Eten
yette
14-01-2023 om 09:59
afrodite05 schreef op 14-01-2023 om 09:43:
[..]
Ah ja, dat "geduldig" is niet echt mijn sterkste punt
![]()
Heb ik ook last van. Dus ga ik tussendoor vaak multitasken - altijd wat te doen in mijn rommelige keuken.
Maar mijn saus wordt het lekkerste met véél aandacht, een muziekje, een wijntje en een dansje
Moosey
14-01-2023 om 09:59
yette schreef op 14-01-2023 om 09:40:
@ Afrodite: ik bak altijd alles droog voordat de tomaten er als laatste bij gaan. Eventueel vet van het gehakt giet ik af. En dan, na toevoeging van de tomaten, laat ik de boel geduldig pruttelen tot de gewenste dikte is bereikt.
Maar werk je met droge lasagnebladen dan? Die hebben toch wel weer vocht nodig om te garen..
yette
14-01-2023 om 10:19
Moosey schreef op 14-01-2023 om 09:59:
[..]
Maar werk je met droge lasagnebladen dan? Die hebben toch wel weer vocht nodig om te garen..
Ja. Droge lasagnebladen en zo fijn mogelijke sauzen die ik in hele dunne laagjes aanbreng. Mijn lasagna is dus vrij stevig, maar wordt goed gaar. Meestal maak ik 3 verschillende sauzen. Eén rode, best pittige bolognesesaus, één groene, romig-kruidige saus met veel verse kruiden, bechamel en groene groenten (courgette, spinazie, etc) en bovenop kaassaus van bechamel met parmezaan en eventueel wat kaasdoos-weesjes.
Teigera
14-01-2023 om 10:35
Het is écht weer voor boerenkoolstamppot en erwtensoep inderdaad! Morgenochtend gaat hier de slowcooker aan voor erwtensoep, heerlijk. Hele winter nog niet gegeten. Vanavond maak ik mezelf er wat makkelijker vanaf, we eten wraps met creme fraiche, vega kipstuckjes in een tomatenkruidensausje, avocado, geraspte kaas, komkommer en tomaten. Daar zijn de frutjes wel voor te porren.
Jynta1981
14-01-2023 om 11:06
of Mac and cheese met ham en spinazie... ook lekker! Maar gister ook al lasagne op. Nou ik laat het even los en beslis vanmiddag.
MijnNaamIsHaas73
14-01-2023 om 11:16
Broodjebrie schreef op 14-01-2023 om 09:32:
Ik moet zometeen nog wel even naar de winkel want ik kom net tot de ontdekking dat de rookworsten over datum zijn.
Afhankelijk van hoe lang ze over de datum zijn en wat voor soort (van die unox langhoudbare) zou ik ze nog gewoon opeten. Laatst canneloni gegeten die houdbaar was tot 2016
. Dat was zelfs voor mij wel even twijfelen haha.
Ik maak vandaag ook lasagne. Ik laat m gewoon een paar uur op een laag pitje pruttelen tot de gewenste dikte. Ik ga vandaag experimenteren, ik vervang een deel van het gehakt door linzen en ik ga nduja toevoegen voor wat meer diepte en pit. Ben benieuwd...
HAHA!wait..what
14-01-2023 om 11:38
Wij hebben laatst ook een rookworst gegeten wat een paar maanden (geloof 4) over datum was, rook en smaakte nog prima 
Kinderen wilden logeren bij opa en oma, dus man en ik besloten om dan maar eens een keer uit eten te gaan vanavond.. Heel lang geleden!
Broodjebrie
14-01-2023 om 12:28
De rookworsten zijn 2 maanden over datum, ik ga het er niet op gokken. Met vlees ben ik echt voorzichtig.
Moosey
14-01-2023 om 13:03
yette schreef op 14-01-2023 om 10:19:
[..]
Ja. Droge lasagnebladen en zo fijn mogelijke sauzen die ik in hele dunne laagjes aanbreng. Mijn lasagna is dus vrij stevig, maar wordt goed gaar. Meestal maak ik 3 verschillende sauzen. Eén rode, best pittige bolognesesaus, één groene, romig-kruidige saus met veel verse kruiden, bechamel en groene groenten (courgette, spinazie, etc) en bovenop kaassaus van bechamel met parmezaan en eventueel wat kaasdoos-weesjes.
Hoei. Klinkt wel verdomd lekker 
Dewi-Sri
14-01-2023 om 18:12
Jynta1981 schreef op 13-01-2023 om 15:32:
Eleonora, zo heet ze!
Ach ja, Leo, ik denk nog vaak aan haar. Ik heb toevallig gisteren haar recept voor knoflooksoep weer opgezocht, met de intentie het nu écht te gaan maken. Ik hoop zo dat het goed met haar gaat, ik mis haar.
Vanavond krijgt echtgenoot AH stoofvlees omdat de verpakking beschadigd was, dus die moet nú op. Met aardappels en rode kool. Is hij gelukkig dol op.
Ik doe wat wat sla met garnalen en en aioli, rare verslaving van afgelopen zomer. Niet veel honger.
Moosey
14-01-2023 om 19:02
Gebakken aardappels, traybake met wortel, bloemkool, rode ui en voor lief een kroket en voor mij wat geitenkaas over de groenten. Lekker. En fijn om vegetarisch te eten. Ik snap dat lief graag eiwitten wil (hij heeft ze ook nodig, en heeft toch meer vertrouwen in dierlijke dan plantaardige) maar ik ga echt proberen wat vaker modulair te koken, ben echt best wel klaar met vlees merk ik. En ik heb ook gewoon nu pas weer ruimte in m’n hoofd om wat extra moeite te doen voor dit soort dingen.
Dolfje
14-01-2023 om 19:29
Pannenkoeken van kokosmeel
nou ja soms mislukt er wel eens wat in de keuken.
Gelukkig heb ik straks nog blokjes kaas.
yette
14-01-2023 om 20:00
Ik kom Leo nog wel eens online tegen (vanwege onze gedeelde interesse in tuinieren, broekrokken en tony pony's
). Ze is nog steeds even betrokken en grappig.
afrodite05
14-01-2023 om 22:33
De lasagnesaus met roux was mooi gelukt, niet zo waterig, ondanks dat er veel vocht van de bevroren wokgroente kwam. Heb 20 gr boter en 20 gr bloem gebruikt. De lasagne zelf heb ik n.a.v. de tips hier stevig opgebouwd met 5 lagen bladen (normaal doe ik er maximaal 3). En tussendoor ook al een klein beetje geraspte kaas. Het resultaat was erg lekker. We hadden wel kleinere stukken dan normaal op ons bord (want machtiger), maar dat maakt niet uit. De andere helft ligt inmiddels in de diepvries, ben benieuwd hoe dat uitpakt bij ontdooien. Thnx voor de tips in elk geval!