Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
Dolfje
26-10-2021 om 07:56
Ik heb een bakje soep uit de diepvries gehaald en maak een salade met Italiaanse kipreepjes en tomaat en gemengd sla met rucola. Niet echt weer voor maar ik heb het nu eenmaal en de sla moet op
afrodite05
26-10-2021 om 09:12
Dank voor alle lieve reacties, doet me goed!
Ik maakte gisteren nog een flinke citroencake met deels amandelmeel (50 gr en 250 gr bloem). Op de een of andere manier lukt het bakken met amandelmeel niet zo goed, het blijft altijd nattig, komt niet goed uit de vorm en nu icm de baking powder smaakt het een beetje raar. Jammer, zeker nu het zo'n grote cake is. Man mag zijn best doen, hij eet toch alles
Ik ga nog even verder met comfortfood: straks stoofvlees maken zodat dat de hele dag kan stoven. Dat eten we dan vanavond met aardappelpuree en spruitjes.
Ellori
26-10-2021 om 11:18
Mogelijk schuiven we de snert vandaag door en gaan we sushi eten. We moeten in een plaats zijn waar mijn favo sushi tent zit maar ik zou eerst alleen gaan. Partner kan nu toch mee dus denk dat we maar voor sushi gaan xD
MijnNaamIsHaas73
26-10-2021 om 12:50
Oeh nu heb ik ook zin in zuurkool met worst. Helaas maak ik daar de kinderen niet echt blij mee. Vandaag wordt er voor ons gekookt, lasagne
ToetieToover
26-10-2021 om 12:56
Dank voor jullie steun!
Ik ben vandaag weer onder mijn dekentje uitgekropen
ik heb zelfs een uurtje gewerkt arbeidstherapie gedaan.
@anijsblokje: ik had uienbahji’s gemaakt met kikkererwtenbeslag en ik had teveel beslag na het rijzen. Het rees in de koelkast gewoon verder, die gist had er zin in
dus ik heb het creatief opgemaakt, in de paprika ermee. Lekker lang in de oven gebakken want daar konden zowel de paprika als het beslagje goed tegen. Ik zou het niet weer maken eigenlijk. Socca is toch lekkerder!
Vandaag werd het groene aspergesoep, de topjes hebben we al gegeten en de rest werd een snel soepje. Met ui, bouillon, scheut room, en na het staafmixen een ei in de soep gepocheerd. Erbij mijn eigen fabrikaat zadencrackers met roomboter en gegrilde yorkham.
Verder vandaag wortelsalade met nigellazaad, sesamzaad en pinda, opgebakken rijst met ui-prei-ei-kurkuma en gerookte forel in ketjapsaus. Beetje komkommersalade erbij ook nog denk ik, heb ik nog staan.
Ellori
26-10-2021 om 12:57
MijnNaamIsHaas73 schreef op 26-10-2021 om 12:50:
Oeh nu heb ik ook zin in zuurkool met worst. Helaas maak ik daar de kinderen niet echt blij mee. Vandaag wordt er voor ons gekookt, lasagne
Ook niet als je voor bijvoorbeeld kruidenzuurkool gaat? Partner eet ook geen gewone zuurkool maar kruidenzuurkool krijg ik er nog wel in gelukkig waardoor ik toch soms nog wel eens zuurkool(schotel) kan eten.
Overigens maakte ik nog wel eens een (blik) soep voor kind klaar als ik echt iets wou eten wat kind niet eet.
Maar... Ik weet wat ik op het menu voor volgende week zet, zuurkoolschotel met katenspek en yorkham er door heen, nu al zin in!
MijnNaamIsHaas73
26-10-2021 om 13:09
Ellori schreef op 26-10-2021 om 12:57:
[..]
Ook niet als je voor bijvoorbeeld kruidenzuurkool gaat? Partner eet ook geen gewone zuurkool maar kruidenzuurkool krijg ik er nog wel in gelukkig waardoor ik toch soms nog wel eens zuurkool(schotel) kan eten.
Overigens maakte ik nog wel eens een (blik) soep voor kind klaar als ik echt iets wou eten wat kind niet eet.
Maar... Ik weet wat ik op het menu voor volgende week zet, zuurkoolschotel met katenspek en yorkham er door heen, nu al zin in!
Kruidenzuurkool heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb wel eens een recept gebruikt waar ook appelmoes doorheen ging geloof ik. Maar dat vond ik zelf te zoet. Kan misschien wel twee versies maken. En ze moeten ook gewoon eten wat de pot schaft maar ik probeer er wel rekening mee te houden (ook om het voor mezelf gezellig te houden).
Herfstappeltaart
26-10-2021 om 13:17
Vanavond broccoli met krieltjes in de schil uit de oven en een Valess-schnitzel met tomaat en mozzarella.
yette
26-10-2021 om 14:05
MijnNaamIsHaas73 schreef op 26-10-2021 om 12:50:
Ik hou er ook niet van, als ik alleen woonde, at ik het nooit 
Mijn oplossing: zoete zuurkool stamppot. Eerst spekjes krokant bakken. In het spekvet en wat extra roomboter bak ik bijna evenveel uien als zuurkool zacht en zoet. De (kruiden)zuurkool warm ik niet alleen op, die kook ik goed dood
Uien & kool door de aardappelen stampen met wat peper, een gemalen maggiblokje en room, tot het echt fluffy is.
Spekjes los op tafel. En mayonaise erbij vind ik ook een must (mijn partner gruwt daarvan).
Soms bak ik trouwens nog wat gele ras el hanout mee met de uien.
Vrijwel dezelfde ingrediënten, dus een prima compromis, maar het smaakt stukken minder 'zuurkolig'.
redbulletje
26-10-2021 om 14:13
Ben geen zuurkool fan maar als ovenschotel met gehakt, puree en een lading kaas vind ik 't wel te eten.
Teigera
26-10-2021 om 15:11
Was een weekje met het gezin op Sicilie, gisteravond weer teruggekomen. Het was een erg fijne (nazomer-)vakantie! Mooi weer, fijn huisje met heerlijke tuin, van alles te zien en te doen. Voor kleine frut de eerste keer dat hij vloog, hij vond het een hele belevenis. Het was culinair niet zeer uitdagend, grote frut zit in een fase "dat lust ik niet" ook al heeft ze het al honderd keer zonder zeuren gegeten en kleine frut kopieert alles maar wat graag. We aten oa pizza (waaronder een erg lekkere met oa aubergine), ravioli met salie- pancetta -courgette, gnocchi met tomaten-prei-vijgensaus, tortilla, kip met brie en rozemarijn (grote rozemarijnplanten in de tuin), dat soort dingen.
Nu zijn we weer terug naar het normale leven. Grote frut had vandaag nog een studiedag en is lekker naar opa en oma gegaan voor de oppasdinsdag. Nog een paar keer oppasdinsdag, want over een paar weken is kleine frut ook alweer vier en gaat dus naar school. Ik blijf vanavond bij hen eten. Lief eet een bakje bami uit de vriezer.