Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

yette

yette

10-07-2023 om 06:50 Topicstarter

Prosciutto? 

Ons festival ging dus niet door helaas maar we zijn naar iets anders hier in de buurt geweest. Daar Vietnamese loempia's op en thuis nog wat friet in de airfryer gegooid.
Vandaag dagje vrij en straks eens kijken wat we nog in huis hebben. Heb nog rucola als die tenminste nog goed is. En geloof ik kip.

hier vanavond orzo met spinazie, doperwten en wat vegan spek van La Vie, met een beetje citroenroom, verse munt en pistache nootjes erover. 

chili con carne vanavond

Vandaag bloemkool in kaassaus met puree en filets mingons. Iets duurder vlees, maar de komende twee dagen staat er een ratatouille zonder vlees op het menu. 
Vind het eigenlijk een goede compensatie: dagen met goed vlees/vis afgewisseld met vegetarische menu's, alleen houdt mijn partner nogal van haar stukje vlees bij de maaltijd; dus het is nog steeds wat zoeken.  
Partner eet ook geen volledige vis (vindt ze vies), filet is met lange tanden, tenzij ik hem in de oven gaar met groentjes en kruiden. 

JtM

JtM

10-07-2023 om 12:13

Zoon is vorige week jarig geweest en omdat hij niet thuis at ivm 'afscheid' van de BSO mocht hij gisteren kiezen wat we aten, dat werd Grieks. Vriend en zoon hebben het samen afgehaald bij ons favoriete Griekse restaurant. Was erg lekker!

Ik heb gisteren vast een romige pastasaus met lekker veel paprika gemaakt voor zoon en mij. Daar hoeft vriend straks alleen wat pasta bij te koken en kan ik de saus warm maken. Zelf eet hij lasagna uit de vriezer. 

Nog gefeliciteerd met je zoon JtM!

Weinig inspiratie hier voor het avondeten. Gisteren soep van gegrilde tomaat, paprika en ui. Vandaag gebakken krieltjes, sperziebonen en kip. Laatste week voor de zomervakantie hier en ik vind het chaotisch. Nog even alles afronden en afspraken aflopen. Kind heel de week in juichstemming, want feestweek op school en vriendjes die ineens nog even moeten afspreken. Blij als het vrijdag is

Vandaag bloemkoolsalade (kort gekookte bloemkool in zoet-zuur met kruiden gezet) met velveted kipfilethaasjes (gemarineerd in rijstolie+sesamolie, maizena, rijstwijn, daarna gebakken) en een gepofte zoete aardappel, daarin avocado en kruidenroomkaas met daarover wat gehakte pecannootjes. Nou ja gepoft is misschien een groot woord, ik leg de zoete aardappels tussen twee diepe borden in de magnetron, het velletje ingekruist alvast. Piep en klaar. Kip is ook snel klaar.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

10-07-2023 om 16:05

hartig taartje met salade

Vanavond maak ik andijviestamppot oor echtgenoot, met merguezworstjes. Ik ben er niet echt dol op, ik weet nog niet wat ik voor mezelf maak. Misschien andijviesla met tomaat en een eenvoudige dressing. Morgen wil ik gazpacho maken voor mezelf, het is er echt het weer voor. Geweldig recept van Janneke Vreugdenhil.

Als het wat minder warm is, ga ik eindelijk runderfond maken voor in de vriezer, volgens de methode van Peter Goossens. Eerste alle botten, vlees en "groentjes" de hete oven in, en dan lekker pruttelen. Nu al zin in, maar veel te heet buiten.

Friet met stoofvlees.

Wie oh wie heeft de gouden tip om een saus exact te binden? 
Echtgenoot eet tarweglutenvrij en lactosevrij.

Vandaag bloemkool in kaassaus. 
Blancheer de bloemkool, hou een liter kookvocht opzij. Maak een roux met volkoren speltmeel (bind heel anders dan tarwebloem), giet het kookvocht erbij. Saus veel te slap. Los maïzena op met lactose vrije melk, voeg het toe, saus te dik. Vervolgens begint het spel van bindmiddel toevoegen en vocht tot ik de juiste structuur krijg, maar het lijkt steeds alsof ik in een lab sta; dus er moet toch een eenvoudigere manier zijn. 
Oh ja, op het einde nog de gemalen kaas. 
(Voor zij die zeggen, dat is toch niet lactose vrij. Begin er niet over, die discussie al dikwijls genoeg met mijn partner gehad.)
Had vroeger dit probleem niet, maar die speltmeel lijkt een spelbreker te zijn.

Dus enige kok of chemicus hier die een tip kan geven? 
Anderzijds: eten was dik in orde en die filets mignons waren hun geld waard.   

@Moirmel: hier geen ervaring met volkoren speltmeel, kan je niet adviseren.

@RoosopjeHoed: succes met de laatste loodjes voor de zomervakantie! \

Ik moest gewoon werken vandaag, man vermaakte de kinderen en tot hun grote vreugd gingen ze naar het zwembad. we aten vanavond "vlamboyante kipstuckjes" in een pindastoof, met spinazie en rode paprika, en citroen-rijst. Vond de vega kipstuckjes helemaal niet pittig trouwens, wat volgens de verpakking wel zou zijn. 

Moirmel schreef op 10-07-2023 om 20:38:

Wie oh wie heeft de gouden tip om een saus exact te binden?
Echtgenoot eet tarweglutenvrij en lactosevrij.

Vandaag bloemkool in kaassaus.
Blancheer de bloemkool, hou een liter kookvocht opzij. Maak een roux met volkoren speltmeel (bind heel anders dan tarwebloem), giet het kookvocht erbij. Saus veel te slap. Los maïzena op met lactose vrije melk, voeg het toe, saus te dik. Vervolgens begint het spel van bindmiddel toevoegen en vocht tot ik de juiste structuur krijg, maar het lijkt steeds alsof ik in een lab sta; dus er moet toch een eenvoudigere manier zijn.
Oh ja, op het einde nog de gemalen kaas.
(Voor zij die zeggen, dat is toch niet lactose vrij. Begin er niet over, die discussie al dikwijls genoeg met mijn partner gehad.)
Had vroeger dit probleem niet, maar die speltmeel lijkt een spelbreker te zijn.

Dus enige kok of chemicus hier die een tip kan geven?
Anderzijds: eten was dik in orde en die filets mignons waren hun geld waard.

Ik eet glutenvrij en maak een roux op de traditionele manier maar dan met glutenvrij meel. Ik begin ook verder maar niet over spelt, gluten en lactose en dergelijke. Deze bindt net als ‘gewone’ bloem. Doves farm is het merk. Maar andere merken hebben dit ook in hun repertoire.

doves-farm-witte-bloem-glutenvrij.jpg

Kijk anders eens instructiefilmpjes voor het maken van een roux. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.