Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Dewi-Sri2 schreef op 11-10-2023 om 18:07:

Afro, heel veel sterkte, wat moeilijk voor jullie allemaal!

Hier in Frankrijk ben ik wel eens jaloers op de makkelijke verkrijgbaarheid van uitheemse ingrediënten in NL. Kruiden en specerijen zijn wel te krijgen, online, tegen waanzinnige prijzen, maar probeer maar eens aan paksoi te komen. Of verse jeruk purut!
Maar ik merk dat vooral E. Leclerc z'n best doet. Lekkere dimsum en loempiaatjes. De Hyper U heeft erg lekkere verse gyoza, maar probeer maar eens wonton- of loempiavellen te krijgen. Taugé blijft een kwestie van trial and error, en het lukt me niet om het zelf fatsoenlijk de grond uit te krijgen.

Maar goed, als bovengemiddeld foodprocessor doe ik hier vanavond iets met nems (loempiaatjes dus), gebakken mihoen uit Nederland en wat ik aan groenten kan verzinnen. Misschien een salade met ongebakken mihoen, wat ik heb wel een lekkere dressing ontdekt. Zometeen maar even eitjes koken.

Mungbonen kun je het beste laten kiemen door ze een dag te weken en vervolgens dagelijks begin en einde dag te spoelen in een glazen pot met een panty om de opening geknoopt. En dan beetje schuin wegzetten in het licht. Sommige instructies zeggen donker, maar de temperatuur is veel belangrijker in mijn ervaring. Ze worden niet zo mooi recht, maar de smaak is prima. En je moet de schillen er tussenuit vissen. 

Overigens vind ik gekiemde linzen een lekkere vervanging. 

Ik heb het restant van de reuzengehaktbal uit de airfryer gehaald. Denk salade of zo erbij.

@Moirmel: ik heb, behalve de ghee, dus wel alles in huis qua ingrediënten die je opnoemde. Maar ook ik doe weleens lekker makkelijk door de week, en gebruik idd een kant en klare boemboe. Zowel bij supermarkten als bij toko's te krijgen, moet je natuurlijk wel een toko in de buurt hebben. Boemboe voor biryani heb ik nooit in de supermarkt gezien.
Vanavond dan weer niks bijzonders: spaghetti met rode saus, veel groenten en gehaktballetjes. En flink kaas eroverheen natuurlijk. Op verzoek van de frutjes .  

Pasta met verschillende soorten paddenstoelen in een lichte roomsaus (room met melk en bouillon). Sjalotje en knof gefruit en daarna de paddenstoelen erbij. Op het bord nog versgeraspte Parmezaan en grofgehakte rucola erover.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-10-2023 om 09:50

ik heb nog een kip-saté schnitzel liggen en daar bak ik denk ik wat patatjes bij. 
Ga vanmiddag eerst met vriendin naar het laatste toegevoegde UNESCO-werelderfgoed toe. 

Friezinnetje schreef op 12-10-2023 om 09:50:

Ga vanmiddag eerst met vriendin naar het laatste toegevoegde UNESCO-werelderfgoed toe.

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig dus gaan googelen

Leuk maar een beetje ver weg voor ons. 

Morgen gaat de buitenkeuken in winterslaap, dus maak ik vanavond nog een keer lekker hard dichtgeschroeide tournedos van de plancha. Echtgenoot kan niet tegen die lucht binnen, dus moet het wel buiten. Daar gaan lekker ordinair frietjes bij (ook zoiets wat ik beter buiten kan doen) en iets van een salade of zo.
Morgen wordt het de rest van de tournedos, die ik vanavond daarna in de japanse marinade zet (is al klaar). Erbij gaan gyoza en alweer salade, of een groentedingetje met chinese kool en taugé want, hoera, die was er weer!

Dank voor de tips, Toetie! Het probleem is dat ik hier nog nergens mungboontjes gevonden heb.
Die gekiemde linzen lijken me ook erg lekker. Neem je daar gewone gedroogde groene linzen voor?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-10-2023 om 17:19

Dolfje schreef op 12-10-2023 om 16:07:

[..]

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig dus gaan googelen

Leuk maar een beetje ver weg voor ons.

Enorm interessant, vooral met de wetenschap dat dit meer dan 200 jaar geleden gemaakt is. Alles zelf berekend en gemaakt. 

En het is het kleinste werelderfgoedgebouw van de hele wereld. Met een dik uur ben je uitgekeken, maar wel erg leuk en leerzaam

Friezinnetje schreef op 12-10-2023 om 17:19:

[..]

