Eten
afrodite05
15-12-2023 om 07:10
Gezellig Dolfje, veel plezier!
Ik ben al sinds 3 uur wakker, kan niet meer slapen, dus gelukkig heb ik iets makkelijks op het menu (voor als ik later vandaag instort). Spruitjesstamppot met stoofvlees. Het stoofvlees komt uit de diepvries, de spruitjes zijn al schoongemaakt en de aardappelen zijn voorgeschild. Lui? Ja. Handig? Absoluut.
yette
15-12-2023 om 07:36
Veel plezier, Dolf!
Balen is dat, Afrodite! Hoop dat je vandaag een beetje rustig aan kan doen?
Ik maak vandaag courgette, boontjes en doperwten met knoflook, köfte en orzo met room, citroenzest, veel gemalen peper en parmezaan.
FaithfulDuck87
15-12-2023 om 07:36
ik eet vandaag bij mijn zusje, die jarig is. Geen idee wat er op het menu staat.
Dolfje
15-12-2023 om 07:46
afrodite05 schreef op 15-12-2023 om 07:10:
Ik ben al sinds 3 uur wakker, kan niet meer slapen,
Oh bah, ik vond 6 uur al veel te vroeg voor mijn vrije dag maar 3 uur is wel heel erg!
Dorestad
15-12-2023 om 09:39
ik kreeg 2 vuilniszakken bomvol boerenkool uit de tuin van mijn ouders. Die heb ik vanmorgen allemaal gewassen en er staan nu een paargrote pannen op om alles direct te koken. Hierna ga ik 10 kilo aardappelen koken, uit diezelfde tuin. Ongeschild trouwens. Mijn ouders gebruiken geen bestrijdingsmiddelen. Het wordt vanavond dus mous ( Gronings voor boerenkool stamppot). En dat worden heel veel diepvriesporties.
yette
15-12-2023 om 10:29
Wat een werk, Dorestad!
Hoe was je 2 vuilniszakken boerenkool?! In bad? In een wasmand onder de douche?
Teigera
15-12-2023 om 11:01
Jynta1981 schreef op 14-12-2023 om 22:34:
Geroosterde wortels klinkt goed. Ik heb een bos liggen, dus dat kan ik wel proberen. Hoe rooster je dat? Hoe lang en met welke kruiderij?
https://www.copymethat.com/r/pRXxxeYTg/easy-baked-carrots-kayotic-kitchen/ Ik maak het meestal zo Jynta.
Vandaag een feestelijke dag, we nemen uit school niet alleen onze eigen kinderen mee maar ook vriendinnetjes van frut I. Die is in de kerstvakantie jarig, we vieren haar vriendinnenfeestje alvast vandaag en de ploeg blijft ook eten. We hebben snacks uit de oven (vega, vlees, lactosevrij, allerlei keuzes
) en halen frietjes bij de snackbar. Toe een ijsje. En daarna blijft er 1 vriendinnetje slapen; als alles naar huis is en op bed ligt, liggen wij op de bank samen denk ik.
Dorestad
15-12-2023 om 13:45
yette schreef op 15-12-2023 om 10:29:
Wat een werk, Dorestad!
Hoe was je 2 vuilniszakken boerenkool?! In bad? In een wasmand onder de douche?
Inderdaad, de badkamer. Veel werk maar nu staan ervan ook heel veel bakken stamppot af te koelen in de garage. En we hebben daarna wel 10x het gemakkelijk.
Ik kreeg ook ongeveer 100 preien, die kunnen nog wekenlang buiten blijven staan maar ik heb 30 inmiddels schoon gemaakt. Niet te vergelijken met prei uit de winkel. Hier echt veel modder, her en der een slakje. Morgen preitaart.
Mijn ouders leven jaarrond van de opbrengst uit hun tuin. Veel werk.
ToetieToover
16-12-2023 om 08:48
Dorestad schreef op 15-12-2023 om 13:45:
[..]
Inderdaad, de badkamer. Veel werk maar nu staan ervan ook heel veel bakken stamppot af te koelen in de garage. En we hebben daarna wel 10x het gemakkelijk.
