Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
Tuinfluiter
06-03-2022 om 11:43
Ik heb in de keuken een tafelmodel met 3 diepe lades en 1 platte lade Maar in de garage heb ik nog een tafelmodel met 3 lades en een koelkast met een klein vrieskastje er boven op. Ik heb dus best veel vriescapaciteit voor nu 2 personen.
Vanavond eet ik uit de vriezer stoof van hertennek, rode kool en aardappelkroketjes.
yette
06-03-2022 om 11:51
Wij hebben in de keuken een vriezer met 3,7 lades (om de inhoud aan te geven: per lade passen er met gemak 3 broden in) en in de schuur een koelkast met vriesvak - die laatste gebruiken we zelden.
RoosOpJeHoed
06-03-2022 om 13:09
ToetieToover schreef op 06-03-2022 om 10:28:
[..]
Wat een goed idee en daarom kom ik zo graag in dit topic. Dit wordt het vanavond want ik heb alles hiervoor, inclusief lekkere crème fraîche.
Ik maak het met bonen, die mis ik in je opsomming en die doe ik er altijd in, meestal zwarte. En jalapeños! Hier is het een stuk minder spannend
want ik heb avocadoblokjes in de vriezer, dat wordt altijd een prima prakje erbij.
En verder vandaag:
Chioggia bietjes, handje winterpostelein, uiringen, linzen (beluga, zijn lekker & snel gaar zonder inweken), vinaigrette en gefrituurde ansjovisjes met wat extra citroensap erover.
Ik heb er uiteindelijk ook bonen in gedaan, want ik had nog een blikje kidneybonen. De avocado was prachtig groen vanbinnen
Jalapenos zijn een goed idee! Hopelijk hebben jullie net zo gesmuld als wij
Vanavond eten wij wat minder inspirerend: wortels uit de oven, aardappelpuree en kip
Libertine
06-03-2022 om 13:14
Zijn hier toevallig ook mensen die volgende week meedoen aan de week zonder vlees (en zuivel)?
RoosOpJeHoed
06-03-2022 om 13:17
Elmie schreef op 06-03-2022 om 10:44:
Ik zie hier trouwens regelmatig voorbij komen dat er gerechten uit de vriezer worden gegeten. Ik ben benieuwd hoe groot jullie vriezer dan is want bij mij past er niet zoveel bij 😊
Die van ons heeft 3 vakken. 1 grote en 2 kleinere. In de grote zit brood en meestal 1 maaltijd. Daarnaast soms nog een zak aardappelkroketjes. In een kleiner vak zit vooral vlees en in het andere kleinere vak ijs, parmezaanse kaas en nog wat andere dingen.
Die van ons was ook wat te klein dus we hebben vorig jaar een extra vriezer aangeschaft. In de keuken hebben we er één met 2,5 lade en nu ook één van dat formaat op zolder.
Probleem werd toen dat ik de vriezers té vol ging stouwen en niet meer wist wat erin lag
Inmiddels is er een mooie balans. Wij hebben altijd brood in de vriezer voor een kleine week, vissticks, groente, aardappeltjes, pizza en fruit. In de zomer ijs en ijsblokjes. En bakjes met 1-persoonsmaaltijden voor als één van ons wat later eet ofzo.
afrodite05
06-03-2022 om 13:23
Wij hebben in de keuken een koel/vriescombinatie, waarbij de diepvries 3 lades heeft. 1 kleine waar precies 1 brood in past (ok, en wat ijsblokjes) en 2 iets diepere lades waarin ik vlees bewaar (bovenste lade) en groente en dingetjes als bladerdeeg (middelste lade).
Op zolder hebben we een klein vriezertje, souvenir van mijn studententijd. Kleiner dan tafelmodel, er zitten maar 2 vakken in. Of eigenlijk 1 vak, met in het midden een rooster. Zowel boven als beneden zouden 2 broden naast elkaar passen, maar ik vries daar de complete maaltijden in. Vaak vries ik sauzen (pastasaus bijvoorbeeld, of boemboe voor nasi) in een ziplockzakje, dan is het lekker plat waardoor het beter past en sneller ontdooit. En verder is het een kwestie van tetris spelen met de bakjes 
RoosOpJeHoed
06-03-2022 om 13:24
Libertine schreef op 06-03-2022 om 13:14:
Zijn hier toevallig ook mensen die volgende week meedoen aan de week zonder vlees (en zuivel)?
