Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
FaithfulDuck87
05-01-2022 om 20:26
https://www.libelle-lekker.be/bekijk-recept/84130/groentetempura
Tempura uit de airfryer
ToetieToover
05-01-2022 om 20:32
Dewi-Sri schreef op 05-01-2022 om 20:21:
Dank jullie voor alle info over de airfryer! Ik denk inderdaad aan frietjes, calamares, maar ik vraag me af: is hij ook geschikt voor het maken van tempura? Of wordt dat één grote klont aan elkaar geplakt beslag?
En by the way, is ossenwit trouwens überhaupt nog te krijgen? Puur hypothetische vraag, ik moet er nog even niet aan denken.
Ik haal het altijd bij Jumbo. Ik maak er vogelvoer mee. Pindakaas 100% in ossenwit en dan door havermout mengen. Smullen ze van.
Ik snap de airfryer niet zo. Mijn elektrische oven heeft ook hetelucht en is supersnel warm. Of mis ik nog iets, zie ik iets over het hoofd?
Dewi-Sri
05-01-2022 om 20:34
Friezinnetje schreef op 05-01-2022 om 20:26:
https://www.libelle-lekker.be/bekijk-recept/84130/groentetempura
Tempura uit de airfryer
Dank je wel, maar dit lijkt niet echt op tempura. Geeft niet, ik ben er voorlopig nog niet aan toe, en ik ga het toch een keer proberen.
Teigera
05-01-2022 om 20:38
Ik heb geen airfryer. En ook geen frituurpan trouwens, dus geen tips. Vanavond aten we een kipstoof, met spinazie, paprika, pindakaas, tomaten en cashewnoten. Zilvervliesrijst erbij, was erg lekker.
afrodite05
05-01-2022 om 22:03
Dewi-Sri schreef op 05-01-2022 om 20:21:
Dank jullie voor alle info over de airfryer! Ik denk inderdaad aan frietjes, calamares, maar ik vraag me af: is hij ook geschikt voor het maken van tempura? Of wordt dat één grote klont aan elkaar geplakt beslag?
En by the way, is ossenwit trouwens überhaupt nog te krijgen? Puur hypothetische vraag, ik moet er nog even niet aan denken.
Echt zelf maken (dus zelf het beslag maken) gaat hem denk ik niet worden. Een kwats oliebollenbeslag erin zal bijvoorbeeld ook geen succes worden. Maar als je ergens iets in tempura kan krijgen wat alleen afgebakken hoeft te worden, dan kan het wel, lijkt me. Dat wat je in de airfryer gooit, moet vastig zijn. Maar misschien schrijf ik nu iets raars en heb ik je vraag verkeerd begrepen
MijnNaamIsHaas73
06-01-2022 om 09:18
Teigera schreef op 05-01-2022 om 20:38:
Vanavond aten we een kipstoof, met spinazie, paprika, pindakaas, tomaten en cashewnoten. Zilvervliesrijst erbij, was erg lekker.
Dit klinkt heerlijk, heb je daar een recept van of is het een improvisatie?
Ook namens mij dank voor de airfryer tips. Wordt wel erg aantrekkelijk, maar ik vind ze ook wel duur (de echte xxl) en groot. En weer een apparaat erbij.
@toetie, bij mij duurt het opwarmen van de oven best lang, en als ik dan ovenfriet bak zijn ze of te slap of de puntjes worden zwart. En het duurt lang waardoor je maar 1 batch kan maken.
Wij eten vanavond de doorgeschoven wraps.
yette
06-01-2022 om 09:21
Risotto, speklapjes, gegrilde groenten (sperziebonen met ui en cherrytomaatjes).
Wobbelkont
06-01-2022 om 09:43
Vanavond boerenkoolstamppot, met oosters gebakken champignons. Kan er ook nog een biefstukje bij bakken als ik zou willen, maar weet nog niet of ik daar vanavond zin in heb.
RoosOpJeHoed
06-01-2022 om 11:23
Dewi-Sri schreef op 05-01-2022 om 18:18:
Vraag voor de toekomst: ik frituur nooit meer in de keuken, want de lucht blijft dagen in mijn huisje hangen. Is een airfryer dan een oplossing, of ruik je die net zo goed?
Ja, je ruikt de Airfryer wel. Ondanks dat ik de mandjes helemaal uitsop na gebruik en hem regelmatig aanzet met citroenen (tip van Philips zelf https://www.philips.nl/c-m-ho/koken/airfryer-topic/tips/airfryer-schoonmaken). Ik denk wel dat het een stuk minder is dan bij een gewone frituurpan (al in geen 15 jaar gebruikt denk ik). Wij zetten hem zoveel mogelijk onder de afzuigkap, dat scheelt. Ben er nog steeds erg blij mee.
ToetieToover
06-01-2022 om 11:40
Ben ik toch blij met mijn oven, ik mopper er wel eens op omdat het ding zo’n herrie maakt maar hij bakt een halve kilo ovenpatat heel mooi af. En hij is zelfreinigend, hoera. Alle bakplaten en roosters blinkend schoon en de ovenwanden/vloer en het grillelement, alles.
Vandaag mag hij ook weer aan de slag. Het is weer tijd voor een gevulde bakplaat!
Deze keer met: ui, paprika, aubergine, tomaat en limabonen. Beetje knoflookolie erdoor gehusseld. Laatste 10 minuten leg ik er kabeljauwfilets tussen met een crunchy laagje van gestampte chips en citroenzest.
Drakenvlieg
06-01-2022 om 13:06
ToetieToover schreef op 06-01-2022 om 11:40:Deze keer met: ui, paprika, aubergine, tomaat en limabonen. Beetje knoflookolie erdoor gehusseld. Laatste 10 minuten leg ik er kabeljauwfilets tussen met een crunchy laagje van gestampte chips en citroenzest.
Oeh, dat klinkt zo goed dat ik dat ook eens ga uitproberen, volgende week.
Hier vanavond hetzelfde als gisteren. Gehaktballen die over zijn, het restje gekookte aardappelen ga ik opbakken
en het restje broccoli mix ik met pompoen.
Dewi-Sri
06-01-2022 om 13:42
Vanwege een onverwacht feestelijk begin van het nieuwe jaar doen wij ons kerstdiner nog een keer over: rauwe zalm en tonijn met sojasaus, gebakken coquilles met limoenrasp en -sap en langoustines met wat yoghurt/mayosaus. Dat krijg ik wel weg! Met daarbij een glaasje cava en een beetje excuussla.