Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

krulfrietjes met een frikadel 

afrodite05 schreef op 16-12-2022 om 08:04:

Het plan was om spareribs te bestellen en te laten bezorgen. Gisteren had ik echter een hele slechte dag, terugval qua misselijkheid en overgeven. Veel geslapen. Geen idee waardoor, misschien was dat kerstdiner qua prikkels te veel. Even kijken hoe het vandaag gaat, dan kiezen we later voor toch de spareribs of iets anders.

Toch maar spareribs besteld, ondanks dat ik misselijk ben. Man heeft een deel van mijn portie gegeten zodat ik me niet zou overeten. Zelfbescherming

Wat de kerstboodschappen betreft: ik heb vandaag de kalkoen besteld die we meenemen naar mijn moeder voor Eerste Kerstdag. Die moet ik de 24e halen. De rest haalt zij. Hoewel, als mijn vader "goed genoeg" is, halen we hem op uit het verpleeghuis en eten we wat eerder. In dat geval zou ik een borrelbrood maken voor wat later op de avond, daar moet ik dan nog wel boodschappen voor doen. Maar het gaat de laatste tijd zo slecht dat ik er eigenlijk niet op reken dat mijn vader mee-eet. Tweede Kerstdag zijn man en ik samen, daar hoeven niet veel boodschappen voor gedaan te worden. Ik denk dat ik de 24e wel ergens groente en een zak ovenfrietjes of iets dergelijks kan vinden. De beenham ligt al een paar weken in de diepvries. 

Ik had nasi gemaakt met saté en tjaptjoy. Kroepoek en atjar erbij en we hadden weer lekker gegeten  

makkelijk vandaag, maak
Goulashsoep met zo’n verspakket. 

Gisteravond een maaltijdsalade met witte bonen, little-gem, paprika, tomaat, tonijn en  olijvenringetjes.
Vanavond zuurkoolstamppot met een gebonden saus van rundertartaar met gebakken uitjes en bouillon.

Ik heb voor de boodschappen voor Kerst nog niet echt iets bedacht, denk dat ik picnic op woensdag laat komen voor de vaste dingen eh de rest gewoon op een van de kerstdagen hier haal als dat nodig is.
Kerstavond zitten we bij mijn moeder, zij maakt kaasfondue en ik neem dessert mee ( mango en ijs).
Eerste kerstdag hebben we een brunch /high tea met de schoonfamilie maar dat is buiten de deur maar wel al vroeg. Denk dat we daarna gaan sporten en dan in de avond soep met wat hapjes doen..moet alleen dan nog even bedenken wat voor soep en hapjes. 
Tweede kerstdag zijn we gewoon thuis en andere jaren zouden we dan gaan steengrillen of zo maar weet nog niet wat onze plannen zijn. Misschien gaan we dan in de avond wel ergens wat drinken.

Vanavond gaan we uit eten met de personeelsvereniging van man in een vreetschuur  wereldkeuken 

Gistren aten we de ovenschotel met kip, spinazie, aardappels en champignons die Jynta? laatst postte. Was lekker. Had er wel knoflook en extra kruiden aan toegevoegd.

Vanavond maak ik moussaka.

Diner bij ouders was een succes. Beiden recepten zijn voor herhaling vatbaar.

Gisteren had ik nog een paar koolrolletjes die ik alleen nog maar even in de oven hoefde te doen. Prima. Vandaag gaan we naar een concert en dat begint al om half 8. Dus ik maak maar een pan soep. Erwtensoep wordt 't. Moest wel even googlen, want heb in een vlaag van opruimwoede de antieke allerhande waar het recept instond weggemikt denk ik. 

Voor kerst nog geen idee. Dus ook nog geen boodschappen gedaan. Normaal kook ik met mijn broer samen, maar dit is de eerste kerst in jaaaaaaren waarop het niet lukt om iedereen op een dag bij elkaar te krijgen. Wel erg jammer, want gezien de leeftijd van mijn ouders weet je nooit hoeveel keer we nog kans hebben om samen kerst te vieren. Maar goed, ik kan nu wel zelf bedenken wat ik kook en dat van te voren klaarmaken. Zal er eens over nadenken. Mss gewoon iets van rijsttafel. 

Dat is jammer GB. Wij vieren voor de tweede keer kerst zonder mijn vader en het wordt nooit meer zoals het was. Dat geldt natuurlijk voor alle veranderingen,  maar toch 😔

Mijn rug is eindelijk genoeg hersteld om weer eens echt in de keuken te staan 🤩. Net al medjoul dadels staan dippen in gesmolten chocolade,  ga ik leuk inpakken en weggeven als kerstgroet (en een paar zelf opeten 😋😋)

En eindelijk!! (heb ik al 2 maanden zin in) kippenragout maken. En een pannetje kippensoep want behoorlijk ziek kind hier. 

Vanavond eten we vega lasagne met spinazie en champignons. 

Wij haalden vanmorgen bij de Jumbo van die mini hamburgerbroodjes en mini hamburgers en kipburgers (die eigenlijk voor de gourmet zijn). Vanavond alles op tafel met sla, tomaatjes en saus. Kan iedereen zijn eigen hamburgertjes maken. Niet iets waar ik zelf nou blij van word, maar zoon vindt het prachtig.

Heb er een halve seconde over gedacht om met Kerst te gaan gourmetten, maar nee, toch maar niet. Rollade besteld bij de slager, dat wordt dan man z'n project.

Ja, Haas, dat kan ik me voorstellen, van je vader. En ik vind het ook erg jammer dat het dit keer niet lukt. 

Fijn dat je rug beter gaat.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-12-2022 om 14:42

tussen de middag al soep en broodjes gegeten. Vanavond nog geen idee eigenlijk. Moet wel wat een bodem leggen, want vanavond feestje. Daar ook overheerlijke hapjes (door mij gemaakt) dus daar ook wat ruimte voor overlaten  

TanSwallow86

TanSwallow86

17-12-2022 om 14:57

Vanavond mihoen en babi pangang. 

1e kerstdag bij mijn vader, 1e kerst zonder mijn moeder. 
We eten dan zowel groente als kippensoep met stokbrood en 1 persoons tiramisu kant en klaar van de Aldi.
De rest van de dagen blijf ik thuis, heb tijd nodig om weer op te laden. 

Ik kwam deze blog tegen met recepten uit het nieuwe boek van ottolenghi.  Ik dacht dat daar hier ook wel geïnteresseerden voor zouden zijn 
https://clubvanrelaxtemoeders.nl/relax-mama-weekmenu-ottolenghi/?fbclid=PAAaYgZ5a02mcgrRRexB0jJN4xT1FKq_zC9aAqCPvKo9yffOGLBcdVqDDsLf0

Hier nog steeds misselijk... ik maak straks een ovenschotel met tortellini, spek en kaas en daar gaan simpele sperziebonen bij.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.