat gaan we maar eens proberen.
Ted68
17-12-2023 om 14:46
Heb net 2 kilo Spaghetti met bolognaise gemaakt. Om in bakjes in te vriezen... Daarmee onze studerenden wat te eten hebben als lunch.
Vanavond eten we patat met kroketten en frikandellen, De vriezer moet leeg, want er komt een nieuwe lading uit NL aan.
GeorgieBrown
17-12-2023 om 17:11
Ik heb nog wat blauwe kaas, daar ga ik een beetje pasta mee maken. En daarbij ga maak ik snijbonen met tomaat.
FaithfulDuck87
17-12-2023 om 17:22
Friezinnetje schreef op 17-12-2023 om 12:43:
ik ga straks een zuurkoolschotel maken, voor morgen en vandaag heb ik nog een naanbrood liggen, waar ik mss wat kaas en salami op leg en even in de oven doe. Zal kijken of ik ook nog een bakje soep in de vriezer heb, dan eet ik dat er bij
Ik vond nog een bakje uiensoep en eet daar het naanbrood bij met wat kruidenboter.
MijnNaamIsHaas73
17-12-2023 om 18:09
Wij hebben vanmiddag een hele mooie wandeling gemaakt en daarna uitgebreid geborreld met vrienden. Nu op weg naar huis en daar warm ik nog wat tomatensoep en worstenbroodjes op. Beide uit de vriezervoorraad.