Ik kreeg ook ongeveer 100 preien, die kunnen nog wekenlang buiten blijven staan maar ik heb 30 inmiddels schoon gemaakt. Niet te vergelijken met prei uit de winkel. Hier echt veel modder, her en der een slakje. Morgen preitaart.
Mijn ouders leven jaarrond van de opbrengst uit hun tuin. Veel werk.
Oja, dat weet ik nog uit mijn jeugd. Veel werk!
Mijn opa had een moestuin. Dan kregen we enorme bossen boerenkool en maakten we een ‘productiestraatje’ thuis in de keuken, met grote wastobbes. De harde stelen wilden wij kinderen eruit, en dat moesten we dan maar zelf doen. Ik weet nog dat mijn broers vonden dat ik niet zo lang bewonderend naar de boerenkool moest kijken en mijn oudste broer een stronk in een vaas had gezet voor mij
vooral omdat ik zat de dromen en geen stelen aan het verwijderen was.
En na de boerenkoolwassing, blanchering en invriezing, kwam meestal het oliebollen bakfestijn waarvoor het weer alle hens aan dek was met beslag maken, grote tobbes vol. En dan in de schuur frituren, niet in een frituurpan, maar in de braadpan! We bakten voor de hele straat, geen idee waarom.
Ik heb zelf een bescheiden moestuin, vooral kruiden, want het zit ingebakken in mijn genen ofzo dus ik moestuinier vooral in een gezamenlijke moestuin en ik neem niet zoveel tegelijk mee. Daar heb ik geen zin meer in.
Ik vind je dapper, want inderdaad, het is veel meer waswerk dan groente uit de winkel. Ook veel gezonder uiteraard.
Koreveen
16-12-2023 om 09:31
Donderdagmiddag een trainingsmiddag met mijn team in Utrecht. Daarna met een paar collega’s in een shared dining tentje terecht gekomen waar we frietjes, paté met stokbrood, burrata, garnalenkroketjes deelden. Erg lekker en gezellig.
Gisteren startte mijn vakantie vakantie maar in de middag toch naar mijn werk getuft om bij de kerstborrel te zijn. Was erg gezellig met eetkraampjes met verse friet, wraps, erwtensoep en toe een pannenkoekje. Daarna naar huis gereden, kerstpakket afgegooid, vriend hallo gezegd en naar kerstborrel 2 gefietst. Was van mijn vrijwilligerswerk en ook heel gezellig met goede gluhwein. Hips
Vanavond met vriendin naar een supergoedvegan restaurant in een stadje hier vlakbij. Zin in
Fijne vakantie Dolf
Grappig dat boerenkoolbad, Dorestad maar jij gaat wel smullen komende tijd. Krijg ook trek in boerenkool maar lief blieft het niet.
ToetieToover
16-12-2023 om 09:41
Vandaag eten we Mexicaanse pizza’s op verzoek van dochter en als toetje lemon cheesecake. Toetje altijd eerst maken, en misschien eten we die nog wel als eerste op ook.
Mijn recept is heel simpel: 8 eiwitten stijfgeklopt, en daarin voorzichtig een mix inspatelen van: potje lemon curd (Mackays 340 gram, paar lepels achterhouden) bakje roomkaas (Philadelphia naturel 200 gram). Als laatste 50 gram rijstmeel doorroeren. Zachtjes half uurtje bakken op 145 graden en dan nog wat lemon curd bovenop smeren.
Van de dooiers maakte ik eerder crème brûlée 🍮.
yette
16-12-2023 om 10:09
Vegetarisch ding, ratatouille, ciabatta met noten en olijven, kruidenboter.
Jynta1981
16-12-2023 om 10:49
Gister aten we kippenbouten uit de oven met ovenfriet en salade.
Vanavond eet ik alleen met de kids en ze zijn niet helemaal fit. Denk pan soep met stokbroodje.
Morgen is oudste jarig en die wil graag sushi, maar we vieren het ook gewoon voor familie, dus denk dat het dan supermarkt sushi wordt (dit voelt als vloeken in de kerk
). Nog even overleggen met vriend.
Ted68
16-12-2023 om 11:33
Vanavond kookt man: gefrituurde groenten, en een runderkoteletten met kruidenboter.