Eten
Dolfje
19-11-2023 om 17:10
Dewi-Sri2 schreef op 19-11-2023 om 15:31:
Dolf, gaat het goed met de darmen? Het klinkt allemaal wel erg lekker wat jullie daar eten. Lig je lekker in de zon?
Het gaat gelukkig weer met de darmen..
liggen half in de zon want veel te heet..snap die mensen niet die hier de hele dag liggen te bakken en braden.. Je krijgt hier echt wel genoeg zon dus wij zitten eigenlijk zowat de hele dag onder een parasol.
Dewi-Sri2
19-11-2023 om 17:45
Dolfje schreef op 19-11-2023 om 17:10:
[..]
Het gaat gelukkig weer met de darmen..
liggen half in de zon want veel te heet..snap die mensen niet die hier de hele dag liggen te bakken en braden.. Je krijgt hier echt wel genoeg zon dus wij zitten eigenlijk zowat de hele dag onder een parasol.
O, wat ben ik jaloers!! Geniet er van, Dolf.
Vanavond wordt het heel saai een hamburgertje, aardappels en ratatouille uit blik. Echtgenoot is niet erg lekker en heeft helemaal geen zin in iets bijzonders. Jammer, want ik heb ineens allemaal leuke ideeën, maar die komen dan wel weer.
Moosey
19-11-2023 om 17:51
Waarom moet amandelmeel binnen twee weken op Dewi? Zo snel wordt het niet ranzig hoor. Wij hadden op werk ooit dozen van 10 kg amandelmeel, deden we maanden mee. Was geen probleem. Wel lekkerrrrrr banketstaven en gevulde speculaas
Ik ben geen zoetekauw maar alles met amandelspijs vind ik heerlijk.
Wij eten soep met mijn pistoletjes van gister. Zo maar ns aan beginnen. We lunchten in Rotterdam met mijn twee uitzonderlijk leuke nichtjes + aanhang, bij een vegan tent. Ik had een teriyaki beef (seitan dus) salade, was erg lekker maar geen koolhydraat bij te bekennen, dus ik lust al wel weer wat.
anijsblokje
19-11-2023 om 17:54
Maar echtgenoot kreeg wel een cadeautje in zijn schoon, geweldig Dewi! Nu knapt hij toch vast snel op?
@Dolfje: Heerlijk die zon, maar blijf maar lekker onder de parasol. Zeker met wat we nu weten over de zon snap ik bakkers ook niet.
@Moosey: Een familielid van mij heeft gewerkt met Meneer Wateetons voordat hij culinaire dingen ging doen. Aan het begin van zijn overstap volgden we de Van kop tot staart-workshop bij hem en dat was erg leuk. Maar ik snap je aversie tegen zijn online-manier-van-presenteren - gelukkig is dat dus ook maar een schilletje. Veel plezier weer morgen, je hebt in ieder geval de theorie al lekker in de praktijk gebracht dit weekend.
Hier vanavond pizza met salami.
Dorestad
19-11-2023 om 19:38
Dolf, gaat het goed met de darmen? Het klinkt allemaal wel erg lekker wat jullie daar eten. Lig je lekker in de zon?
Ik had zin om iets te doen op deze mistige, druilerige dag en ik heb amandelspijs gemaakt. Vond ik wel kunnen na de intocht van sinterklaas. Van de week, als de massa een paar dagen in de ijskast heeft gelegen, ga ik daar banketstaven van maken (denk ik), want die kennen ze hier volgens mij niet. Binnen twee weken moet ik dan nog een portie maken, want binnen die tijd moet het amandelmeel op, of ik moet er iets anders mee verzinnen. Gelukkig kan je amandelspijs invriezen. Misschien dat ik eens marsepein probeer, want daar ben ik dol op. Maar dat ligt hier ook gewoon in de supermarkt, bij de bakingrediënten. En gevulde speculaas staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar ik wacht nog op de speculaaskruiden die ik online heb besteld.
Ik heb eigenlijk niks met de feestdagen, maar nu we hier wonen, begint het toch te kriebelen. Vannacht heb ik een reep chocola in echtgenoot's schoen gestopt, bij gebrek aan chocoladeletter. Hij vond het ontzettend leuk.
Ik heb gisteren net een appelplaatkoek gemaakt met zelfgemaakte amandelspijs wat bijna een jaar geleden was ingevroren. Wil prima. Wij maken meestal 2 kg amandelspijs in 1x.
Herstel, mijn eega maakt het altijd. Van zelf ook de amandelen malen. Met veel meer citroenrasp dan dat er in recepten staat. Zoet en fris.
Marin125
19-11-2023 om 20:05
Binnen twee weken moet ik dan nog een portie maken, want binnen die tijd moet het amandelmeel op, of ik moet er iets anders mee verzinnen. Gelukkig kan je amandelspijs invriezen. Misschien dat ik eens marsepein probeer, want daar ben ik dol op. Maar dat ligt hier ook gewoon in de supermarkt, bij de bakingrediënten.
