Eten
Dolfje
17-11-2023 om 08:31
Ik at gisteren een beetje ceasar salad, tomaat met kaas ,blauwe kaas met een cracker en wat rauwkost vooraf en als hoofdgerecht een plak roast beef met yorkshire pudding en wat jus.
Had yorkshire pudding nog nooit gehad was best lekker.
Geen toetje dit keer. Man had vooraf hetzelfde en een stukje kip geloof ik en een soort pannenkoek mee kip erin en een bord fruit na.
We proberen het een beetje met mate te doen, vergeleken met vroeger eten we nu rustig en veel kleinere porties, toen stouwde ik me helemaal vol. Ik doe nu niet koolhydraatarm maar let wel op. En er ligt zo ontzettend veel echt absurd maar goed het is ook een gigantisch groot resort.
yette
17-11-2023 om 08:44
Tip voor mayonaise zonder ei (ik ben niet vegan, maar durf het niet zo goed met rauw ei): gebruik het nat van kikkererwten, oftewel aquafaba!
Zelf maak ik er wel eens vegan toum mee, knoflooksaus. Maar met andere toevoegingen, zoals mosterd, krijg je op dezelfde manier vegan mayonaise. Ik gebruik het volgende 5-minuten recept voor toum:
Preparation time: 5 minutes
Cooking time: 0 minutes
6-7 cloves garlic, chopped
1 cup neutral flavoured oil (not olive oil, I used canola)
50ml/1.7flozs aquafaba/tinned chickpea water
1 tablespoon lemon juice
1 teaspoon salt
Step 1 - Place all of the ingredients in a tall jug that can fit your stick blender. Blend on high speed moving the blender in circular motions making sure to make a pass over the oily sections. Within seconds it will transform into a fluffy dip.
Bij stap 1 trek ik de staafmixer in een spiraal omhoog en that's it! Stap 2 is smullen.
Vandaag maak ik sobanoodles met aubergine, mango en sesam van Ottolenghi. Alleen doe ik er rucola door in plaats van korriander. Is iets heel anders, maar het werkt.
irmaladouce
17-11-2023 om 08:58
Hé yette, die toum klinkt interessant. Ga ik (of man, die ook altijd de aïoli maakt) een keer maken. Wat doe je dan met de kikkererwten zelf? Hummus maken?
afrodite05
17-11-2023 om 09:01
Wat schrijf je beeldend over je T-rex zoon, Yette, ik moest erom lachen. Hopelijk is de pijn goed te onderdrukken met medicatie.
Dolfje: klinkt goed allemaal. Leuk als er veel keus is en als het ook goed past binnen jullie dieet. Zit je inmiddels al op je streefgewicht?
Interessant, die hartige opties met havermout en yoghurt. Wij doen vandaag lekker banaal met frietjes uit de airfryer, frikadellen en een excuussalade. Rampzalige nacht achter de rug bij de huisartsenpost, dus ik ben blij dat ik niets ingewikkelds had gepland qua eten vanavond. Een ui snijden om frikadel speciaal te maken vind ik al teveel moeite (en bij mij werkt dat nogal heftig op de traanbuizen, lang niet altijd zin in), dus als man dat graag wil, moet hij zelf maar gaan snijden.
Dolfje
17-11-2023 om 09:05
afrodite05 schreef op 17-11-2023 om 09:01:
Dolfje: klinkt goed allemaal. Leuk als er veel keus is en als het ook goed past binnen jullie dieet. Zit je inmiddels al op je streefgewicht?
Nee helaas niet, zat er zelfs voor de vakantie al weer flink boven dus na de vakantie echt weer ff flink aan de slag. Nu is het wel genieten maar dus een soort van met mate.
