Eten
Loulou39
10-11-2023 om 16:19
ToetieToover schreef op 10-11-2023 om 08:20:
[..]
Leuk dat je de bietensoep gaat maken! Mijn Finse lief eet het graag, van oorsprong overgenomen van buurland Rusland onder de onmogelijke naam ‘borsjtsj‘ en ‘borssikeitto’ in het eveneens onmogelijke Fins. De bietensoep is lekker met een gekookt eitje erop en wat vers gehakt groen. Voor de kleur. Sowieso is paars mijn lievelingskleur
en dan paarse soep
![]()
Ik heb de ingrediënten vanmorgen gehaald 👍🏻
Ga ik morgen nog even eieren regelen (kan me er niets bij voorstellen, maar klinkt authentiek 👍🏻). Goed dat je over kleren begint “note to self” trek zwarte kleding aan tijdens koken…
Vanavond ga ik pompoensoep maken (pompoen, wortel en puntpaprika (want daar heb ik nog veel van😁)).
Broodjebrie
10-11-2023 om 17:39
pasta met tonijn, pijnboompitten, courgette, zoete paprika, ui, crème fraiche en pesto.
RoosOpJeHoed
10-11-2023 om 18:52
Toetie, knap dat je een nieuw gerecht gaat maken terwijl je eters krijgt. Ik heb dat lef nooit, dan ga ik eerst proefkoken. Anders heb ik veel te veel stress ook
Wat betreft die Nederlandse gewoonte om na een paar happen al te zeggen dat het lekker is: ik doe dat alleen als ik het echt meen. Heb vaak het idee dat mensen het zeggen uit beleefdheid. Heb ik één keer gedaan bij iets dat ik werkelijk niet te eten vond. De keer daarna kreeg ik het weer
Was een leermoment.
Afrodite, beterschap voor jullie. Zo sneu als je kind ziek is
Ik had aan het einde van de middag een vergadering die vreselijk uitliep. Man had chili sin carne gemaakt die langer in de pan had gezeten dan de bedoeling was. Maar dat pakte heerlijk uit. Altijd zo fijn als je thuiskomt, je de geur van eten buiten al ruikt en je gewoon kunt aanschuiven.
afrodite05
10-11-2023 om 19:34
Oja, ik wilde ook nog reageren op het aangeven dat iets wel (of niet) smaakt, maar toen begon de dag en drukte en... Dus dan nu maar.
Ik ben degene die thuis eigenlijk altijd kookt. Als ik niet kook, wordt er iets bezorgd, afgehaald of man maakt een gerecht volgens de verpakking (wereldgerecht van Knorr ofzo). Dus ik zeg thuis zelf eigenlijk nooit of iets me smaakt, want zelf gekookt.
Ik vraag het man wel eens, na een paar happen, want hij zegt het niet uit zichzelf. Hij zegt altijd dat het smaakt
Als het iets is wat ik voor het eerst maak, vraag ik of ik het vaker moet maken. Als man dan "Ja" antwoordt, weet ik dat hij het echt lekker vindt 
Mama-Inge
10-11-2023 om 19:46
Gisteren rijst met hete kip gegeten
Vandaag Aardappels met karbonade goulash
Teigera
10-11-2023 om 20:09
Ha, dat na een paar happen recenseren doen wij ook. Alle vier
. En ik vraag ook inderdaad regelmatig aan lief of het vaker op tafel kan komen. Als ik het niet zo lekker vind bij anderen, eet ik gewoon door maar zal ik niet zoveel zeggen over het eten.
Vanavond hadden we vooraf soto ayam (nog van vorige week, ingevroren geweest), daarna cah van spitskool met ei erdoor (soort roerbak), bumbu bali met hamlappen en zilvervliesrijst. De spitskool vonden we allevier voor herhaling vatbaar, het vleesgerecht vonden ik en de frutjes echt wat te pittig. Lief gooide er nog wat sriracha overheen en was zeer content
.
Dolfje
11-11-2023 om 07:06
Wij eten vanavond " Surinaamse kippensoep" recept en alle boodschappen van picnic. Hopelijk helpt het een beetje bij onze verkoudheid en ik ben ongesteld en vind soep altijd een goed idee.
afrodite05
11-11-2023 om 07:23
Ik moet even kijken of de broccolitaart die ik gisteren maakte wel in de diepvries past. Zo niet, eten we die vanavond. Anders maak ik iets waar ik al heel lang zin in heb: risotto met spinazie en een krokante kipburger erbij. Ik hoop dat er genoeg ruimte is in de diepvries, want ik heb meer zin in de risotto.
