Eten
Kaaaaaaaatje
20-11-2023 om 18:27
Gisteren aten we een verspakket met een kerrieschotel.
Was opvallend lekker. En makkelijk want we hebben bijna niets staan in het huisje.
Vandaag kook ik in ons eigen huis terwijl vriend dingen aan het regelen is voor de verbouwing. Ik maak verse pasta (nou ja, gekochte verse pasta, dus niet gedroogde) met een simpele saus van gestoofde courgette, tomaten, garnalen en wat room (en citroen en peterselie).
Dorestad
20-11-2023 om 18:40
hier een vraag voor degene die fermenteren. Yoghurt maken. Ik heb een instant pot aangeschaft en heb voor het eerst, met die pot, yoghurt gemaakt. Heerlijk van smaak. Ik heb verse melk van de boerderij ervoor gebruikt. Het is alleen wat licht klonterig. Is dat normaal?
Moosey
20-11-2023 om 18:53
Verhit je de melk wel eerst tot 90 graden voor je er yoghurt van gaat maken? Dat schijnt nodig te zijn om de eiwitten te denatureren. Vraag me niet wat dat precies is, maar als dat niet gebeurt fermenteert je melk niet goed. Wordt niet alleen minder mooi dik, maar de kans op bederf is ook groter.
Het makkelijkst is houdbare melk gebruiken, maar ik snap dat je liever verse gebruikt. Maar dan moet je het dus eerst 10 minuten op 90 graden verhitten, terug laten koelen, dan pas op de yoghurtstand zetten.
Ben trouwens wel blij dat je dit noemt, want ik moet straks en droge worst en tempeh aan het fermenteren zetten op 2 verschillende temperaturen. Heb een sous vide-stick waarmee ik iets kan doen, maar de Instant Pot kan natuurlijk ook! Top ![]()
yette
20-11-2023 om 19:13
@ Dorestad, ik weet niet hoe een instant pot werkt, maar ik heb ook wel eens gehad dat de yoghurt ging scheiden. Bij mij kwam het door een te hoge temperatuur. Het werd dus per ongeluk paneer (kaas). Wat ik dan ook maar afmaakte: weer even echt laten koken en dan door een kaasdoek, die doek strak opdraaien en er iets zwaars opzetten
Dorestad
20-11-2023 om 19:58
Moosey schreef op 20-11-2023 om 18:53:
Verhit je de melk wel eerst tot 90 graden voor je er yoghurt van gaat maken? Dat schijnt nodig te zijn om de eiwitten te denatureren. Vraag me niet wat dat precies is, maar als dat niet gebeurt fermenteert je melk niet goed. Wordt niet alleen minder mooi dik, maar de kans op bederf is ook groter.
Het makkelijkst is houdbare melk gebruiken, maar ik snap dat je liever verse gebruikt. Maar dan moet je het dus eerst 10 minuten op 90 graden verhitten, terug laten koelen, dan pas op de yoghurtstand zetten.
Ben trouwens wel blij dat je dit noemt, want ik moet straks en droge worst en tempeh aan het fermenteren zetten op 2 verschillende temperaturen. Heb een sous vide-stick waarmee ik iets kan doen, maar de Instant Pot kan natuurlijk ook! Top
yette schreef op 20-11-2023 om 19:13:
@ Dorestad, ik weet niet hoe een instant pot werkt, maar ik heb ook wel eens gehad dat de yoghurt ging scheiden. Bij mij kwam het door een te hoge temperatuur. Het werd dus per ongeluk paneer (kaas). Wat ik dan ook maar afmaakte: weer even echt laten koken en dan door een kaasdoek, die doek strak opdraaien en er iets zwaars opzetten
![]()
Mijn instant pot pasteuriseert eerst de melk. Daarna afkoelen en wanneer de melk voldoende is afgekoeld kan ik yoghurt toevoegen. Ik heb geen invloed op de temperatuur.
Het fermenteren kan ik wel beïnvloeden. De minimumtijd is 6 uur, maximale tijd 24 uur. Ik heb 8 uur gekozen. Wie weet ga ik volgende keer wat meer uren kiezen.
Jullie zijn duidelijk veel verder met fermenteren. Ik deed het altijd alleen maar ouderwets met groenten
Moosey
20-11-2023 om 21:19
oh grappig, ik wist niet dat de yoghurtstand zo uitgebreid was, die van mij heeft geen programma’s maar standen, net ander model.
Op de fermenteer stand heb je ook geen invloed op de temperatuur? Je zou inderdaad wat met de tijd kunnen spelen. Klonterig doet mij ook wel denken aan juist te ver door gefermenteerde yoghurt. Tot welke temp laat je m terug koelen?
Dorestad
20-11-2023 om 21:35
Moosey schreef op 20-11-2023 om 21:19:
oh grappig, ik wist niet dat de yoghurtstand zo uitgebreid was, die van mij heeft geen programma’s maar standen, net ander model.
Op de fermenteer stand heb je ook geen invloed op de temperatuur? Je zou inderdaad wat met de tijd kunnen spelen. Klonterig doet mij ook wel denken aan juist te ver door gefermenteerde yoghurt. Tot welke temp laat je m terug koelen?
Geen idee Mosey. De IP geeft aan wanneer ik yoghurt moet toevoegen. Ik heb dan 30 min de tijd om dat te doen, anders stopt het programma. Ik meet dus zelf niets qua temperatuur. Ik volg de IP.
Overigens ben ik tot nu toe wel heel blij met mijn aanwinst. Ik zit volop in de testfase
Jynta1981
20-11-2023 om 22:50
Wij aten krieltjes, doperwten en wortels en een vegakipding.
Morgen andijviestamppot met gehaktballetjes.
afrodite05
21-11-2023 om 06:55
Ik ga een grote portie kip tajine maken vandaag, een deel voor vandaag en een deel voor in de diepvries. Aan groente gaan er aubergine, courgette, paprika en kikkererwten door. En knof en ui, maar die reken ik tot smaakmakers. Erbij wat couscous, mogelijk met rozijnen erdoor.
Dolfje
21-11-2023 om 10:09
Wij zaten gisteren hier in het donker maar we hadden wel trek dus ik heb wat koude dingetjes van het buffet gepakt wat ik tenminste kon zien wat het was. Broodje, beleg, salade. Toen het licht het weer deed nog een hamburger gepakt en een schaaltje tortillachips mee naar de kamer genomen.
Vanavond eten we eindelijk in het a la carte restaurant. Hebben de menukaart al bekeken uiteraard en als klopt wat online staat wordt het carpaccio en biefstuk met kruidenboter, toetje ben ik nog niet uit.
Teigera
21-11-2023 om 10:37
Wij eten vanavond pasta pesto met brie (uit de oven), spinazie en courgette erdoor qua groenten.
Ted68
21-11-2023 om 11:04
Ben dus weer thuis. Man had het verkeerde bakje uit de vriezer gehaald. (Alleen saus) ,dus heb er net spaetzli bij gemaakt. Dus word hetkalfsgeschnetzeltes met spaezli.