Denk dat we vandaag ook weer gaan sporten maar wil dat wat later op de ochtend of vlak voor de lunch doen omdat het vorige keer vrij druk was meteen na het ontbijt. Denk dat we na het ontbijt maar eerst een strandwandeling gaan maken.
yette
17-11-2023 om 09:08
irmaladouce schreef op 17-11-2023 om 08:58:
Hé yette, die toum klinkt interessant. Ga ik (of man, die ook altijd de aïoli maakt) een keer maken. Wat doe je dan met de kikkererwten zelf? Hummus maken?
Ik ben zelf niet zo van de hummus. Kikkererwten gebruik ik vooral voor vegburgers en soms gaat er een handje door de salade.
Teigera
17-11-2023 om 09:52
Oh ja, aquafaba, daar heb ik wel eerder van gehoord ja. Nooit mee gewerkt eigenlijk. Interessant om er sausje mee te maken. Altijd beter dan weggooien! En we houden hier ook wel van knoflook
.
Kikkererwten rooster ik graag in de oven met specerijen, als hartige snack. Maar ik hou ook van hummus trouwens, maak ik ook regelmatig.
Vanavond ga ik uit eten, lief en de frutjes grijpen hun kans en eten chili con carne.
MijnNaamIsHaas73
17-11-2023 om 10:16
Ik was gisteren een avondje uit met vriendinnen. Interessante voorstelling gezien en snel een hapje gegeten in een eetcafé. Ik had gebakken vis met ravigottesaus en frietjes. Ook gegrilde romaine sla erbij. Dat laatste was het lekkerste onderdeel. Man en kinderen aten onbekende soep uit de vriezer, ze vonden m gelukkig wel lekker. Met tosti's.
Vanavond weet ik nog niet, man regelt eten dus zal wel iets in de fastfood friday categorie worden. Dit weekend gelukkig wel tijd om te koken dus dan maar weer gezond.
Jynta1981
17-11-2023 om 15:38
Wij eten wraps met krokante kip. Om aan te vullen: Ijsbergsla, tomaat, uitgebakken spek en avocado.
Dewi-Sri2
17-11-2023 om 17:51
Yette, wat heerlijk dat zoon zo goed gaat! Die t-rex armpjes herinner ik mij uit oude tijden, je moet je daar echt aan houden, anders kan je nare problemen krijgen.
Geweldig, die mayo van jou met aquafaba, ik heb hem gelijk opgeslagen.
Teig, hoe maak jij die geroosterde kikkererwten? Het klinkt erg lekker.
Vandaag hebben wij een luie dag ingelast wegens chronisch slaapgebrek. Door lastige omstandigheden slapen we beiden maar een uur of 3, 4 per nacht, en na een week gaat zich dat wreken. Daarbij komt dat echtgenoot maar niet van zijn rare verkoudheid afkomt. Hoesten, veel niezen, geen reuk, geen smaak. Daarom maar een pizza de oven in, aangekleed met wat zwarte olijven, champignons, paprika en voor hem een eitje. Meer voor de textuur dan voor de smaak. Ik ga er zo meteen Ottolenghi maar eens bij pakken voor wat groente-inspiratie.
Dolfje
17-11-2023 om 17:57
Wij hebben voor vanavond een reservering staan in het Italiaanse restaurant hier in het hotel. Het is ook een buffet maar je zit daar wat rustiger dan in het grote restaurant.
ToetieToover
18-11-2023 om 00:48
Vandaag pastinaaksoep en toen heb ik meteen maar een castagnaccio gebakken: een koek van kastanjemeel met rozijnen, pijnboompitten, sinaasappelzest, olijfolie en rozemarijn. Geserveerd met ricotta met honing en nog meer sinaasappelzest. We dronken er sinaasappelsap bij
en geschuimde melk met koekkruiden. Lekker herfstig.
Veel zin om te koken en eten had ik verder niet, die koek vult nogal. Of je moet er niet zoveel van eten, natuurlijk
. Lief bedacht dat hij dan zijn specialiteit kon maken: aardappelpuree met uitgebakken spekjes. Hij deed er verder niks bij vanwege niet nodig. Dus ik sneed wat ijsbergsla vanwege lekker fris en toch iets groens.