Ted68
11-11-2023 om 09:39
Gisteravond snell knakworst in bladerdaag gemaakt,met een bak salade erbij. Vanavond kookt man: lamhaxe en tagliatelle, pasta maakt hij altijd zelf.
En morgen eten we bij zoon...voor de eerste keer
yette
11-11-2023 om 11:27
Ik ga véél bolognese maken. De vriezer moet vol.
Volgende week een rare, drukke week, dus fijn om wat makkelijks achter de hand te hebben. De Vader zit in het buitenland en op maandag (en dinsdag?) ben ik op en neer naar in Nijmegen waar onze transzoon zijn top surgery krijgt. Da's hier niet om de hoek. Denk dat ik ook als hij na de operatie weer thuis is, nog wel druk met hem ben en weinig energie overhoudt om echt te koken - hoewel dat misschien ook wel een aangename afleiding kan zijn ...
Dolfje
11-11-2023 om 11:40
Snap dat je vooruit gaat koken Yette! Sterkte voor transzoon met de operatie.
afrodite05
11-11-2023 om 12:34
Sterkte Yette, zowel met de drukte als natuurlijk voor je transzoon. Al begrijp ik die term nooit zo goed: is het dan dat je kind je zoon was maar straks je dochter is, of juist andersom? Hoe dan ook: hopelijk een spoedig herstel.
Hier is het gelukt om de broccolitaart in de vriezer te krijgen. Ik kreeg een lumineus idee: in kwarten snijden en dan invriezen. Dat zijn makkelijkere stukken om op te bergen dan een ronde taart. Dus vanavond spinazierisotto 
ToetieToover
11-11-2023 om 13:15
Vierkante taarten bakken voortaan, Afrodite? En Nijmegen is hier eigenlijk wel om de hoek.
Spannende dagen komen eraan, Yette, intensief ook. Hopelijk met het gewenste resultaat en zonder complicaties.
Vandaag staat de rendang gepland maar ik weet niet of ik er zin in heb
ik word een beetje recalcitrant van alles in volgorde van bederf moeten opeten. Het is ook zoveel. Ik breng een bakje naar de buren, voor de buurman en de buurvrouw. Wegens ziekte aldaar en beiden houden niet van koken. Kom ik er nog goed vanaf.
mijn moeder eet niets spicy dus is niet geschikt als dumpplaats
. Ze riep wel braaf “heerlijk!” na een paar happen over de brandade, gisteren.
Rendang dus. Met rijst, komkommersalade en paksoi/sperziebonenmix. Voor onszelf doe ik er nog hartige hangop met zadenmix bij.
GeorgieBrown
11-11-2023 om 14:30
Dolfje, fijne vakantie alvast. Prima tijd van 't jaar om te gaan.
Ik zeg het meestal ook meteen als het eten lekker is. En ik vind het leuk als eters dat doen. Geen risico dat ik de volgende keer hetzelfde serveer. Ik houd in mijn hoofd een lijstje bij wat ik al een keer heb gemaakt en voor wie. Ik maak zeker niet 2x hetzelfde. En mss is niet het hele diner iets wat ik nog niet heb geprobeerd, maar er is zeker altijd iets nieuws bij. Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb. Als ik niets nieuws uitprobeer vind ik er zelf niks aan, dat is de lol van mensen uitnodigen voor mij. 
Ik heb net dumpling wrapper deeg gemaakt. Ik ga zo een batch dumplings maken. Vulling wordt iets met jackfruit. Dat heb ik zelf nog nooit gemaakt, en ik had een keer een blik meegenomen in een opwelling. Verder heb ik nog groene kool en wortel. Wordt vast wel iets.
MijnNaamIsHaas73
11-11-2023 om 15:35
Spannend en druk Yette, sterkte daarmee! Vermoedelijk ook een moment waar je kind heel erg naar uit kijkt dus ook mooi dat het nu zo ver is. Is vast een lange en misschien ook wel lastige weg geweest.
Gisteren waren wij uit eten, ik kon niet zelf kiezen helaas, het was veel vlees en een nagerecht waar ik niet echt blij van werd. De steak tartaar en diamanthaas waren wel erg lekker. En het was heel gezellig en goede bediening.
Vandaag eten we "paella"
en dan paarse soep