Eten
MissBobby
27-06-2022 om 09:14
even calorie-arm vanavond:
Zilvervliesrijst met sperziebonensalade en vegetarische schnitzel.
afrodite05
27-06-2022 om 09:16
yette schreef op 27-06-2022 om 09:07:
Jee Afrodite, is er bekend waarom het steeds mis gaat en is er iets aan te doen?
Mwoah, er zijn vermoedens, maar er is weinig aan te doen. Ja, hem meer in de gaten houden zodat je meteen kan handelen als hij weer wegzakt, maar daarom is het ook verstandig als hij naar een verzorgingshuis zou gaan. Zijn we ook wel mee bezig, maar is vooral voor mijn moeder moeilijk.
Ik maak vanavond iets van aardappelen (gekookt of puree) met een bakje boeuf bourguinon dat nog in de dv staat. Daar gaan erwtjes bij.
Moosey
27-06-2022 om 09:37
yette schreef op 27-06-2022 om 09:05:
[..]
Het is een recept van Ottolenghi. Je bent er de eerste keer wel ff mee bezig, vanwege het in porties 'shallow fryen' van de aubergine (hebben wij daar een woord voor?). Maar oefening baart kunst
Hier een link naar een goede vertaling (van een blogger die inches en cups snapt):
http://carolinebrouwer.blogspot.com/2012/09/sobanoedels-met-aubergine-en-mango_23.html?m=1
Volgens Ottolenghi is dit genoeg voor 6 personen, maar da's veel te optimistisch. Als maaltijdsalade is dit voor 4 personen nèt goed. Of nèt niet. Maar de volgende dag is het minstens net zo lekker (als je de kruiden er pas op je bord bij doet) dus ik raad aan om gewoon extra veel te maken.
Bakken?
Maar als je het chiquer wilt wellicht sauteren
Wij hebben weer een (geplande) ziekenhuisochtend, vanmiddag maak ik iets van restjes voor lief en dan mag ik vanavond uit eten met 3 vrienden die ik heeeeeel lang niet heb gezien
Wel bij een suf eetcafé omdat ik op maandagen niet te ver uit de buurt van huis wil (maandag is niet zo’n beste dag in het chemo-schema) maar dat mag de pret niet drukken. Heb er zó’n zin in!
Dolfje
27-06-2022 om 09:43
Bedankt voor het recept Yette! Ik sla hem op.
Ik denk dat shallow fry bakken in een laagje olie is en niet in een dikke laag frituren of zo.
Hoe gaat het met je lief Moos met de chemo? Veel plezier vast met uit eten en je vrienden.
Moosey
27-06-2022 om 09:53
Het gaat. Bijwerkingen vallen op zich wel mee, maar we hebben wel wat complicatietjes telkens waardoor we dan weer naar de spoed moeten of een keer een injectie over moeten slaan. t Is allemaal geen feest maar hij is gelukkig niet continue heel ziek. Maar hij kan ook maar heel weinig, beetje liggen; filmpjes kijken, lezen, heel veel slapen. Zo eens per week krijg ik m ns mee op een wandelingetje met de rolstoel. En dat blijft nog wel een paar maanden zo (en er komt nog een flinke ziekenhuisopname aan, voor het zwaarste deel van het traject. Daar krijgen we vandaag meer info over)
Moosey
27-06-2022 om 09:54
Oh, en sterkte Aphrodite met je vader! Naar, als de verpleeghuizen enzo inzicht gaan komen.
Dewi-Sri
27-06-2022 om 10:14
Moosey, heel veel sterkte! Ik weet nu hoe het voelt om heel ziek te zijn en niets te kunnen, ik leef met jullie mee
Gisteravond heb ik nasi goreng gemaakt van de varkensfilet. Er is nog wat over, dat vindt echtgenoot een uitstekend idee voor lunch.
Vanavond schuif ik heel lui een pizza in de oven. Een lekkere forse voor echtgenoot en een mini-pizzaatje voor mij.