Enorm interessant, vooral met de wetenschap dat dit meer dan 200 jaar geleden gemaakt is. Alles zelf berekend en gemaakt.

En het is het kleinste werelderfgoedgebouw van de hele wereld. Met een dik uur ben je uitgekeken, maar wel erg leuk en leerzaam

Leuk!!! 

Dewi-Sri2 schreef op 12-10-2023 om 16:07:

Morgen gaat de buitenkeuken in winterslaap, dus maak ik vanavond nog een keer lekker hard dichtgeschroeide tournedos van de plancha. Echtgenoot kan niet tegen die lucht binnen, dus moet het wel buiten. Daar gaan lekker ordinair frietjes bij (ook zoiets wat ik beter buiten kan doen) en iets van een salade of zo.
Morgen wordt het de rest van de tournedos, die ik vanavond daarna in de japanse marinade zet (is al klaar). Erbij gaan gyoza en alweer salade, of een groentedingetje met chinese kool en taugé want, hoera, die was er weer!

Dank voor de tips, Toetie! Het probleem is dat ik hier nog nergens mungboontjes gevonden heb.
Die gekiemde linzen lijken me ook erg lekker. Neem je daar gewone gedroogde groene linzen voor?

Jazeker, ‘gewoon’ uit een pak. Zolang het geen splitlinzen zijn, gaan ze kiemen. Kies een warm plekje uit, dan gaan ze sneller. 

vandaag een salade met croutons van een restje cornbread, salade was ijsberg, avocado, tomaat, sperziebonen, gerookte kipfilet en gekookt ei

en verder maakte lief aardappelpuree en bakte ik gekruide pompoenstukjes in de oven en vleide daar wat geitenkaas tussen.

vooraf warme chocomel met slagroom want ik was zeiknat geregend. Grrr. 

Noodles, kip, wokgroente en een woksausje. Erbij kroepoek, uitjes, seroendeng.

Morgen en vrijdag eet ik met de meisjes, morgen wraps met kip en groente etc. 
Zaterdag denk ik patatjes ofzo, ik laat hun kiezen.

Onze jongste lusikniet mocht bij een vriendje eten dus dat gaf de mogelijkheid voor champignons in de hoofdrol.  Ik maakte een vegetarisch stoofpotje met ui, knoflook, kastanjechampignons,  gedroogde tomaat,  spinazie, kaas en een roomsausje. Daar aten we brood bij. Was lekker maar niet heel erg vullend dus nu eet ik een stroopkoek bij de thee  

Tomatensoep met volkoren stokbrood. 

Gisteravond kookte mijn zus, een of ander recept uit een editie van Foodies. Op zich best prima, maar dan haalt ze weer allerlei ingrediënten waar je maar een beetje van gebruikt, en verder staat het dus in de kast bij mijn moeder en die gebruikt het niet. Beetje zonde. Zelf gebruikt ze het wel, maar dan neemt ze het restant dus niet mee naar huis. Zal aan mij liggen, maar ik vond dat stom. Maar het eten was wel lekker, gewokte spitskool met peultjes, wat wortel en pittig gehakt door een of andere marinade met udonnoodles. Later zijn we dat naar mijn moeder gaan brengen die bij mijn vader bleef waken. Wij hebben hem een welterusten-kus gegeven en zijn toen van het verzorgingshuis naar het ouderlijk huis teruggegaan. Daar stond mijn man ons op te wachten om te vertellen dat mijn moeder had gebeld: mijn vader was overleden. Dus wij weer terug. Ik ben nog nooit zo vaak heen en weer geweest op een dag en ben totaal het besef van tijd kwijt. Mede daarom en door wat irritaties hier in huis (ook door de vermoeidheid, maar ook andere irritaties), was ik vanavond graag naar ons eigen huis gegaan, maar uiteindelijk zei man (terecht) dat dat wat omslachtig is omdat we morgen ook hier moeten zijn om de rest van de uitvaart te organiseren. Dus onderweg een frietje gehaald, man met hamburger, ik met kroket. Morgenavond gaan we wel naar huis, maar waarschijnlijk pas na het eten. Zus wil weer koken: iets met onze sperziebonen, en ze had het over simpele macaroni. Tja, al "onze" verse boodschappen krijgen een heel andere bestemming dan hoe ik het in mijn hoofd had qua weekmenu en de structuurjunk in mij trekt dat niet zo goed. Blij als we weer thuis zijn en ik weer controle en zeggenschap over mijn eigen dagritme heb. Nu eerst maar slapen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.