Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (gesloten)

Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!

Infobericht: dit topic is gesloten,  je kunt hier verder lezen:

https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoofvlees met friet. Zo meteen gaan we harde broodjes uit de oven met pulled pork eten.

ToetieToover schreef op 01-08-2021 om 10:25:

Hoi Moos, de zaden die ‘lijmen’ zijn chiazaad en lijnzaad. Daarvan gebruik je 50%. Voor de rest kun je kiezen welke combinatie je lekker vindt, ik doe het meestal zo:

100 g gram lijnzaad
50 gram chiazaad
De rest:
30 gram sesamzaad
60 gram zonnebloemzaad
60 gram pompoenzaad

Met 200 gram water en snuf zout.

Even laten wellen, chiazaad is sneller klaar, lijnzaad duurt wat langer. Dan zo dun mogelijk uitspreiden op een bakplaat met bakpapier en 25 min ongeveer 170 bakken en dan snijden (ik snijd 32 stuks) en met de natte kant boven nog een keer bakken, meestal iets korter, 15 min.

Veel kleine zaden zijn geschikt: maanzaad, hennepzaad of amandelflakes of -stiften. Met het toevoegen van meel gaat het effect verloren, maar dat kan natuurlijk ook, dan wordt het eindproduct heel anders.

Ik voeg geen kruiden toe maar dat kan natuurlijk prima, (nou ja “prima”, oregano en andere bladkruiden verbranden) curcuma, knoflook, kerrie, of juist kardemom, kaneel, koekkruiden voor de zoete versies.

Je kunt ze ook als kaascrackers bakken met 50% kaas en 50% zadenmix. Ik doe meestal 60 gram + 60 gram. Je hebt dan niet persé chiazaad of lijnzaad nodig. Je bakt ze ook iets anders: dan maak je hoopjes (aparte ‘koekjes’) en is het niet nodig om ze om te draaien en krijg je een wat brosser (breekbaar) effect.

Eet smakelijk!

Thanks! Lijnzaad hoeft dus niet gebroken te zijn om het lijmeffect te hebben?

Wij eten denk ik restjes Chinees waar ik nog sesam-citroenboontjes bij ga maken 

Teigera schreef op 01-08-2021 om 12:02:

Interessant probeersel DanGun.

Wij eten vanavond melanzane alla parmigiana met ciabatta erbij. Toe vanillekwark met rodebessencompote.

Ja ik ben heeeeel benieuwd. 
Melanzane is lekker! 

ToetieToover schreef op 01-08-2021 om 10:25:

Hoi Moos, de zaden die ‘lijmen’ zijn chiazaad en lijnzaad. Daarvan gebruik je 50%. Voor de rest kun je kiezen welke combinatie je lekker vindt, ik doe het meestal zo:

100 g gram lijnzaad
50 gram chiazaad
De rest:
30 gram sesamzaad
60 gram zonnebloemzaad
60 gram pompoenzaad

Met 200 gram water en snuf zout.

Even laten wellen, chiazaad is sneller klaar, lijnzaad duurt wat langer. Dan zo dun mogelijk uitspreiden op een bakplaat met bakpapier en 25 min ongeveer 170 bakken en dan snijden (ik snijd 32 stuks) en met de natte kant boven nog een keer bakken, meestal iets korter, 15 min.

Veel kleine zaden zijn geschikt: maanzaad, hennepzaad of amandelflakes of -stiften. Met het toevoegen van meel gaat het effect verloren, maar dat kan natuurlijk ook, dan wordt het eindproduct heel anders.

Ik voeg geen kruiden toe maar dat kan natuurlijk prima, (nou ja “prima”, oregano en andere bladkruiden verbranden) curcuma, knoflook, kerrie, of juist kardemom, kaneel, koekkruiden voor de zoete versies.

Je kunt ze ook als kaascrackers bakken met 50% kaas en 50% zadenmix. Ik doe meestal 60 gram + 60 gram. Je hebt dan niet persé chiazaad of lijnzaad nodig. Je bakt ze ook iets anders: dan maak je hoopjes (aparte ‘koekjes’) en is het niet nodig om ze om te draaien en krijg je een wat brosser (breekbaar) effect.

Eet smakelijk!

Leuk recept. Dat ga ik ook een keer proberen!

Gisteren pasta alla Norma gemaakt bij mijn ouders. Vandaag maak ik denk ik een soort spinazie taartje. 

Vanavond ga ik hotdogs maken 🌭

🍕

Zuurkool met spek en worst

Moos, welk restaurant was je? Je diner zag er geweldig uit.
Wilde zaterdag stuk wandelen met een vriendin maar het bleef maar regenen dus dan maar uitgebreid geluncht met okonomiyaki door haar gemaakt. Was heerlijk 

‘s Avonds met lief uitgebreid gedineerd in een restaurant in de buurt waar we al een keer eerder waren geweest voor Corona en tijdens de lock downs een aantal keer diners hebben laten bezorgen. En nu weer te gast geweest. We hadden een 6 gangen verrassingsmenu met fantastische en verrassende smaak combinaties. Ik kan niet alles meer herinneren maar bv de rendang met daarbij gerookte amandelen en ijs van kersen met ketjap (verzin je niet maar was heerlijk).
Verrassend was ook hartige cheesecake met taleggio.

Vandaag ff balansen met een zelfgemaakte courgettesoep (uit eigen tuin) met doperwtjes, munt en feta erin gebrokkeld met brood.

Zo dat was lekker!!! Smaakte in de verste verte niet naar tonijn natuurlijk maar had wel de looks en een lekkere structuur. De man vond het niet zo fantastisch. Nouja, ik had m laatst al n broodje met van rijstpapier gemaakte vegan bacon gegeven (per ongeluk hoor, had al besteld en toen zag ik t pas) en dat vond ie heerlijk. Dus die ga ik ook eens zelf maken. 

Dolfje

Dolfje

01-08-2021 om 20:29 Topicstarter

Ik had een matige pizza. Heb spijt dat ik geen pasta besteld had. Deeg was te droog naar mijn mening en ik vond hem nogal karig belegd. Het was niet vies maar ik had er meer van verwacht. 

De zadencrackers kunnen zowel met gebroken als ongebroken lijnzaad. Ik kan nu wel linken volgens mij, hier een link: https://brendakookt.nl/2014/08/06/knapperige-zadencrackers/

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Vandaag aten wij tempeh met shoarmakruiden, ijsbergsla en knoflooksaus. Met arepa’s met kaas. 

En verder tomatensoep, heel basic: tomaten ontveld, gepureerd en daarna salie en oregano uit de moestuin erdoor. Uitje gebakken, knoflook erbij en de gepureerde bende erbij. Met zadencrackers met ansjovis, uit zo’n tapasbakje van ah. Met nog wat peterselie (ook uit de moestuin) en citroenzest.

We gingen naar t pannenkoekenrestaurant. Was heerlijk knapperig en heel goed gevuld👍

ToetieToover schreef op 01-08-2021 om 21:00:

De zadencrackers kunnen zowel met gebroken als ongebroken lijnzaad. Ik kan nu wel linken volgens mij, hier een link: https://brendakookt.nl/2014/08/06/knapperige-zadencrackers/

Grappig, deze heb ik ook meerdere keren gemaakt! Erg lekker inderdaad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.