Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Wat spannend Teig, iets heel anders gaan doen, maar ook wel leuk!

Zuurkoolstamppot zou ik ook niet zo'n zin in hebben nu, Afro. Hopelijk smaakt het alsnog en bevalt het logeerpartijtje!

Leuk al die verhalen over het leven in Frankrijk  

Dan komt nu mijn anekdote over rijstevlaai: Ik was een kleine drie jaar geleden op een verjaardag en de gastvrouw had rijstevlaai gemaakt. Werkelijk niet te eten dat ding! Sindsdien heb ik trek in een echte, Limburgse rijstevlaai en vanmorgen heb ik er eindelijk één gehaald bij de bakker. Het was me het wachten waard  

Vanavond eten we simpele broccolisoep met kleine volkorenbroodjes die ik bij dezelfde bakker haalde. Heb er gelukkig aan gedacht mijn staafmixer in te pakken. Föhn ben ik wel vergeten en er is er geen in het huisje hier, dus Limburg kent mij nu als dr. Emmet Brown

Hopelijk kunnen we vanavond nog op het terras eten, de rest van de week is regen voorspeld

yette

yette

22-07-2023 om 16:47 Topicstarter

irmaladouce schreef op 22-07-2023 om 12:24:

Ik ga vandaag voor de eerste keer Vietnamese springrolls maken. De sausjes zijn al klaar.

Bedankt voor de reminder Ik heb hier ook nog ergens rijstvellen liggen om een keer springrolls voor bij de borrel te maken. Het geborrel met vrienden en buren loopt hier namelijk altijd uit, waarna je gegeten èn gedronken hebt. Ik verzin dus graag iets met groente. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-07-2023 om 17:17

ik eet vandaag taco's met een restje stoofvlees, courgette, ui en zwarte bonen. 

Nog meer springroll-liefhebbers dus . Ik heb rijstvellen zien liggen bij de Hyper U, die ga ik maandag maar eens scoren. En grote garnalen, en hopen dat er taugé is.

Ik moet na morgen zorgen dat er genoeg is om in de magnetron te stoppen, want maandag, dinsdag en woensdag worden hier zonnepanelen gelegd en wordt mijn inductieplaat geïnstalleerd. Ik kan wel koken op de grote gasbarbecue, maar ze voorspellen regen.
Dat wordt dus ook zorgen voor wat fourage voor de installateurs, net zoals een week of wat geleden toen de airco werd aangelegd. Ik voerde de twee mannen muffins en appeltaart. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt, en ze liepen drie keer zo hard. Ze vroegen of dat in Nederland gewoonte was, en veronderstelden dat dat dan wel een heel leuk land zou zijn. Ik heb het maar zo gelaten .

yette

yette

22-07-2023 om 17:52 Topicstarter

Hou het weer in de gaten, Dewi. Hier is de voorspelde regen voor dinsdag, vandaag gelukkig afgemeld. Erg fijn want een oude studievriend van me komt met zijn gezin kijken hoe ik hier zit. 

Zo. Best veel geïnternet vandaag. Ik wacht tot de rest hun glas leeg heeft en dan rij ik weer naar onbereikbaar gebied zodat de jongste het eten kan maken voordat de torretjes om 20.45 uit de bomen komen. 't Is wat 

Dank voor de tip, Yette! Maar Météo France is tamelijk stellig over de regen op maandag, zoals ook zijn broertje Buienradar, hoewel ik dat een tamelijk onbetrouwbare voorspeller vind. Van wat voor torretjes heb jij last? Wij hebben voornamelijk knaloranje torretjes met prachtige zwarte patroontjes, en sprinkhanen van +10 cm. En van frélons, hoornaars, maar gelukkig niet te erg.

De springrolls stel ik uit tot maandag over een week, ik zie me de komende installatiedagen nog geen tijdenlang bezig in de keuken, waar het wel een puinhoop zal zijn. Ik vind het nog steeds bizar dat de Hyper U dicht is op zondag, terwijl de Intermarché gedurende de ochtend wel open is. Maar okee, ik ga morgenochtend vroeg lekker naar de bakker voor verse croissantjes en zeer goed stokbrood ("baguette tradition"). En misschien wat lekkers, want oh, die Franse bakkers zijn echt veel te goed

Geweldig Roos, dat je er al 3 jaar zin in hebt!