ToetieToover
27-06-2022 om 10:18
yette schreef op 27-06-2022 om 09:05:
[..]
Het is een recept van Ottolenghi. Je bent er de eerste keer wel ff mee bezig, vanwege het in porties 'shallow fryen' van de aubergine (hebben wij daar een woord voor?). Maar oefening baart kunst
Hier een link naar een goede vertaling (van een blogger die inches en cups snapt):
http://carolinebrouwer.blogspot.com/2012/09/sobanoedels-met-aubergine-en-mango_23.html?m=1
Volgens Ottolenghi is dit genoeg voor 6 personen, maar da's veel te optimistisch. Als maaltijdsalade is dit voor 4 personen nèt goed. Of nèt niet. Maar de volgende dag is het minstens net zo lekker (als je de kruiden er pas op je bord bij doet) dus ik raad aan om gewoon extra veel te maken.
Ik meende het al te herkennen, in een interview in Allerhande noemde hij deze zelf als een favoriet. De Allerhande had mij in ieder geval geïnspireerd tot het maken van mijn glutenvrije pasteitjes.
Voor vandaag weet ik het nog niet.
ToetieToover
27-06-2022 om 10:19
Moosey schreef op 27-06-2022 om 09:53:
Het gaat. Bijwerkingen vallen op zich wel mee, maar we hebben wel wat complicatietjes telkens waardoor we dan weer naar de spoed moeten of een keer een injectie over moeten slaan. t Is allemaal geen feest maar hij is gelukkig niet continue heel ziek. Maar hij kan ook maar heel weinig, beetje liggen; filmpjes kijken, lezen, heel veel slapen. Zo eens per week krijg ik m ns mee op een wandelingetje met de rolstoel. En dat blijft nog wel een paar maanden zo (en er komt nog een flinke ziekenhuisopname aan, voor het zwaarste deel van het traject. Daar krijgen we vandaag meer info over)
Jee wat naar, en dan moet het zwaarste nog komen. Sterkte vandaag.
ToetieToover
27-06-2022 om 10:21
Wobbelkont schreef op 27-06-2022 om 08:02:
Vanavond uiteten voor de verjaardag van ons mam & mij
Veel plezier samen! Dubbel gefeliciteerd
yette
27-06-2022 om 10:34
Shallow fryen is mijns inziens een combinatie tussen frituren en wokken. Te weinig olie om het frituren te noemen, te veel om het wokken te noemen. Maar net als bij frituren gaat de olie die je gebruikt, verder niet in je gerecht. Dus Moosey heeft wel gelijk met dat sauteren. Mits je dan dus na het sauteren het vet wegdoet/hergebruikt/whatever.
Sterkte trouwens, Moosey. Fijn dat je een leuke avond in het vooruitzicht hebt!
En dan ff ontopic:
Ik maak aardappelkoek (basisrecept: beslag van geraspte aardappel & ui met bloem, melk & ei op een bakplaat in de oven schuiven). Vandaag meng ik er plakjes gare merguez, paprika, doperwten, mais en mexicaanserige kruiden door.
RoosOpJeHoed
27-06-2022 om 11:50
Sterkte Moosey, Afrodite en Yette. Het bijstaan van een geliefde in tijden van ziekte of andere moeilijke situaties heeft enorm veel impact.
Wobbelkont, gefeliciteerd!
Vanavond dan eindelijk eens pasta met worstvlees. Had het hier een tijdje geleden al eens over. Is totaal niet spannend, maar voor mij voor het eerst dat ik worst uit het velletje ga pielen. Nou ja, ik... mijn man werkt thuis vandaag dus ik weet al wie er mag pielen. Hij is veel beter met vlees dan ik. Verder een saus op basis van tomaten, ui, knoflook, paprika en courgette. Oh ja, en Parmezaanse kaas uiteraard 
Ted68
27-06-2022 om 12:00
Heel veel sterkte: Yette,Moosey en Aphrodite.....
Vanavond broodjes hamburger......niet veelzin om groot te koken.