Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
yette
19-12-2021 om 09:23
Tuinfluiter schreef op 19-12-2021 om 08:36:
[..]
Krijg je door natuurlijke gisten ook alcohol vorming tijdens de fermentatie. Bruisen waterslot doet mij denken aan zelf wijn maken.
Klopt. Na de eerste gisting schijnt dat zo'n 0,2 % te zijn en na de tweede maximaal 2%. Maar waterkefir doet bij mij zijn werk prima als ik 1 glas per dag drink, dus daar merk ik niks van.
Deze zomer heb ik wel het vocht van de waterkefir gebruikt als starter bij een experiment met bramenwijn. Dus ik heb bramen met kefirvocht en suiker hun werk laten doen. Voor een eerste keer wijn maken, was dat een goed geslaagd experiment. Ik had het zwaarder verwacht, maar het werd een soort cider/lambrusco en ik kreeg er geen hoofdpijn van.
MijnNaamIsHaas73
19-12-2021 om 10:59
Wat doet waterkefir voor jou Yette?
Ik maak vandaag een grote pan bolognese. Daar maak ik vanavond lasagne mee en de rest gaat in de vriezer.
Wobbelkont
19-12-2021 om 11:06
Zometeen even richting werk om de koelingen op te ruimen. Misschien dat er wat mee naar huis gaat, want weggooien is zonde. Zo niet, wordt het vanavond een vette kleffe afhaalmaaltijd, met veul friet.
afrodite05
19-12-2021 om 11:10
Gisteren in de hotelkamer gegeten. Man had een hamburger, ik had een schnitzel. Vanochtend ontbijt in de hotelkamer, gelukkig hoeven we het hotel niet uit. Nog steeds aan het uitbuiken...
Vanavond weer in de kamer eten, morgen weer naar huis.
Tuinfluiter
19-12-2021 om 11:13
yette schreef op 19-12-2021 om 09:23:
[..]
Klopt. Na de eerste gisting schijnt dat zo'n 0,2 % te zijn en na de tweede maximaal 2%. Maar waterkefir doet bij mij zijn werk prima als ik 1 glas per dag drink, dus daar merk ik niks van.
Deze zomer heb ik wel het vocht van de waterkefir gebruikt als starter bij een experiment met bramenwijn. Dus ik heb bramen met kefirvocht en suiker hun werk laten doen. Voor een eerste keer wijn maken, was dat een goed geslaagd experiment. Ik had het zwaarder verwacht, maar het werd een soort cider/lambrusco en ik kreeg er geen hoofdpijn van.
Nee daar merk je niets van maar ik was nieuwsgierig. Mijn man maakt wijn van de druiven uit onze tuin en die bereikt met behulp van wijngist 11% alcohol.
Dolfje
19-12-2021 om 11:14
Wij zouden vandaag naar de Efteling en daar eten en vanavond een broodje of zo. Nu maar eens kijken wat we nu doen. Denk/hoop dat ik nog dim sums in de diepvries heb.
yette
19-12-2021 om 11:27
MijnNaamIsHaas73 schreef op 19-12-2021 om 10:59:
Wat doet waterkefir voor jou Yette?
Ik maak vandaag een grote pan bolognese. Daar maak ik vanavond lasagne mee en de rest gaat in de vriezer.
In eerste instantie vind ik het lekker. Ik heb het in mijn studententijd ook gedaan en toen het een paar jaar geleden weer op mijn pad kwam, was ik toevallig al een tijdje van plan om weer te beginnen. Het lijkt een beetje op Dubbelfris, maar dan gezond. Als ik het drink, heb ik het idee dat ik goed bezig ben, het geeft me energie en ik heb 's ochtends geen koffie en een shaggie meer nodig om naar de wc te kunnen - terwijl ik het 's middags drink. Maar het kan best dat dat tussen mijn oren zit.
Bij mij komt er ook bij dat ik deze kefir een paar jaar geleden in het buitenland van een dierbare vriendin heb gekregen. Ik kende het dus al, maar zij was er net mee bezig (en gaf het na een paar maanden op). Als ik het 'plantje' verzorg, denk ik dus ook altijd aan hoe ik bij haar in een godvergeten dal in de zon zit te kletsen. Al zou het water zijn, die gedachte alleen is al goed voor me
yette
19-12-2021 om 11:28
Dolfje schreef op 19-12-2021 om 11:14:
Wij zouden vandaag naar de Efteling en daar eten en vanavond een broodje of zo. Nu maar eens kijken wat we nu doen. Denk/hoop dat ik nog dim sums in de diepvries heb.
Balen!
Dolfje
19-12-2021 om 11:36
yette schreef op 19-12-2021 om 11:28:
[..]
Balen!
Ja nogal. Ik durf me nu gewoon nergens meer op te verheugen. Over 4 weken hebben we vakantie en gaan als het goed is ook weg maar ik moet het nog zien. Ik heb er wel ff een dikke dip van. Zat al in een dip sinds het overlijden van familielid afgelopen zomer want dat heeft van alles bij mij losgemaakt maar dit is ff de druppel.
anijsblokje
19-12-2021 om 11:49
Dolfje! Het is moeilijk dat allerlei leuke dingen nu wegvallen.
Ik eet vanavond iets met broccoli. Ik weet nog niet of ik het oosters ga maken, of iets met penne.
ToetieToover
19-12-2021 om 11:49
Bedankt Yette voor het delen van je ervaringen met de kefir.
Ik kijk er ook naar met warme gevoelens vanwege de geefster, het is een ‘levend’ iets en het schijnt dat planten het beter doen als ze in de buurt zijn van mensen met positieve gedachten.
Geen idee of het waar is maar voorlopig gedijen ze goed!
Goed idee om het in brooddeeg te gebruiken, ga ik zeker doen.
Ik wil ook, eigenwijs als ik ben, een deel gebruiken om waterkefir uit te proberen. Later. Eerst maar eens deze aan de groei houden.
Vandaag: snert (gisteren al gekookt). Met pannukakku.
En
Lunch met paprika, ui, tomaat, chorizo, ei ertussen ‘gepocheerd’ (of hoe heet dat, in de saus garen) en wat zadenmix er overheen en broodje erbij om te deppen. Vooral die randjes tomatensaus uit de pan
.
Dolfje
19-12-2021 om 11:54
Dankjewel voor de
. Vind mezelf behoorlijk stom en zeuren. Ga straks maar ff wandelen.
yette
19-12-2021 om 12:01
Dolfje schreef op 19-12-2021 om 11:54:
Dankjewel voor de
. Vind mezelf behoorlijk stom en zeuren. Ga straks maar ff wandelen.
Jij bent niet stom. Leven met beperkingen is stom. Je kan het leren, dat leven met beperkingen. Door te focussen op leuke dingen en eruit te halen wat eruit te halen is. Maar het blijft stom. En over stomme dingen moet je gewoon af en toe zeuren!