Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (gesloten)

Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!

Infobericht: dit topic is gesloten,  je kunt hier verder lezen:

https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vanavond keep-it-simple.

Croques-monsieurs met tomaat en komkommer.

nasi vandaag 😋

Broodje knak, met zuurkool, uitgebakken uitjes, mosterd en ketchup op een desembroodje. En de knak van de slager

rucola met gerookte kip tomaat en komkommer en zoete aardappelfrietjes

Vis met rijst. Hoewel ik nu meer trek krijg in patat/frieten.

ToetieToover schreef op 31-07-2021 om 16:51:

Restje kikkererwtcurry, deze keer in combi met gekookt ei, Argentijnse rode tijgergarnalen en spinazie met cottage cheese en knoflook.

En

Snert (het is er weer voor hè) met zadencrackers met een lik mosterd en uitgebakken pancetta.

Oh ja, hoe maak jij die zadencrackers Toetie? Bij het restaurant donderdag kregen we bij een gerecht ook zadencrackers, zo lekker! Maar ik ben benieuwd waardoor ze aan elkaar blijven plakken. 

Ik had vrienden te eten en marineerde 2 lappen lamsbout in knoflook, citroenzest en tijm. Aardappels geroosterd in de oven, na 30 min daar tomaat, courgette en paprika bij gedaan, kwartiertje later het lamsvlees op een rekje boven de ovenschaal met groenten geschoven, kwartiertje later prachtig rosé lamsvlees met schandalig lekkere aardappels met ratatouille. Voor herhaling vatbaar. 

Hoi Moos, de zaden die ‘lijmen’ zijn chiazaad en lijnzaad. Daarvan gebruik je 50%. Voor de rest kun je kiezen welke combinatie je lekker vindt, ik doe het meestal zo:

100 g gram lijnzaad
50 gram chiazaad
De rest:
30 gram sesamzaad
60 gram zonnebloemzaad
60 gram pompoenzaad

Met 200 gram water en snuf zout.

Even laten wellen, chiazaad is sneller klaar, lijnzaad duurt wat langer. Dan zo dun mogelijk uitspreiden op een bakplaat met bakpapier en 25 min ongeveer 170 bakken en dan snijden (ik snijd 32 stuks) en met de natte kant boven nog een keer bakken, meestal iets korter, 15 min.

Veel kleine zaden zijn geschikt: maanzaad, hennepzaad of amandelflakes of -stiften. Met het toevoegen van meel gaat het effect verloren, maar dat kan natuurlijk ook, dan wordt het eindproduct heel anders. 

Ik voeg geen kruiden toe maar dat kan natuurlijk prima, (nou ja “prima”, oregano en andere bladkruiden verbranden) curcuma, knoflook, kerrie, of juist kardemom, kaneel, koekkruiden voor de zoete versies. 

Je kunt ze ook als kaascrackers bakken met 50% kaas en 50% zadenmix. Ik doe meestal 60 gram + 60 gram. Je hebt dan niet persé chiazaad of lijnzaad nodig. Je bakt ze ook iets anders: dan maak je hoopjes (aparte ‘koekjes’) en is het niet nodig om ze om te draaien en krijg je een wat brosser (breekbaar) effect.

Eet smakelijk!

Wij gaan vandaag bestellen bij de Indonesische toko 

Mijn man maakt mante, met yoghurtsaus.

AcidicShark11

AcidicShark11

01-08-2021 om 11:43

Gisteren: Gebakken sliptong met salade en gratin
Vanavond: Plaatpizza (of sibling moet ineens andere plannen hebben)

Ted68 schreef op 01-08-2021 om 11:39:

Mijn man maakt mante, met yoghurtsaus.

Wat is dat? 

Dat is turkse ravioli, DanGun

We gaan straks lekker ontbijten met broodjes, gekookte eitjes en vers peren-appel-komkommer-citroen-gember sap. 
Daarna ga ik beginnen aan het avondeten want dat moet eerst in de oven, dan in de marinade en dan gegrild: salade met gegrilde watermeloen. Is van een vegan-kok, hij verkoopt het als niet van echt te onderscheiden vegan-tonijn dus dat gaan we meemaken. Het recept zag er heerlijk uit en daar gaat het om. 

Interessant probeersel DanGun.

Wij eten vanavond melanzane alla parmigiana met ciabatta erbij. Toe vanillekwark met rodebessencompote.

Oh lekker Teigera, ga ik deze week ook maar weer eens maken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.