Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (gesloten)

Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!

Infobericht: dit topic is gesloten,  je kunt hier verder lezen:

https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Plaattaart met gehakt, rode ui, paprika, aubergine, rode peper en oregano.

courgettesoep met een tosti en een salade van rucola,tomaat,rode besjes en honing mosterd saus

M'n soufflé was supergoed gelukt en daar hebben m'n mams en ik lekker van gesmuld! 

Soufflé! Wauw, dat maak ik nou nooit. Behalve 1 of 2 keer op de koksopleiding Wat voor soufflé RB?

Ik logeer een paar dagen op werk (oppas nu de baas op vakantie is) en husselde vanavond gauw even iets met bonen uit eigen tuin, tomaatjes en biet-haverballetjes die in de winkel hier over datum waren. Was best te nassen. 

Met gegrillde puntpaprika's en pecannoten. De bodem is op basis van havermout met bloem. De vulling is op basis van dikke turkse yoghurt, havermout, eigeel, kaas (!) en opgeklopte eiwitten. Dat wordt heerlijk smeuig. 

Hm, klinkt goed!

Wat een goed idee. Dat maakte ik vroegah best vaak, soufflé, maar het is een beetje uit mijn repertoire verdwenen. Binnenkort weer eens doen. 

Falafel met gegrilde aubergine, spinazie, zongedroogde tomaatjes. Erbij tzatziki en wat brood om te dippen. 

aardappels met rode bietjes en een speklapjes 

Dolfje

Dolfje

09-08-2021 om 08:37 Topicstarter

Ik werk een dubbele dienst en ga in de pauze op de markt iets halen bij de kraam van het Indische restaurant ( hopelijk staat hij er). 

redbulletje schreef op 08-08-2021 om 23:22:

Met gegrillde puntpaprika's en pecannoten. De bodem is op basis van havermout met bloem. De vulling is op basis van dikke turkse yoghurt, havermout, eigeel, kaas (!) en opgeklopte eiwitten. Dat wordt heerlijk smeuig.

Doe eens het recept? 

Avondeten is al klaar 😂 Plaattaart met courgette, paprika en geitenkaas. Hoeft alleen nog maar even opgewarmd vanavond. 
Drukke dag voor de boeg en ook vanavond zijn we allebei weg. Ik was weer eens achterlijk vroeg wakker dus heb er maar m’n voordeel mee gedaan. 

DanGun schreef op 09-08-2021 om 08:38:

[..]

Doe eens het recept?

Okee, hier komt ie:

Ingredienten voor het deeg:

90 gram tarwebloem

65 gram havermoutvlokken

110 gram roomboter

1 ei

1/4 theelepel zout

Ingredienten voor de vulling:

3 grote eieren

2 zakjes (=200gr) Parrano geraspte kaas

45 gram havermoutvlokken

150 gram dikke turkse/griekse yoghurt

Bakje ongezouten pecan noten

8 puntpaprika's

Voorbereiding: 

Snijd de paprika's in de lengte door en verwijder de zaadlijsten en de kontjes. 

Grill ze aan beide kanten tot ze zacht zijn. Laat ze afkoelen en verwijder de zwartgeblakerde stukjes vel. 

Indien de pecannoten nog niet knapperig geroosterd zijn, doe je dit in een paar minuten zelf en hak ze daarna in grove stukken. 

Beboter een springvorm van 24 cm en bestrooi met bloem. 

Het deeg:

Meng in een kom de bloem, havermout, 1 losgeklopt ei en het zout. 

Snijd de boter in kleine stukjes en kneed de ingredienten door elkaar tot een samenhangend deeg. Druk dit gelijkmatig op de bodem en langs de zijwand van de vorm uit. 

Zet de springvorm in de koelkast om het deeg uit te laten harden voor een beter bakresultaat. 

Oven op 205 graden voorverwarmen en bak de bodem daarna in 25 minuten af. Buiten de oven laten afkoelen. 

De vulling:

Splits de eieren. 

Meng 150 gram van de kaas met de havermout, de yoghurt, de gebroken pecannoten en de eidooiers door elkaar. 

Klop de eiwitten stijf en spatel deze op het laatst door de massa. 

Schep dit mengsel in de afgebakken vorm, garneer met de gegrillde paprika's en bestrooi met de resterende kaas. 

Bak de soufflé in 40 minuten af op 210 graden. 

Smakelijk!

ouderwets vanavond: aardappelen( note to myself...niet vergeten te halen!) snijboontjes van de volkstuin en kipfilet

Ooo ja lekker, soufflé! Eigenlijk maak ik dat alleen van een restje kaassaus maar ik kan het uiteraard ook speciaal maken. Ik heb nog peren, pecannoten en blauwaderkaas. Mijn hoofd is daar nu al soufflé-plannetjes voor aan het bedenken.

Maar vandaag eten we wat op moet, en het wordt:

Pindasoep met taugé en gekookte eieren. Erbij wortelsalade op zadencrackers. 

De pindasoep komt tot stand uit een restje ketjapsaus waar de kip uitgevist is (guilty!), pindakaas en een beetje kippenbouillon uit de vriezer. Doe ik toch nog een béétje een Dolfje vandaag.  

En verder:
Ovengeroosterde aubergineplakjes met plakjes tomaat, ui gekneusd in zout+azijn en feta. Wat groene kruiden uit de tuin. En dan afbakstokbrood erbij. 

De baguette van Schär is nog wel te eten voor glutenvrij brood. Met veel (zelfgemixte) kruidenboter besmeerd uiteraard. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.