Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

JtM schreef op 05-10-2022 om 13:07:

Heel herkenbaar Dolfje, wat je schrijft over de paprika. Persoonlijk ben ik gek op paprika maar vriend niet. Paprika uit zulke mixen halen heeft geen nut, hij proeft de 'sappen' van de paprika dan nog. Af en toe lastig als je snel snel moet doen. Kan je eigenlijk alleen bami/nasi groenten kopen...

Dit waren gelukkig echt kleine stukjes en niet zoveel maar echt lekker was het ook niet, volgende keer weer zelf bloemkoolrijst maken.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

05-10-2022 om 18:54

een ouderwetse hollandse borrelplank zou ik neer zetten, Dewi 
met kaas, worst, komkommer en gevulde eieren  

Ik eet iets dat lijkt op wat bij Dewi-sri ter tafel komt vanavond. Snel en makkelijk. Spinazie, blauwe kaas, volkoren spaghetti. 

Ha ik dacht hetzelfde als Friezinnetje over de borrel van Dewi-Sri: ga voor Hollandsch! Kaas met een mini-augurkje en dat soort gekkigheid (ben er zelf niet dol op, dat zal duidelijk zijn). Er zijn er velen die het wel erg kunnen waarderen.

Wij aten vanavond paella. Frut II barstte in tranen uit toen de pan ter tafel verscheen en vroeg "wat is dát nou weer?!!". Hij lijkt op z'n moeder, als wij honger hebben worden we misselijk en chagrijnig en moeten we altijd de eerste paar hapjes tegen heug en meug eten. Daarna eten en genieten we weer . Na de eerste hapjes begon hij te glunderen en at z'n bordje leeg. Topper. 

Ik had appelpannenkoeken vandaag met appelstroop maar ik had de gist vergeten. Moet er gluten in gedaan hebben in plaats van gist. Ik ontdekte het vlak voor het bakken. Het rijzen was achterwege gebleven; het beslag zag er maar plat uit.

Ik had er alsnog nog wel wat gist, ei of poftarwe door kunnen roeren maar had geen zin in oponthoud. Dus ze waren wat compact vandaag.

Hartelijk bedankt meiden, dat lijkt me een puik idee! Ik heb al ontdekt dan een hoop Fransen verzot zijn op Gouda (koedà), dus dat zou wel eens een winnaar kunnen zijn. Ik ga hier even op voortborduren.

rionyriony schreef op 05-10-2022 om 20:21:

Ik had appelpannenkoeken vandaag met appelstroop maar ik had de gist vergeten. Moet er gluten in gedaan hebben in plaats van gist. Ik ontdekte het vlak voor het bakken. Het rijzen was achterwege gebleven; het beslag zag er maar plat uit.

Ik had er alsnog nog wel wat gist, ei of poftarwe door kunnen roeren maar had geen zin in oponthoud. Dus ze waren wat compact vandaag.

?????? Pannenkoeken met gist? Waarom in hemelsnaam? 

@Dewi: Je kunt altijd blokjes koeda serveren inderdaad, maar ik zou ook een deel 'lokaal Frans' houden, dus gewoon naar je favoriete zaakje (slager/kaasboer...paté??!) voor iets lekkers. Eventueel daar advies vragen. Lekker brood erbij. Olijven...of je maakt een rilette ergens van.  Ik heb wel met Fransen Frans geborreld en vond dat qua wat er op tafel verscheen niet veel anders dan NL, alleen dan veel lekkerder. Maar ik kan me wel voorstellen dat het misschien regionaal sterk verschilt.

anijsblokje schreef op 05-10-2022 om 21:35:

[..]

?????? Pannenkoeken met gist? Waarom in hemelsnaam?

@Dewi: Je kunt altijd blokjes koeda serveren inderdaad, maar ik zou ook een deel 'lokaal Frans' houden, dus gewoon naar je favoriete zaakje (slager/kaasboer...paté??!) voor iets lekkers. Eventueel daar advies vragen. Lekker brood erbij. Olijven...of je maakt een rilette ergens van. Ik heb wel met Fransen Frans geborreld en vond dat qua wat er op tafel verscheen niet veel anders dan NL, alleen dan veel lekkerder. Maar ik kan me wel voorstellen dat het misschien regionaal sterk verschilt.

