Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
Ted68
15-01-2022 om 11:22
Suddervlees in chorizo saus, en voor man spruitjes, en ik heb neteen aubergine gekocht, daar maak ik salade van
yette
15-01-2022 om 12:03
Klinkt goed, Georgie! Ik heb al eeuwen geen sformato meer gemaakt, geen idee waarom. Maar die gaat weer eens op het menu!
En wat een heerlijk plan, Dewi! Fijn ook dat jullie het je kunnen veroorloven! Ga je daar dan ook werken?
Wij hebben wel eens gekeken in de omgeving van de olijfgaard die ik in de Languedoc in bruikleen heb, maar die prijzen zijn absurd. Dat kunnen we alleen betalen als we de boel hier verkopen. En wat we ons daar vervolgens kunnen veroorloven is dan véél kleiner dan wat we hier hebben. Dus met thuiswonende kinderen, zit dat er voor ons (nog) niet in. Als we die kant opgaan, en we blijven zoeken, dan willen we ook echt dicht bij de mensen zitten die sinds mijn +/-18e (toen ik er liftend 'voor een nachtje' terecht kwam) familie zijn geworden.
Mochten jullie willen weten waar ik ongeveer zit: aan de trailer van Ilja Gort te zien, heeft hij vanavond autopech voor de bakker waar ik 's ochtends +/- 10 km naartoe tuf. Ik denk dat hij wijn gaat proeven bij 'Trois Terres' (van Alice en Graham, een Engelse huisarts & 2 pubers die er sinds +/- 10 (?!) jaar wonen). Maar ik hoop eigenlijk dat hij bij 'Veuve Michel' langs gaat. Hun wijn is niet zo 'culinair gepugd' en ze zijn niet echt internationaal bezig, maar het zijn meer 'osm' (lees: buurvrouw & vriendinnen). Ook nu een kleinzoon van de weduwe daar aan het roer staat, is het een bedrijf waar veel oudere vrouwen werken die gewaardeerd worden om hun expertise en niet willen stoppen met werken. Hoop dat Gort (ook) hun verhaal kiest, maar we gaan het vanavond zien - met een fles van beiden in de aanslag 
MijnNaamIsHaas73
15-01-2022 om 12:37
Dat zijn mooie dromen Yette! Ik hoop dat het er ooit van komt.
Wij eten vanavond Indische rijsttafel van Ron Blaauw. Heel veel zin in!
ToetieToover
15-01-2022 om 12:55
Mooie Frankrijk dromen! Zelf droom ik van nog verder zuidelijk, ergens daar waar geen berkenbomen groeien.
Ik maakte witlofsalade want de roodlof die ik vorige keer uit de moestuin meekreeg, is op. Deze keer kreeg ik (oa) ‘gewone’ witlof mee. De salade was met ui, paprika, komkommer, gerookte amandelen en kalamata olijven. Olijfolie-balsamico-oregano-knoflook-dressing erdoor.
Erbij knolselderij-mosterdsoep.
Voor vanavond bak ik een brood in mijn gietijzeren pan (no knead/glutenvrij) en daarbij hartige hangop en kerstomaten, gehalveerd en afgebakken in de oven naar een recept van Ottolenghi. En wat gewokte spinazie, want dat vind ik lekker in deze combinatie.
yette
15-01-2022 om 13:16
Geen berken bij mij. Het is een stukje woestijn. Cactussen, grassen, kruiden en vetplanten (vooral de grote familie van aloë vera, met rare bloemen op een metershoge steel). Maar buiten de zomer en in de buurt van water, groeit er vanalles.
Desalniettemin begin ik voor vertrek al aan de antihistamine. De muggen daar zijn anders. Ik reageer heftiger op Franse muggen dan op Pfizer en Moderna 
Tuinfluiter
15-01-2022 om 16:17
Vooraf bietjes salade met wildpate
Hoofdgerecht risotto met dorade en peentjes
Yette ik ga er vanavond voor zitten ik vind het wijnprogramma van Gort altijd vermakelijk
afrodite05
15-01-2022 om 17:52
Ik maak pasta met broccoli, courgette, gehaktballetjes en een saus van citroen met slagroom. Erg lekker, zin in, al een tijdje niet meer gemaakt.
GeorgieBrown
15-01-2022 om 17:53
Tripje was ook heel fijn. En ik wil ook weer een keer sformatino maken. Pas 1 keer gedaan.
Die Franse plannen klinken ook allemaal fijn. Zeker nu. Ik heb dat Ilja Gort programma nog nooit gezien. Ik heb wel zijn roman 'Het Merlot Mysterie' gelezen. Erg vermakelijk. Leuk Yette, dat je het allemaal herkent.
Vanmiddag een stukje door de stad gewandeld met een vriendin. Zelfs nog een winkel in geweest
We waren van plan ergens een broodje te scoren, maar toen kwam zij erachter dat ze vergeten was haar blauwe schijf in de auto te leggen. Dus snel terug gelopen. Toen ze naar huis was heb ik de rest van de soep van gisteren nog even opgewarmd. Ik denk dat ik later nog een beetje pasta maak.
yette
15-01-2022 om 22:22
Ah, Gort was bij de buurboer. Had ik niet gedacht.
We hebben hier verder wel lol om die uitzending gehad. Ze doen echt maar wat. Na die wijnboer doet Gort een ritje Languedoc is dan ineens weer terug in hetzelfde dorpje met autopech. Een paar mannen duwt hem 'spontaan' naar de garage, die 70 meter naast de wijnboer zit waar hij eerder (?!) was. Maar dat wordt niet gezegd
En terwijl zijn auto wordt gerepareerd, verzucht Gort dat het fijn is dat hij nu onverwacht even tijd heeft om 'dit mooie dorpje' te ontdekken - waarop hij de hoek om loopt en ineens ruim 100 km verderop in Minerve staat en daar een verhaal over houdt 
Gelijk heeft hij, want verder stelt 'dat mooie dorpje' niet zoveel voor. Maar waarom dan doen alsof die garage ergens anders is?
Dolfje
16-01-2022 om 08:02
Goedemorgen.
Zit op een van de kanaries
met vrienden en nu al gisteren hoop lol samen gehad. Moesten er gisteren heel vroeg uit en ben
dan helemaal uit mijn ritme. Krentenbollen onderweg.En wat snoeperij. Hier een hotdog voor lunch met friet en hebben in het huis wat pizza's in de oven gegooid en wat tapas op tafel gezet en een hoop bier.
Lagen er heel vroeg in dus vandaar zo vroeg wakker en hier is nog uur vroeger ook.
Wat we vandaag eten weet ik niet, misschien wel uit eten.