Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Moirmel schreef op 10-10-2023 om 23:33:

[..]

Bedankt want dit is exact wat ik bedoel. Ik kom hier soms recepten tegen met bv. zeewier, maar daarvoor moet ik al 200km rijden om het te krijgen.
Waarschijnlijk kan ik in Brussel een heleboel ingrediënten terugvinden die hier aangehaald worden, maar deze zijn zeker niet standaard verkrijgbaar in de lokale supermarkten.
Let wel: ik bedoel dit niet als een belediging, leer net graag bij met de recepten die hier gedeeld worden.

Een van de redenen waarom ik héél graag in een grote stad woon als liefhebber van eten en koken: de ongelooflijke hoeveelheid aan diverse restaurants en winkels waar zeer uiteenlopend aanbod voorhanden is. Dat vind ik een enorme luxe. 

Al maak ik van slechts een paar ingrediënten ook een prima maal hoor. Hoeft niet elke dag circus op m’n bord te zijn.

Gister aten we penne met paddestoelen, ui, spinazie, Hamblokjes en roomkaas. Pijnboompitjes en geraspte kaas voor erover.  Altijd een goed gegeten maaltje hier thuis en het staat lekker snel op tafel.

Vanavond aardappels, doperwten en wortels en vissticks. Of vriend moet wat anders bedenken en koken: ook prima.

Ik heb gekruide kipfilet uit de diepvries gehaald maar weet nog niet wat we erbij eten. Vanmiddag komt picnic en het ligt een beetje aan hoe de middag verloopt want er komt een monteur en ik wil voor het eten nog gaan sporten want we kunnen vandaag en morgen thuis niet douchen. 

Wij eten vanavond biryani met kip, met sperziebonen erbij. Boemboe uit de toko gehaald tijdje geleden, ik ken biryani alleen uit restaurants, nooit zelf gemaakt. Dus leuk probeersel. Is heel mild dus denk dat de frutjes het ook wel blieven. 

Teigera schreef op 11-10-2023 om 08:03:

Wij eten vanavond biryani met kip, met sperziebonen erbij. Boemboe uit de toko gehaald tijdje geleden, ik ken biryani alleen uit restaurants, nooit zelf gemaakt. Dus leuk probeersel. Is heel mild dus denk dat de frutjes het ook wel blieven.

Als ik het recept opzoek kom ik aan 25 ingrediënten en dat is dus precies wat ik bedoel in mijn eerdere berichten.
Enfin, partner gaat bij vriendin eten vandaag, dus ik eet brood met kaas.  

Moirmel schreef op 11-10-2023 om 08:43:

[..]

Als ik het recept opzoek kom ik aan 25 ingrediënten en dat is dus precies wat ik bedoel in mijn eerdere berichten.

Die ingrediënten zijn voor 70% specerijen die de meeste mensen wel In de kast hebben staan? Echt bijna niks tussen wat niet wat bij een gemiddelde supermarkt te halen is?

Libertine schreef op 11-10-2023 om 08:51:

[..]

Die ingrediënten zijn voor 70% specerijen die de meeste mensen wel In de kast hebben staan? Echt bijna niks tussen wat niet wat bij een gemiddelde supermarkt te halen is?

Wacht even: verse gember, garam masala (wat is dit?), chili vlokken, steranijs, kaneelstokjes, saffraan, verse koriander en ghee (ook opzoeken wat dit is) ; niets daarvan heb ik in huis.  

Hie wel bovenmatig geinteresseerd in eten en nieuwe dingen inderdaad, maar ook hier kinderen die niets eten wat ze niet kennen. Gelukkig eten ze een aantal dingen graag die wij ook graag eten. En soms eten ze maar gewoon niet mee, vind ik ook prima, een bak rauwkost met houmous en een boterham zonder beleg kan soms ook een prima maaltijd zijn.

We eten gebakken garnalen met chorizo en paprika, spinazie en een beetje couscous erbij.

Moirmel schreef op 11-10-2023 om 09:01:

[..]

Wacht even: verse gember, garam masala (wat is dit?), chili vlokken, steranijs, kaneelstokjes, saffraan, verse koriander en ghee (ook opzoeken wat dit is) ; niets daarvan heb ik in huis.

Dat je het niet kent of in huis hebt wil niet zeggen dat het niet makkelijk verkrijgbaar is? De appie heeft dit over het algemeen in het standaard aanbod. (Masala is een mix aan kruiden die ook prima los te verkrijgen zijn). 

er is een wereld te ontdekken in de meeste supermarkten moirmel! 

yette

yette

11-10-2023 om 13:06 Topicstarter

Gisteren werd het een diepvriespizza. Niet omdat mijn uitje uitliep en ik niet kon koken, maar omdat ik eerder terug moest ivm de epilepsie van de oudste en daar de hele middag en avond druk mee was. 

Vandaag groene groentesoep met spinazie, courgette en erwtjes. Erbij Spaanse tortilla en versgebakken olijvenbrood. 

Moirmel schreef op 11-10-2023 om 08:43:

[..]

Teigera geeft ook aan dat ze een boemboe gebruikt,  dat is een (nat) mengsel van kruiden en specerijen. Dan heb je dus geen 25 ingrediënten nodig. Wel een toko waar je een boemboe voor biryaini kan kopen. Veel boemboes hebben ze ook gewoon in de supermarkt. 

Wij eten vanavond nachos met gehakt, ui, paprika, bonen mais en tomaat.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-10-2023 om 16:41

volgens mij zit er in het diepvrieszakje kipcurry. Dan rijst erbij

Afro, heel veel sterkte,  wat moeilijk voor jullie allemaal!

Hier in Frankrijk ben ik wel eens jaloers op de makkelijke verkrijgbaarheid van uitheemse ingrediënten in NL. Kruiden en specerijen zijn wel te krijgen, online, tegen waanzinnige prijzen, maar probeer maar eens aan paksoi te komen. Of verse jeruk purut!
Maar ik merk dat vooral E. Leclerc z'n best doet. Lekkere dimsum en loempiaatjes. De Hyper U heeft erg lekkere verse gyoza, maar probeer maar eens wonton- of loempiavellen te krijgen. Taugé blijft een kwestie van trial and error, en het lukt me niet om het zelf fatsoenlijk de grond uit te krijgen.

Maar goed, als bovengemiddeld foodprocessor doe ik hier vanavond iets met nems (loempiaatjes dus), gebakken mihoen uit Nederland en wat ik aan groenten kan verzinnen. Misschien een salade met ongebakken mihoen, wat ik heb wel een lekkere dressing ontdekt. Zometeen maar even eitjes koken.

Ik heb net een snelle wortel tomatensoep gemaakt voor meteen na het sporten.
Dadelijk bij de kipfilet gooi ik sperziebonen met ui en knoflook in de wok.

Moirmel schreef op 11-10-2023 om 09:01:

[..]

Op de verse koriander na, heb ik dat inderdaad allemaal in de kast staan. En ook allemaal bij Albert Heijn te koop. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.