Eten
TanSwallow86
21-08-2022 om 22:00
ToetieToover schreef op 21-08-2022 om 18:44:
Wij aten een rijstbowl, want rijpe mango en eetrijpe avocado. Alleen zijn die er nooit in beland! Dat had iets te maken met gedesoriënteerd en hongerig wakker schrikken
. Wat er wel in zat:
- Volkoren basmati rijst met specerijen gekookt, vooral kurkuma en laos
- Reepjes snijsla uit de moestuin
- Sperziebonen met perzik-madame Jeanette chutney
- Wortelsalade (geraspte wortel in sesamolie, rode wijnazijn, gember)
- Geroosterde cashewnoten
- Komkommerblokjes
- Rode uienblokjes geplet met azijn-zout-peper
- Half blikje tonijn op olijfolie, met knoflook erdoor
- Restje ingelegde bloemkool (zoet zuur)
- Edamame met sesamzaad, ketjap, mirin, azijn
- Gebakken ei (dubbeldooier)
Morgen herkansing voor een rijst/slabowl met avocado en mango en garnalen uit de vriezer. Ik heb ook nog prei en komkommer en ui enzo.
Wortelsalade heb ik over en sperziebonen ook, maar die eindigen morgen als lunch met hummus, heb ik ook nog staan maken.
Nou, vriend doet de afwas gelukkig
Heb je een recept voor de chutney
Dewi-Sri
22-08-2022 om 00:52
In de streek waar ik nu woon vind je heel veel verschillende soorten geiten- en schapenkaas. Komende week ga ik eens nader onderzoek plegen op deze kaasjes, gaat vast goedkomen 
ToetieToover
22-08-2022 om 06:49
HarleyQuin schreef op 21-08-2022 om 22:00:
[..]
Heb je een recept voor de chutney
Hoi Harley, ik doe dat altijd zo:
Gelijke delen azijn+suiker
Gelijke delen ui+vers fruit
Kurkuma, gember, knoflook, rozijnen, pepertje
Alles in een pan (behalve de rozijnen) en let op dat je de madame Jeanette er in zijn geheel bij doet. Zachtjes laten koken tot de uien zacht genoeg zijn en dan pepertje eruit vissen en prakken (doe ik voor de structuur). Rozijnen erdoor en een klein stukje van het pepertje. Of meer, als het heel scherp mag zijn
. Schone glazen potjes op een natte theedoek zetten en vullen.
Dit werkt met alle fruit:
Bij mangochutney doe ik er graag kardemom en komijn door als extra specerijen
Bij ananaschutney meestal munt en kaneel.
Bij tomaten chutney meestal een deel balsamico azijn en gerookte paprikapoeder en een rawit.
Enzovoorts.
Dolfje
22-08-2022 om 08:43
Dewi-Sri schreef op 22-08-2022 om 00:52:
In de streek waar ik nu woon vind je heel veel verschillende soorten geiten- en schapenkaas. Komende week ga ik eens nader onderzoek plegen op deze kaasjes, gaat vast goedkomen
Oh lekker! Ik
kaas en zeker geiten en schapenkaas.
TanSwallow86
22-08-2022 om 08:48
ToetieToover schreef op 22-08-2022 om 06:49:
[..]
Hoi Harley, ik doe dat altijd zo:
Gelijke delen azijn+suiker
Gelijke delen ui+vers fruit
Kurkuma, gember, knoflook, rozijnen, pepertje
Alles in een pan (behalve de rozijnen) en let op dat je de madame Jeanette er in zijn geheel bij doet. Zachtjes laten koken tot de uien zacht genoeg zijn en dan pepertje eruit vissen en prakken (doe ik voor de structuur). Rozijnen erdoor en een klein stukje van het pepertje. Of meer, als het heel scherp mag zijn
. Schone glazen potjes op een natte theedoek zetten en vullen.
Dit werkt met alle fruit:
Bij mangochutney doe ik er graag kardemom en komijn door als extra specerijen
Bij ananaschutney meestal munt en kaneel.
Bij tomaten chutney meestal een deel balsamico azijn en gerookte paprikapoeder en een rawit.
Enzovoorts.
Hoeveel gebruik je van alles
Recept lijkt mij lekker. Zodra ik weet hoeveel van alles ga ik het misschien wel een keertje maken
Elmie
22-08-2022 om 14:34
Ik maak wraps uit de oven met paprika, gehakt, tomatensaus gekruid met oregano en basilicum. Eroverheen lekker geraspte kaas.
Wobbelkont
22-08-2022 om 15:16
Vanavond ga ik een courgette vullen. Sowieso met het vruchtvlees van de courgette, gehakt en zoete ui. Heb ook een rood pepertje in huis, en denk dat er ook gekookte rijst door de vulling gaat. Kaas erover, en de oven in 
Elmie
22-08-2022 om 16:21
Elmie schreef op 22-08-2022 om 14:34:
Ik maak wraps uit de oven met paprika, gehakt, tomatensaus gekruid met oregano en basilicum. Eroverheen lekker geraspte kaas.
Er gaat trouwens ook een uitje en rood pepertje in.
Klinkt lekker Wobbel 😋
Moosey
22-08-2022 om 16:37
In elk geval maiskolven en meloen (zelf gekweekt!) met ham. Misschien nog een komkommer/courgette salade erbij
Dolfje
22-08-2022 om 16:48
Wobbelkont schreef op 22-08-2022 om 15:16:
Vanavond ga ik een courgette vullen. Sowieso met het vruchtvlees van de courgette, gehakt en zoete ui. Heb ook een rood pepertje in huis, en denk dat er ook gekookte rijst door de vulling gaat. Kaas erover, en de oven in
Klinkt goed, kan ik ook wel eens doen maar dan zonder de rijst nu.
ToetieToover
22-08-2022 om 18:24
HarleyQuin schreef op 22-08-2022 om 08:48:
[..]
Hoeveel gebruik je van alles
Recept lijkt mij lekker. Zodra ik weet hoeveel van alles ga ik het misschien wel een keertje maken
Hoi Harley, ik heb geen recept helaas. Als je het wilt maken, kun je wel iets online vinden bij ah of 24 kitchen, die geven altijd duidelijke instructies.