Eten
Mick87
17-07-2026 om 12:05
Vega(n)'s verzamelen
Naar aanleiding van andere lopende topics dacht ik: ik maak een nieuw topic aan.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen op dit forum vegetariër of zelfs vegan zijn hier, met welke reden, hoe lang al en of ze eettips hebben.
TO trapt af: Ik eet al jaren vooral vegetarisch, en zo af en toe buitenshuis vlees. Maar sinds twee maanden helemaal geen vlees meer. Ik heb grote ethische bezwaren tegen de bio-industrie. Vooral het dierenleed en milieuschade. Ik probeer ook zoveel mogelijk plantaardig te eten. Dus slechts 1 of geen portie dierlijk per dag.
Ben best verrast sinds ik vooral plantaardig eet hoe veelzijdig het kan zijn. Tofu marineren, peulvruchten uit de airfryer. Ik eet erg lekker en gevarieerd met plantaardige producten. Af en toe wat bio yoghurt of huttenkase. Op een kinderboerderij in de buurt haal ik eieren.
Tofu en tempeh is bij mij vooral favoriet.
ToetieToover
18-07-2026 om 07:00
Ik vraag me af welke actie het meeste impact heeft, dan kan ik daar beginnen. Niet vliegen, je spijkerbroek afdragen, geen vlees eten: het zou fijn zijn als je een idee hebt van de impact daarvan. Toevallig zag ik bij de recepten in de allerhande (promo tijdschrift van AH supermarkt) dat ze in de recepten de CO2 belasting/klimaatimpact erbij hebben berekend. Heel handig.
Moosey
18-07-2026 om 09:13

Lees bovenstaand boek, dat helpt. En leest heel lekker. Volgens mij zijn het vlees eten en auto rijden die de meeste impact maken bij de meeste mensen.
Mevrouw75
18-07-2026 om 12:19
Ik ben nu iets meer dan 30 jaar vegetarier. Toen vooral uit milieuoverwegingen, langzaam is daar dierenleed bij gekomen.
Vegan heb ik een paar jaar gedaan, maar dat vond ik met mijn gezin moeilijk vol te houden. Intussen is mijn dochter ook vegetarier (maar eet wel kip nog), dus dat is ook al winst, vind ik.
Voor mij is vegetarisch eten gewoon een gewoonte nu, eigenlijk en een praktische oplossing.
Mevrouw75
18-07-2026 om 12:23
Moosey schreef op 18-07-2026 om 09:13:
Lees bovenstaand boek, dat helpt. En leest heel lekker. Volgens mij zijn het vlees eten en auto rijden die de meeste impact maken bij de meeste mensen.
Ik heb ooit zo'n lijst onder ogen gezien en daaruit bleek dat je beter kip kan eten dan melk drinken. De milieuimpact van alle runderen is veel groter dan die van kippen bv. (En nu zit ik daar, ooit vegetarier geworden voor het milieu en dan wel melk drinken en geen kip eten).
Anyway: vegetarier worden was toen gewoon de meest praktische oplossing en nu de makkelijkste vol te houden, want mensen snappen er niks van, wel kip eten, geen melk drinken)
Moosey
18-07-2026 om 12:54
ik denk dat je dat zo niet kunt zeggen, als je vergelijkingen gaat maken moet je wel ook weten over hoeveel kip en hoeveel melk het gaat. 1 portie kip (100 gr) staat gelijk aan ruim een halve liter melk qua CO2, dus in dagelijks gebruik maakt dat niet zoveel uit. Kaas daarentegen heeft wel een fikse uitstoot, ongeveer anderhalf keer die van kip per 100 gr.
Maargoed, daar ging dit topic niet perse over, het moge in elk geval buiten discussie staan dat vega(n) eten een goed idee is als je duurzamer wilt leven.