Ah, rilettes is een perfect idee! Ik heb al (bijna) de lekkerste olijven ter wereld. Ik meld mij morgen bij de traiteur van de Hyper U voor de rilettes. Zelf maken is nog een bridge too far. Daar ga ik deze winter op oefenen. Dan alleen nog de lekkerste baguette die ik kan krijgen. Grand merci voor de suggestie!

yette

yette

05-10-2022 om 21:56 Topicstarter

@ Dewi, mijn ervaring met 'apéro' is dat het net als hier alle kanten op kan. Van alleen chips en olijven, tot een complete borrelplank zoals wij die ook kennen. Maar chips zit er op een of andere manier altijd bij. 

Opvallende gewoonte bij onze franse vrienden, is dat ze wat afwachtender zijn als het gaat om zelf iets van de borreltafel pakken. Hier zetten we het neer, leggen we uit wat het is en dan kan je beginnen. Zij wachten op een uitnodiging of tot je het actief aanbiedt. Ook tussendoor gebeurt dat explicieter. Pak maar chips, Wil je worst? Het lekkers wordt ook vaker dan in Nederland in de kring doorgegeven, ook als eigenlijk iedereen er wel bij kan. En als er brood is, is er vaak één iemand, meestal de gastvrouw, die de stokbroodjes afsnijdt, besmeert met paté of tapenade en aan iedereen uitdeelt. Geen idee of het overal in Frankrijk zo gaat, maar dat soort dingen vind ik als antropoloog altijd wel leuk om te zien. Waarschijnlijk vinden ze onze manier van doen niet zo gastvrij/beleefd 

Van de zomer had ik trouwens voor het eerst verschillende soorten toastjes meegenomen uit Nederland. Dat was echt een succes. Maar toen zat ik dus wel voor 12 man te smeren 

Dank je wel, Yette, voor al je goede raad. Ik ga gewoon maar eens proberen wat hier het beste werkt. Wij zitten in een 'lieu dit' met alleen maar Fransen die hier een tweede huis hebben, en ze komen bepaald niet van de straat. Wisten wij ook niet van te voren. Wij zijn de enige buitenlanders hier, en dat vind ik wel spannend. Ik ga (met jouw adviezen) maar gewoon proberen wat hier werkt, maar ik denk dat het in deze omgeving al gauw geaccepteerd wordt (mensen met veel ervaring  met wonen in het buitenland).

yette

yette

06-10-2022 om 00:41 Topicstarter

Oh, maar dan ben je dus allemaal een beetje import  
Lijkt me eigenlijk wel een voordeel als emigrant, zulke buren. Dan heb je al meteen wat overeenkomsten. 

Wat leuk om hier te lezen over de borrelcultuur in Frankrijk. Althans, volgens de ervaring van Yette. Ik ben benieuwd hoe het voor jou gaat uitpakken Dewi-sri! 
De Hollandse borrelcultuur vind ik vaak wat boers aandoen. Ik krijg ook echt jeuk van mensen die 'bruine fruitschaal' zeggen en helemaal van mensen die dubbel dippen (ik hoop niemand hier te beledigen hoor )
Ik had eens Duitsers op een verjaardag. We hadden meerdere soorten taart en die mensen trokken op een gegeven moment de koelkast open om ook nog puntjes te pakken van de andere taarten. Volgens hen heel normaal in Duitsland. Geen idee of het klopt, ergens vond ik het lomp, maar ook wel een aardig idee eigenlijk (al zou ik nooit iemands koelkast opentrekken).

Afijn, on topic nu: wij eten weer witlof met gebakken krieltjes, dit keer met kip. 

Zuurkoolschotel uit de oven met casselerrib, perzik en roombrie. Ik eet er speklapjes bij.

Ik maak witlof met kaassaus (zoontje eet boontjes), gekookte aardappelen en een zigeunerschnitzel.

rijst met hete kip

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.