Ik doe daar niet aan mee. Vind het initiatief goed om mensen bewust te maken van de overconsumptie. Maar wij eten al een heel stuk minder vlees. Helemaal stoppen zijn we (nog) niet aan toe.
Plus ik heb deze week een kleine operatie op het programma staan waarvoor ik mijn darmen niet teveel van de leg wil maken (heb PDS), dus ga deze week maar even niet experimenteren met zuivelvervangers. (Ik heb tot op heden nog geen fijn alternatief gevonden voor bijv. melk)
Ted68
06-03-2022 om 14:00
Ik heb 2 diepvrieskasten in de kelder. En in de koelkast een diepvriesvak, daar gaat alleen maar brood in. Ik koop regelmatig een half rund, of lam.
Vanavond eten we patat met zelfgemaakte kalfskroketten
Libertine
06-03-2022 om 14:44
RoosOpJeHoed schreef op 06-03-2022 om 13:24:
[..]
Ik doe daar niet aan mee. Vind het initiatief goed om mensen bewust te maken van de overconsumptie. Maar wij eten al een heel stuk minder vlees. Helemaal stoppen zijn we (nog) niet aan toe.
Plus ik heb deze week een kleine operatie op het programma staan waarvoor ik mijn darmen niet teveel van de leg wil maken (heb PDS), dus ga deze week maar even niet experimenteren met zuivelvervangers. (Ik heb tot op heden nog geen fijn alternatief gevonden voor bijv. melk)
Snap ik! Dan is een ander moment qua plantaardig zuivel uitproberen wellicht handiger.
Was vooral benieuwd of zoiets een beetje leeft en er animo voor is.
sterkte volgende week!
redbulletje
06-03-2022 om 15:00
Libertine schreef op 06-03-2022 om 14:44:
[..]
Snap ik! Dan is een ander moment qua plantaardig zuivel uitproberen wellicht handiger.
Was vooral benieuwd of zoiets een beetje leeft en er animo voor is.
sterkte volgende week!
Nee bij mij niet. Ik eet al een jaar voornamelijk gezond en daar horen dierlijke eiwitten zeker bij. Een uitdaging zou beter kunnen gaan over een week geen chips, snoep en snacks.
MijnNaamIsHaas73
06-03-2022 om 15:02
Wij eten vanavond vegetarische lasagne met spinazie en champignons.
Ik heb in de keuken een koelvriescombinatie met 1,5 lade vries. En in de kelder een vrieskast met ongeveer vier lades.
Ik doe niet mee met een hele week plantaardig. Ik probeer wel minder vlees te eten, maar ook zuivel weglaten zie ik echt totaal niet zitten.
Dolfje
06-03-2022 om 15:18
Ik doe ook niet mee, zuivel als in melk voor de cappuccino heb ik al plantaardig omdat het lijkt alsof mijn darmen daar beter op reageren maar zonder kaas en eieren word ik niet vrolijk van.
Tuinfluiter
06-03-2022 om 16:54
Libertine schreef op 06-03-2022 om 13:14:
Ik heb het in het verleden een paar keer gedaan. Door een week vegetarische te eten ging ik nieuwe gerechten uitproberen en heb ik verschillende gerechten aan mijn menulijst toegevoegd. Daarna ben ik standaard 2 dagen per week vegetarisch gaan eten.
Zeven dagen geen zuivelproducten en eieren is voor mij een stap te ver.
Libertine
06-03-2022 om 19:48
Wij aten vandaag (vegan) bolognese. Ik gooi altijd eerst alle groente (aubergine, courgette, bleekselderij, paprika, wortel) in de oven met chilivlokken, venkelzaad en knoflook. Daarna met wat blikken Mutti tomaten en een scheut rode wijn zachtjes een paar uurtjes pruttelen en aan het eind de staafmixer er kort in. Dan krijg je een lekkere ragú. Zalig met penne en een handje basilicum en rucola. Een van de favorieten hier in huis!