Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
afrodite05
01-03-2022 om 19:31
ToetieToover schreef op 01-03-2022 om 18:47:
Hier in huis ben ik de enige echte keukenprinses. Mijn vriend komt wel de prins uithangen in de keuken en dan blijkt dat hij een ongeoefende kok is. Daar moest ik aan wennen, want ik snijd groente nummer 2 terwijl groente nummer 1 alvast in de pan ligt maar dan was hij nog niet klaar met snijden, hij neemt de tijd
dus nu wacht ik tot alles gesneden is anders klopt mijn kookplanning niet. Samen in de keuken is wel zo gezellig. Dan maar wat langzamer. Niet iedereen kan met een koksmes overweg.
Vandaag aten wij “no knead” brood met spinaziecurry en paneer met mangochutney. Ik had wilde spinazie, lekker.
De restjes brood gingen daarna de bakplaat op in blokjes, met pompoen, ui, knolselderij en knoflookolie. Erbij gebakken kabeljauwhaasjes.
Oooh ja, dat trage snijden! En sowieso niet efficiënt/snel werken, te kleine mesjes gebruiken etc... Ik hou heel veel van mijn man, maar in de keuken vind ik hem irritant
Edit: Aan de andere kant: als ik het altijd doe, kan hij natuurlijk ook niet oefenen/verbeteren. Dus ook mij treft blaam
Elmie
01-03-2022 om 19:58
Friezinnetje schreef op 01-03-2022 om 16:47:
[..]
ja eigenlijk wel. enkele keer op het werk
Deed ik ook toen ik alleen was. Je hoort wel eens mensen zeggen...je gaat toch niet voor jezelf koken...nou echt wel dus 😎
Elmie
01-03-2022 om 19:59
afrodite05 schreef op 01-03-2022 om 19:31:
[..]
Oooh ja, dat trage snijden! En sowieso niet efficiënt/snel werken, te kleine mesjes gebruiken etc... Ik hou heel veel van mijn man, maar in de keuken vind ik hem irritant
![]()
Edit: Aan de andere kant: als ik het altijd doe, kan hij natuurlijk ook niet oefenen/verbeteren. Dus ook mij treft blaam
![]()
Herkenbaar 😁 Gisteren hielp hij met boontjes snijden omdat we laat thuis waren. Snijdt hij in zijn vingers 🤪
Teigera
01-03-2022 om 20:10
Leuk om te lezen, over die verdelingen en gewoontes in huis. Hier ben ik degene die het menu bedenkt en de boodschappen plant en doet. Man kookt vaker dan ik, omdat ik fulltime werk en hij student en huisvader is. Ik app hem in de ochtend wat hij die avond moet maken en dan komt t meestal goed. We vinden koken beiden heel leuk om te doen, dus daar hebben we nooit gedoe over. En hij kookt ook echt prima. Sommige dingen kan ik beter (stoofvlees, erwtensoep, pannenkoeken) maar bv Indiaas koken of Surinaams kan hij dan weer beter.
We koken nooit samen trouwens, ik werk veel sneller dan hij en hij heeft ooit in de keuken gewerkt en heeft sindsdien een "systeem". Daar kan ik niet mee omgaan
.
Vanavond aten we een pasta met pesto en broccoli, met brie uit de oven. Was lekker maar niet spectaculair.
Regendrup.
01-03-2022 om 20:15
Omdat ik niks proef (nouja, 1 seconde en daarna neemt een gore smaak alles over) hadden we vanavond nasi. Dat vind man heerlijk en eten we bijna nooit omdat ik het niet lekker vind. Maar nu is alles vies dus kan ik net zo goed nasi eten 😂
FaithfulDuck87
01-03-2022 om 20:19
Elmie schreef op 01-03-2022 om 19:58:
[..]
Deed ik ook toen ik alleen was. Je hoort wel eens mensen zeggen...je gaat toch niet voor jezelf koken...nou echt wel dus 😎
tja, zou je nooit weer wat eten..
Tuinfluiter
01-03-2022 om 20:20
Mijn man heeft in het weekend altijd de belangrijke taak om een goede bijpassende wijn bij het eten uit te zoeken. Hij vindt dat erg hard werken😁. Koken doet hij alleen als ik ziek ben en dan heel basic. Hij kan wel goed snijden en helpt op drukke momenten en hij slijpt mijn messen.
Elmie
01-03-2022 om 20:27
Friezinnetje schreef op 01-03-2022 om 20:19:
[..]
tja, zou je nooit weer wat eten..
Ja ik vind dat ook altijd zo stom als ze dat zeggen! Al is koken voor een gezin wel leuker 😁
Dolfje
01-03-2022 om 21:24
Ik kook niet elke dag maar kook vaak wel dubbele porties zodat ik op mijn late werkdagen meteen aan tafel kan.
FaithfulDuck87
01-03-2022 om 21:26
Elmie schreef op 01-03-2022 om 20:27:
[..]
Ja ik vind dat ook altijd zo stom als ze dat zeggen! Al is koken voor een gezin wel leuker 😁
oh ik kook ook liever voor meer mensen, maar ja, dat is niet altijd zo. Meestal niet.
Ninoea
01-03-2022 om 21:28
Mijn man snijdt alles altijd heel netjes en fijn. Ik doe dat minder keurig, maar wel een stuk sneller en niet met het een aardappelschilmesje …
Wij aten vandaag erg lekker. Ik trof laatst 2 verpakkingen met lamskoteletten aan bij de ah met 35% korting stickers die kocht ik en heb ik meteen in de vriezer gedaan.
vandaag hebben we ze gegeten. Ik heb ze kort in de pan gebakken en daarna in de oven gegaard. Erbij aardappels in de schil met rozemarijn en gepofte knoflook uit de oven. En een gepureerd mengseltje van zongedroogde tomaatjes, knoflook, tijm, aceto basalmico en honing erbij. En als groenten geroosterde venkel.