Amandelmeel kun je veel langer bewaren in de vriezer.
En zelfgemaakte marsepein is veel lekkerder dan gekochte, tenzij bij een goede bakker gekocht.
Koreveen
19-11-2023 om 20:42
Niet op streefgewicht, Dolfje??? Ik zag je foto’s en je ziet er top uit. Goed bezig hoor.
Heel gaaf die cursus, Moos. Hoe lang moet het kaasje rijpen?
Lief bakte gisteren pannenkoeken. Heerlijk. We hadden nog wat beslag over en na de F1 race (ja, we hadden onze wekker gezet om te kijken) bakte hij ze voor het ontbijt. Mjum.
Daarna naar mijn ouders voor de verjaardag van pa. En lekker mee gegeten. Witlof met ham en kaas uit de oven met aardappelkroketjes.
Moosey
19-11-2023 om 21:57
Die kaasjes moeten in principe nog zes weken rijpen nadat ze beschimmeld zijn, maar in dit geval gaan we ze wel volgende week allemaal meenemen om te proeven. Ik ga wel binnenkort eea aanschaffen om zelf kaas te maken, echt te leuk (je hebt er geen spullen voor nodig verder hoor, alleen stremsel en een soort chloorzout (klinkt eng, is het niet) en wat schimmelculturen.
afrodite05
20-11-2023 om 06:07
Leuk, al die verhalen over fermenteren. Ik zou het zelf niet snel gaan doen, maar vind het wel interessant om te lezen.
Ik maak vanavond een good old stamppotje met rauwe andijvie en een paar gehaktballetjes erbij. Of als de gehaktballetjes op blijken te zijn: iets anders uit de diepvries, zoals een braadworstje of slavink.
Dolfje
20-11-2023 om 09:06
Koreveen schreef op 19-11-2023 om 20:42:
Niet op streefgewicht, Dolfje??? Ik zag je foto’s en je ziet er top uit. Goed bezig hoor.
Dankjewel maar zeker nu er weer flink boven maar dat komt na de vakantie wel. Denk dat we straks na het ontbijt weer even gaan sporten. Beetje crosstrainer en loopband. Gisteren niet gedaan want lui
we zitten wel op de bovenste verdieping ( de tweede) en het resort is groot dus we lopen sowieso toch wel.
Gisteren at ik een stukje beef pie en een stukje spinazie-taart en een soort courgette /rösti. En ik heb wat ijs en Rice krispie treats en een soort chocoladeballetje als toetje op ( kon niet helemaal thuis brengen wat het was er liggen meer van die balletjes).
yette
20-11-2023 om 10:39
Aardappeltjes van de bakplaat, doperwten, salade en naar keuze vissticks of haloumi.
Dewi-Sri2
20-11-2023 om 17:06
Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie goeie adviezen rondom amandelmeel! Die twee weken stond op de verpakking, daar ging ik op af.
Ik denk dat ik donderdag maar eens gevulde speculaas ga maken, pure sinterklaasnostalgie. Vrijdag komt mijn lieve vriendin/buurvrouw mij helpen uitzoeken hoe ik de energiemaatschappij moet factureren, en ik vind het leuk dan wat echt nederlands "gebak" bij de koffie te geven. Zij is dol op onze cultuurverschillen, en ook op lekker eten. We hebben al een keer samen Indisch gekookt.
Yette, ik was mijn laptop aan het opruimen en ik kwam jouw recept voor knoflooktomaten tegen, van 11 jaar geleden. Je had het daar over serveren met wat luxere pasta, wat bedoelde je daar mee?
Hier wordt het eten redelijk saai zo langzamerhand. Echtgenoot eet zijn brood alleen met halvarine, want hij vindt het zonde van het beleg zolang hij niets proeft. Ik denk dat het vandaag maar andijviestamppot wordt, met een paar knakworstjes als vervanging voor rookworst. Eigenlijk had ik daar best wat spekjes bij kunnen doen, want die lust hij niet en ik wel
.
Teigera
20-11-2023 om 17:54
Wij eten vanavond een visje uit de oven, met sperziebonen en gekruide aardappels.
yette
20-11-2023 om 17:57
@Dewi-Sri, bij die knoflooktomaten bepaalt iedereen zelf hoe ze het eten. De een prut de tomaten op zijn/haar bord door de pasta heen, de ander eet de pasta naast de gevulde tomaten. Ik vind het daarom fijn als die 'kale' pasta nèt iets meer heeft - dus niet de goedkoopste, maar de wat betere pasta, zoals eierpasta of pasta tricolore. Soms voeg ik er voor de smaak iets makkelijks aan toe (olijfolie en zeezout, of wat pesto, of al limone) maar dan wel in kleine hoeveelheden, want de tomaten op zich zijn al een smaakbom. Dus eigenlijk maakt het ook niet zo uit, dat 'luxere' is mijn eigen voorkeur. Voor de pastavorm, kies ik bij deze tomaten trouwens liefst farfalle, penne of andere grotere pasta.
.