Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Jynta1981 schreef op 13-01-2023 om 15:31:

Irritant, want ze willen wel beide graag sla!

Die van mij lusten juist geen sla! "mama, die blaadjes vind ik niet zo lekker hoor" 

Geen tips hier dus.

Jynta1981 schreef op 13-01-2023 om 15:31:

Afrodite, wat doe je dan nog meer dan spitskool, gehakt, kerrie en rijst, of is dat het wel?

Ik ga de spitskool wokken met ui en misschien knoflook, maar ik ben voor de verandering weer eens misselijk, dus misschien laat ik de knoflook wel weg. En als de kool me te veel slinkt, gooi ik er misschien nog wat erwtjes door, maar dat zie ik nog wel. Het is weinig bruisend vandaag Ik zie man er nog wel voor aan om de fles chilisaus erbij te pakken, of gefrituurde uitjes of seroendeng voor er overheen, maar ja, hij is niet misselijk... Normaal had ik misschien ook nog wel een bakje champignons erbij gedaan, maar moe en lui dus tja.

Wat betreft de "kindersla": kan je misschien niet iets met sla, komkommer, kleine stukjes appel en evt wat uitgebakken spekjes, misschien nog wat kleine stukjes augurk? Geen idee hoor, maar dat lijken me makkelijke smaken. Ook een beetje afhankelijk van wat je ernaast kookt. Oh of een hardgekookt ei erdoor, ook vrij mild. Wel ingewikkeld hoor, dan is het een beetje "make your own salad" met al die bakjes losse ingrediënten op tafel. Eens in de zoveel tijd met tortilla's vind ik dat prima, maar elke dag... 

Edit: ik ga toch ook wat appel en rozijntjes door m'n maaltje roeren, zodat het hopelijk een beetje richting boboti gaat. Dan wordt het ietsje spannender.

Wij eten zelf belegde pizza met voor mij artisjokken,  champignons,  olijven en blauwe kaas.

Wat betreft sla zijn mijn kinderen gek op caesar salade,  die kleine kropjes Romeinen, met gekookt ei, anjovis, (cherrytomaat, maar die laat jij weg), parmezaanse kaas en dressing.  Evt stukjes kip maar dat ligt aan de rest van de maaltijd 

vandaag weer eens inspiratie vanuit het voedingscentrum weekmenu, namelijk de aardappel-prei-vissoep (https://mobiel.voedingscentrum.nl/recepten/gezond-recept/preisoep-met-vis.aspx?utm_source=DMdelivery&utm_medium=email&utm_content=Preisoep%20met%20vis&utm_campaign=Menu%20van%20de%20week%20%282023-01-12%29)

Met zadencrackers gegeten. En ik deed er garnalenfond doorheen in plaats van een bouillonblokje en kabeljauwfilet, nog half bevroren kon ik dat heel mooi in blokjes snijden. Ik was er trots op want normaal ben ik niet van de presentatie De Fin des huizes vond het heel erg Fins, dus dat kwam goed uit.

vanavond wordt het ovenpatatjes met mayo en vooraf of daarna, maar niet tegelijkertijd: witlofsalade met knolselderij, gerookte kip, mandarijntjes, walnoten en druiven. 

Ik heb al een tijdje Italiaanse wokgroente in de diepvries liggen, ooit in een aanbieding gehaald (1+1 gratis, 1 gebruikt, de ander in de dv). Ik vind zo'n zak niet zo lekker om gewoon te bakken en ik wil van die zak af, dus ik ga er lasagnesaus mee maken. Ik heb verse lasagnevellen en behalve gewone geraspte kaas ook een bol mozzarella. Misschien nog wat opleuken met olijven ofzo. Geen zin in moeilijk doen. 

Hoewel, mijn lasagnesaus wordt altijd te nattig. Vooral als ik een tweede portie invries, dat wordt dan na ontdooien een groot waterballet. Wel prima van smaak, maar het eet haast weg als soep. Heeft iemand daar tips voor? Ik gebruik geen pakjes/zakjes bij lasagne, wel een blik gepelde tomaten. Zou daar het probleem liggen? 

Edit: net tips gevonden om te binden. Maïzena toevoegen vind ik nooit zo lekker, maar ik las ergens iets over roux toevoegen. Dat ga ik denk ik vanavond eens proberen.

Vanavond chili sin carne. Beetje de vriezer leegmaken, er liggen nogal wat paprika's in.

Ik vind het perfect weer voor boerenkool met worst.

Op verzoek van oudste zoon: pizza 

Weet nog niet of het k&k word of bij de pizzeria vandaan. 

Ik ga erwtensoep maken, moet alleen nog wortels halen want dat ben ik vergeten. Ik maak geen snert want kook geen vlees mee maar er gaat wel rookworst en uitgebakken spekjes doorheen. Verder zonder aardappelen want die eten we nu natuurlijk niet dus de soep zal niet heel dik zijn maar zal evengoed smaken.
Erbij ga ik proberen een soort van pannenkoeken te maken van kokosmeel.

Ik moet zometeen nog wel even naar de winkel want ik kom net tot de ontdekking dat de rookworsten over datum zijn. 

Gisteren met vrienden bij de Kaasbar in Utrecht gegeten. Echt grappig concept en omdat we met 4 waren konden we veel soorten van de lopende band afhalen en proeven. 
Vanavond maakt lief varkensworstjes met gebakken aardappels en ovengeroosterde courgette, paprika, peen

Koreveen schreef op 14-01-2023 om 09:36:

Gisteren met vrienden bij de Kaasbar in Utrecht gegeten. Echt grappig concept en omdat we met 4 waren konden we veel soorten van de lopende band afhalen en proeven.

Ik zag het ja, ziet er leuk en lekker uit !

yette

yette

14-01-2023 om 09:40 Topicstarter

@ Afrodite: ik bak altijd alles droog voordat de tomaten er als laatste bij gaan. Eventueel vet van het gehakt giet ik af. En dan, na toevoeging van de tomaten, laat ik de boel geduldig pruttelen tot de gewenste dikte is bereikt. 

yette schreef op 14-01-2023 om 09:40:

@ Afrodite: ik bak altijd alles droog voordat de tomaten er als laatste bij gaan. Eventueel vet van het gehakt giet ik af. En dan, na toevoeging van de tomaten, laat ik de boel geduldig pruttelen tot de gewenste dikte is bereikt.

Ah ja, dat "geduldig" is niet echt mijn sterkste punt 

Ik weet het nog niet voor vanavond. Misschien wel Boerenkool stamp ook, al denk ik dat mijn gezin gaat steigeren want dat vinden ze geen weekend eten 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.