Moosey
01-03-2022 om 22:44
Lekker Ninoea!
Samen in de keuken doen wij soms. Ik heb af moeten leren om te zeggen wat hij moet doen
(beroepsdeformatie..) en sindsdien gaat dat goed. Ik hoef ook niks te zeggen want hij kookt prima. Alleen iets minder efficiënt dan ik. Dat is dan maar zo.
Teig, ik ben wel heel benieuwd naar het systeem van je lief nu 
Ik maakte op werk wat te eten af wat mijn collega gister al grotendeels had voorbereid: couscous met kikkererwten-pompoentajine en winterposteleinsalade met sinaasappel, citroen en feta. Was lekker.
ToetieToover
01-03-2022 om 22:50
Moosey schreef op 01-03-2022 om 22:44:
Lekker Ninoea!
Samen in de keuken doen wij soms. Ik heb af moeten leren om te zeggen wat hij moet doen(beroepsdeformatie..) en sindsdien gaat dat goed. Ik hoef ook niks te zeggen want hij kookt prima. Alleen iets minder efficiënt dan ik. Dat is dan maar zo.
Teig, ik ben wel heel benieuwd naar het systeem van je lief nu
Ik maakte op werk wat te eten af wat mijn collega gister al grotendeels had voorbereid: couscous met kikkererwten-pompoentajine en winterposteleinsalade met sinaasappel, citroen en feta. Was lekker.
Ik zie het voor me
ik roep steeds alles wat ik uit de koelkast wil hebben, want tijdens het koken staat hij precies tussen de kookplaat en de koelkast in. “Hand me the butter please” enzovoorts allemaal geen probleem, “you stir this pan I am in this one” gaat allemaal goed. En als ik niks zeg, vraagt hij wat hij kan doen. Alleen met het koken, afwas oppikken doet hij automatisch... ben ik ineens een rasp kwijt ofzo.
anijsblokje
02-03-2022 om 01:17
Zo leuk om te lezen hoe het gaat bij iedereen in de keuken/planning/taakverdeling. Ik ook nog even dan. Ik plan, kook, maak alles want ik weet niet wat ik dagelijks zou eten als ik het aan mijn kat over zou laten, maar op muis ofzo zit ik niet te
wachten... Kortom: ik woon alleen. Dus ik hoef met niemand te overleggen.
En kan me dus ook niet storen aan andersmans kooktechnieken!
Ik kook niet iedere dag, maar eet eigenlijk altijd 2x hetzelfde. Vandaar dat ik meestal niet iedere dag hier post! Meestal zit er een dag tussen, dus eet ik bijvoorbeeld zondag en dinsdag hetzelfde. En zaterdag en woensdag, etc.. Daar heb ik geen helemaal vast systeem in, maar is oa afhankelijk van wanneer ik vrij ben en wat er verder op het programma staat.
Ik eet 1 à 2x per week vlees gemiddeld en 1x vis, meestal. Verder vega. En ik heb een redelijk goedgevulde vriezer, waar ik ook gemiddeld 1x per week iets uit haal. (of in stop) Dat is dan meestal soep, saus of een ovenschotel. Ook vlees (geit! of lamskoteletten wat ik las) of vis kan ik uit de vriezer toveren. Maar er zijn ook weken dat ik 2 of 3x iets uit de vriezer trek en dan weer weken niet. Hangt er dus een beetje van af allemaal. Mijn groenten komen grotendeels van een lokale teler, waardoor ik ook veel "vergeten groenten" eet en vrij automatisch met de seizoenen mee. Dat bevalt me goed.
Gisteren at ik prei met harissa, bietjes en daarbij had ik volkoren couscous. Gebaseerd op een recept uit De Groene Bakplaat.
afrodite05
02-03-2022 om 07:18
ToetieToover schreef op 01-03-2022 om 22:50:
[..]
Ik zie het voor me
ik roep steeds alles wat ik uit de koelkast wil hebben, want tijdens het koken staat hij precies tussen de kookplaat en de koelkast in. “Hand me the butter please” enzovoorts allemaal geen probleem, “you stir this pan I am in this one” gaat allemaal goed. En als ik niks zeg, vraagt hij wat hij kan doen. Alleen met het koken, afwas oppikken doet hij automatisch... ben ik ineens een rasp kwijt ofzo.
Haha jaaaa precies! "Daar was ik nog mee bezig!" Veelgehoorde uitspraak hier als man denkt te helpen. Nu als hij de keuken in komt, roep ik maar meteen van welke dingen hij moet afblijven, omdat ik ze nog gebruik. Anders ben ik weer een verpakking kwijt en moet ik om de kooktijd te achterhalen eerst de vuilnisbak in duiken (want dat laat hij uiteraard aan mij over
). Maar verder hou ik heel veel van hem
Maar goed, man moet vandaag dus boodschappen doen. Ik zorg wel nog steeds voor relatief makkelijke maaltijden ivm de vermoeidheid, rond 5 uur heb ik echt een dip. Dus vanavond (als hij mijn lijstje netjes volgt) eten we pommes duchesse, broccoli en ik een stukje zalm uit de oven, hij bbq-worst. Of twee. Hij houdt niet van vis.