Ik val ook weer eens binnen vanuit Italië.  Gisteren echt verrukkelijk gegeten, vooraf salade caprese (alleen veel te veel, ik hoef de komende dagen geen mozzarella meer). Als hoofdgerecht had ik biefstuk met truffelsaus. Als bijgerecht kozen we geroosterde aardappelen en spinazie "al burro". Ik heb echt nog nooit zo'n lekkere spinazie gegeten. 

Vanavond aten we "thuis", ik maakte caesar salade.  Het enige wat ik er zelf aan heb gedaan is eieren koken en croutons bakken. Maar het was lekker en we hebben weer gegeten. 

Verder eet ik hier veel en lekker haha. De plaatselijke supermarkt valt wel wat tegen, hopelijk op de volgende camping een betere.

Over gesloten supermarkten trouwens, die hier is tussen middag 2 uur dicht.

Wat leuk te lezen over Limburg, Frankrijk en Italie! 
Hier helaas ook voorspelde regen. Heb ik eindelijk vakantie, regent het... nou ja. Vanmiddag hadden we een feestje bij mijn ouders, ze hadden een gasbarbecue gehuurd en daarbij goede barbecuepakketten met verschillende salades, zalm, veel vega opties (niet iedereen bij ons eet vlees), garnalen, groentes en vlees geregeld. Erg fijn want niet al te veel werk voor hun, en het smaakte allemaal goed en was gezellig. 

Vanavond gepofte bieten met geitenkaas, balsamico, tijm en boekweit. Denk ik. 

De springrolls waren goed gelukt en erg lekker! Blaadje botersla, rijstvermicelli, rode puntpaprika, komkommer, lenteui en munt zat erin. Maarre...  ik ga dat dus niet iedere week doen, hè.

Vandaag linguini met kerstomaatjes, spinazie, feta en Italiaanse kruiderij. 

Wij aten dus bij vrienden. Bij de borrel blokjes kaas en worst, chips en druiven en we aten een hamburger van de bakplaat en kipblokjes en salade. Was lekker en gezellig.
Vandaag weet ik het nog niet. Vandaag mijn enige weekenddag en ik heb nog nergens zin in. 

irmaladouce schreef op 23-07-2023 om 08:24:

Vandaag linguini met kerstomaatjes, spinazie, feta en Italiaanse kruiderij.

In plaats van (diepvries)spinazie gaan er twee geraspte bolcourgettes uit de tuin in. Die gaan hard momenteel...

yette

yette

23-07-2023 om 11:56 Topicstarter

@ Dewi, het zijn piepkleine zwarte torretjes. Ongeveer 2mm groot. Spitse voorkant, zoals een snuitkever. 's Avonds komen ze met honderden tegelijk uit de bomen en dan lopen ze werkelijk óveral. Om gek van te worden. 
Verder 's zomers vooral cicades,  maar daar word je doof voor. En ook hier veel sprinkhanen en af en toe een enorme hoornaar. Gelukkig zijn die laatsten minder agressief dan ze eruit zien. 

In het voorjaar is het hier compleet anders: groen gras en bloemetjes & vlinders in alle kleuren. 

Oh en de muggen natuurlijk. Ik reageer nogal heftig op sommige franse muggen, dus ik slik hier antihistamine.

Hier hebben we op zondag het beste brood. Dan is er een marktje in de buurt waar een biologische bakker staat. Vanmorgen na mijn ochtendduik (om 7-8 uur is er nog niemand bij het meer) dus lekker vroeg naar de markt geweest. Dan ga ik voor brood en kom ik terug met brood, rauwmelkse kaas, twee soorten olijven, coeur de boeuf, een meloen,  een basilicumplant, sla met lekker veel zand, een potje veel te dure maar idioot lekkere pesto en saffraan van de kweker (hij verkoopt ook bolletjes maar ik weet niet of dat in Nederland lukt?).

De Zoon maakt vanavond broodjes hamburger. 

Dat van die cicades herken ik, maar als het me weer eens opvalt, vind ik dat nog steeds leuk. Volgens mij zit jij een heel stuk warmer dan ik.
Ik ga zo de lunch klaarmaken. Vanmorgen lekkere kaas gehaald en er is nog meloen met ham. Verder denk ik dat ik er caprese bij maak, dan springt echtgenoot een gat in de lucht. Voor vanavond nog een keer steak frites, denk ik. Met excuussla.

Ik heb net een soort van egg drop soup gemaakt maar dan ook met veel soepgroenten en taugé. Net een bakje op en dan straks na onze wandeling weer en meteen 2 kommen voor morgen apart gezet.
Vanavond maak ik een soort pizza's van kha wraps.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.